Lufting av snuten på Flosand og i Snåsa

I går postet jeg innlegget Mammas museum, som handlet om starten på den store hjemreisedagen. Her skal du få noen bilder og skriverier om resten av turen. Rettere sagt stoppene hvor det ble lufting av snuten, på Flosand, Høylandet og i Snåsa.

 

Tone og Gisle på trappa til gammelhuset

 

Vakre Flosand

 

En invitasjon fra Gisle og Tone på Flosand var vanskelig å motstå, og jeg kjørte spent innom for å se hvordan det stod til med dem. Gisle og jeg møttes da vi var 16 år og har alltid vært gode venner. Vi gikk i samme klasse på videregående, festet sammen, reiste på interrail sammen, og har holdt kontakten gjennom alle livets faser. Kona hans Tone er en av de triveligste og hyggeligste damene jeg kjenner, og jeg er veldig fornøyd med at Gisle fant henne! Sist jeg besøkte dem på Flosand, var vi i gammelhuset, som de har tatt over etter mora og mormora til Tone. Denne gangen var oppussingsprosjektet deres med låven som fikk oppmerksomhet. Der har de gjort en fantastisk jobb, og vil nok ha mange fine dager fremover med både ferie og hjemmekontor. 

Bestemora til min mamma kommer fra Flosand, og bodde bare et steinkast fra der Gisle og Tone holder til. Jeg har fortsatt slekt der, tremenninger bl.a. Da jeg fortalte denne historien om tilfeldighetene som gjør at både Tone og jeg har røtter på Flosand til ei venninne som “ser”, sa hun at det kanskje ikke bare er tilfeldig. Høres ikke det spennende ut?

 

Vikingegrav på Flosand i midten av bildet

 

Påfyll av sukker og E-stoffer

 

På bensinstasjonen ble det tradisjonen tro påfyll av sukker og E-stoffer i form av smågodt. 475 gram av sorten, for å være nøyaktig. Bilen fikk påfyll av bensin. Dermed var både bil og sjåfør klare for siste innspurt mot Trondheim.

Jeg hadde fått beskjed om at det hadde vært et nytt ras i Snåsa og at veien var stengt. Jeg tenkte imidlertid at omkjøring bare ville gi meg muligheten til å se Snåsavatnet fra den andre siden. Veien var imidlertid ryddet, og omkjøring var ikke nødvendig. Så da kunne jeg kjøre E6 uten å være redd for nye ras. I alle fall skinte sola og Snåsavatnet viste seg fra sin beste vestside.

 

Snåsavatnet og jeg

 

Solstråle fra Snåsamannen?

 

Kan det være at Snåsamannen har sendt denne solstrålen over Snåsavatnet til meg? For å gi meg energipåfyll? Jeg skrev om han i innlegget Mitt møte med Snåsamannen for ei stund siden.

 

Gravemaskina hadde parkert ved Snåsavatnet for dagen

 

Snåsavatnets beste vestside

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link

23 kommentarer
    1. Ser ut som en fin tur i vakker natur. Og du, jeg tror ikke på tilfeldigheter. Jeg tror det er noe som blir lagt til rette. Men hva eller hvem som legger til rette, det skal være usagt. Noen ganger er det forklaring, andre ganger er det ikke.
      Men fint å lese at turen gikk fint, at både bil og sjåfør fikk viktig påfyll, og at vi som lesere fikk se de vakre bildene ♥

      1. Artig at du ville “bli med” på turen 🥰 Jeg tror også at det er en mening med det som skjer 😊 Hadde ikke tenkt på det i denne sammenhengen, men nå er jeg spent på hva “tilfeldighetene” kan føre til 😉 Påfyll er viktig for å komme i mål, ja 😀

    2. Tusen takk for koselig besøk Kari🥰 Vi ser frem til flere besøk av deg både på Flosand og i Lillestrøm. Artig at vi har røttene våre fra samme plass, og spesielt med tanke på Flosand er en bitteliten plass som få har hørt om. En nydelig plass er det uansett❤️

      1. Fantabulastisk koselig å få komme på besøk hos dere! 🥰 Kommer gjerne igjen, og dere er også hjertelig velkommen til oss i Trondheim! 🥰 Du skal se det er en mening med denne Flosand-forbindelsen 😉

    3. Nydelige bilder!🤩
      Snakk om å være heldig med påskeværet.🐥🐣 Hyggelig å ta seg tid til å stoppe hos venner også. Ha en fortsatt fin kveld.🐣🐥💛

      1. Takk-takk 💛 Ja, været var helt fantastisk, og da blir det dobbel lykke å få besøke gode venner 🤩 Fin kveld videre til deg også! 🐥🐣🐥

      1. Ja, nå er det bare å smile så lenge sola skinner, og kanskje varer smilene enda lenger 😀 Jeg tenker på deg hver gang jeg skriver “lufting av snuten” 🌞🥰 😀

      1. Takk-takk 😊 Koste meg mens jeg slappet av ved rattet og hadde mange gode opplevelser. Du kjørte sikkert den veien da du og samegutten var på tur for ikke lenge siden? 😀

    4. Godt å høre 😊
      Ja nå sist da jeg hadde med meg han kompisen min, kjørt vi den “vanlige” veien forbi Snåsavatnet.. men i april i fjor, da jeg kjørte til søstersen, kjørte jeg den andre sia..og var bl.a innom å titta på noen gamle hus som du garantert kjenner til. Skal ligge et innlegg om det under “severdigheter”.. myrmenn i Snåsa 😊

      1. Gleder meg til å se og lese om din tur rundt den andre siden. Jeg kjørte den samme ruta da jeg dro for å hilse på Snåsamannen. Det aner meg at du var. Må sjekke! 😀

    5. What a beautiful place to live Kari, is that the same Gisle that used to have a great mop of red hair? 😜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg