Mammas museum

Mammas museum er åpent

 

Det var den store hjemreisedagen, og jeg hadde pakket meg ut fra feriehuset vårt. Mammas bil ventet på at jeg skulle kjøre den hjem, mens mamma og gubben skulle nyte påskedager videre ute i havgapet. Da kom mamma på at jeg hadde jo ikke vært nede i kjelleren enda, hvor hun hadde laget seg et lite museum.

Dermed ble første stopp på veien hjem der, i mammas museum, før jeg fikk satt meg ved rattet. Det luktet deilig av potetkjeller i det lille kjellerrommet, selv om det er mange år siden potetene bodde der. Lukten gjorde at gamle minner fra barndommen dukket opp. Museumsvertinnen pekte og forklarte, og hver gjenstand hadde sin egen historie. Som eneste besøkende fikk jeg grundig innføring i hvem som hadde eid og brukt hva, og hva slags funksjon de ulike museumsgjenstandene hadde hatt. Dere som har levd i noen år, kjenner kanskje igjen noen av gjenstandene?

 

Gamle bruksgjenstander
Min mormors gamle potetkasserolle
Mammas gamle dukkeklærvaskebalje og min morfars oppbevaringskasse for krutt

 

Snøen som gjorde veien vanskelig kjørbar da vi kom, var borte. Hullene i grusveien ikke, og noen av dem traff jeg. Da det ble asfaltveier, gikk det raskere. Forbi gårder og hus, og gjennom Austafjord og over Langsundbrua. Men der, etter bare sju kilometers kjøring, overtalte jeg bilen til å ta en stopp. Der var det nemlig påkrevt med noen bilder. Du ser vel av gliset mitt på det første av bildene under at jeg var temmelig fornøyd med utsikten og dagen. 🙂

 

Meg ved Langsundbrua
Utsikt ved Langsundbrua
Utsikt fra Langsundbrua
Utsikt mot vindmølleparken på Dalafjellet

 

Det ble tre stopp til, før jeg var i mål og kunne parkere bilen i garasjen der mamma bor. Flosand, Høylandet og Snåsa bød også på gode lufteturer. Nå må jeg imidlertid finne ladestasjonen min i senga, så det skal du får høre om i neste innlegg her i bloggen.

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link

16 kommentarer
    1. Hun er jammen driftig hun mammaen din. Så spennende å ha eget museum ♥
      Godt at du tar deg noen fotostopp også på turen, for det trengs litt variasjon og det trengs noe vakkert for øyet 🙂

      1. Haha, ja, driftig er et godt og beskrivende ord på henne 🤗 Veldig sant det med at man trenger noe vakkert for øyet. Kjøreturene blir liksom så mye mer givende når man ser etter noe som er fine fotomotiv 😊

    2. Spennende museum moren din har. Hun har jammen samlet sammen mye.
      Nydelige bilder fra turen din.🤗
      Kos deg masse resten av kvelden.🐣🐥

      1. Ja, jeg er overrasket over hvor flott det ble. Tusen takk, og i ettermiddag kommer det flere bilder fra turen 🤗 Kvelden ble koselig. Håper din også ble det! 🐥

      1. Tror kanskje museumet kan komme til å inneholde flere gjenstander etter hvert 😀 Artig at du kjenner igjen ting og tang 😉

    3. Så flott at mammaen din har spart på alle de fine gamle tingene. Mange kaster dem, og det er så trist. Nydelige bilder både av deg og utsikten 🥰

      1. Ja, hun er flink til å ta vare på det som er gammelt og minner henne om familien sin og hvordan ting var før i tida 🙂 Tusen takk 🥰

    4. So lovely to still have all those special items from past times. Now we have such a throw away culture but items back then were made to last. Fab pics of the scenery on journey home. Nice memories for your mum whenever she visits her museum 😊

      1. Luckily, some people still keep and decorate their houses and yards/gardens with these items from past times. Many people in our generation or even younger, too. My mum is proud of her private museum and likes to take friends and family down there. Thanks for complimenting on my pics 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg