Mitt møte med Snåsamannen

Tegnet av Per Olav Ervik

 

Motstod jeg kreftene hans? Var jeg en av de få som kreftene hans ikke virket på? Mitt møte med Snåsamannen ble uansett veldig interessant.

“Kjenner du varmen”, spurte Snåsamannen meg. Her i Trøndelag kalles han forresten “Snåsakaill’n”. Joralf Gjerstad la hendene sine på meg, flyttet dem til ulike steder på kroppen. Jeg ville så veldig gjerne kjenne denne spesielle varmen, kjenne virkningen av hans magiske kraft. Imidlertid ble jeg overrasket over at hans varme hender ikke føltes spesielt varme, bare normalt varme, som hos levende mennesker med normal blodsirkulasjon.

Hadde Snåsamannen brukt opp kraften for dagen? Det var tidlig på dagen, så det ville vært rart. Han satt vendt mot meg og så rett på meg. Jeg så på han, lurte på hva det var jeg skulle kjenne. Ingenting skjedde. Han sa at jeg hadde et problem nederst i magen, ellers kunne han ikke se noe. Det stemmer med “probemet” i magen. Jeg har en kronisk betennelse i tarmen, som har gitt meg store helseutfordringer. Men noen kommentarer om ME eller utmattelse kom ikke fra hans munn.

I stedet ble jeg overrasket over at han spurte meg om hjelp. Han lurte på om jeg ville hente stokken hans og deretter om jeg kunne bli med han ut til kaféen. Han hadde lyst på noe å spise, så jeg leide han ut dit. Jeg ble litt forfjamset over vendingen i møtet og trakk meg raskt unna etter å ha vist han inn til kaféen. Ville han egentlig ha selskap der? Kanskje var det hans tur til å bli forfjamset, over at jeg så raskt stakk avgårde?

Snåsamennen har hjulpet mange med sine helbredende krefter, og det fins utallige historier om dette, også i bokform. Jeg fikk dessverre ikke oppleve denne mystiske kraften som helbreder. Ble heller ikke friskere etter besøket. Det blir feil å si at jeg ikke hadde forventninger, for da hadde jeg ikke oppsøkt han. Men jeg visste at det å få hans håndpåleggelse ikke var noen garanti for å bli frisk.

Har du selv opplevd eller kjenner du noen som har opplevd healing? Å bli helbredet av energier og krefter utenfor vår forstand? Jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn vi forstår og skjønner. Noen ser inn i fremtiden, noen ser tilbake i fortiden, noen kan kommunisere med de på den andre siden, og noen kan helbrede. 

Det er min venn Per Olav Ervik som har tegnet karikaturtegningen av Snåsamannen. Jeg har tillatelse fra han til å bruke tegningen i dette blogginnlegget. Om du vil se flere av hans flotte karikaturer av kjente personligheter, finner du instagramprofilen hans HER

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake! 🙂 

 

25 kommentarer
      1. Jeg hørte også historier om Guds undere da jeg gikk på barneskolen. I våre dager er det vel ofte predikanter som utfører mirakler i Guds navn? Veldig mye spennende mellom himmel og jord 😀

    1. jeg kjenner noen som ble helbredet av healing,en som overhode ikke trodde på det og som ble skikkelig overasket etter opplevelsen ,og min søster har varme hender som er gode på meg vi har noen i familien vår med slike egenskaper

      1. Jeg tror sikkert det kan skje selv om man ikke tror på det, og det gjør det jo bare enda mer interessant. Så spennende med en søster som har varme hender. Lucky you! 😊 Det er vel ikke så uvanlig at det er flere innen en familie som har slike evner. 🙂

    2. Yes I agree that there are many things that we cannot understand. It is said here in Ireland that the seventh son of a seventh son would have healing powers or cures for certain ailments. It was worth a try to visit a healer, it’s always good to keep an open mind on things

      1. The seventh son of the seventh son… Wow, that sounds great! Must be only a few in every generation then, as not many couples get seven sons? Hopefully they know about their own healing powers so that they can make use of them 😊 Actually, I have a couple of friends who have healing powers. 😊

    3. Jeg har ei klokkeklar tru på at det finnes mye mellom himmel og jord – som vi IKKE skal forstå.. Og at varme hender og forskjellige former av healing fungerer. Men jeg trur at mange mister mye av det de har å gi, når fokus blir “popularitet” og profitt. Nå sier jeg ikke at Snåsamannen er blitt totalt opphengt i dette, da…bare mine tanker sånn generelt sett.. 😊

      1. Jeg har også tenkt den tanken at det kanskje ikke er meningen at vi skal forstå alt, og at vi sannsynligvis ikke er klare til å vite. Men kanskje er det sånn at healing skal virke når det virker, mens andre problemer må overlates til legestanden. Profitt kan nok gi feil fokus, ja, men Snåsamannen tok vel ikke betalt.

        1. Tror også at den virker når den skal… Og ikke minst HVOR den skal..for jeg trur litt på at den healende energien leiter seg frem til der den trengs mest – uavhengig av hvor vi føler vi trenger den..
          Nei han tok ikke betalt så vidt jeg veit, da 😊

          1. Tror du har rett i at den healende energien finner veien dit den skal/trengs 🙂 Det er ofte slik når man er hos alternative behandlere at man kan legge igjen penger om man vil, og så kan den enkelte velge hva han/hun vil gjøre med pengene.

    4. Jeg har ikke gått til en healer selv, men min tante og onkel besøkte en på Kongsvinger for mangen år siden. H*n hadde visstnok veldig varme hender og de sa selv at de kunne kjenne det uten at vedkommende berørte dem. De ble ikke healet, men plagene deres ble mildere etter hva de selv sa.

      1. Jeg har faktisk hørt om at det skal finnes en healer i Kongsvinger, fikk det fortalt for mange år siden. Så spennende å høre om tanta og onkelen din som opplevde at de ble bedre! 🙂

    5. Så spennende. 😊 Men hvordan kom du til å få møte med han? Var det tilfeldig? Jeg hadde hatt lyst å gå på kafe med han. Var det en grunn for du ikke ville det? Kanskje slitsomt med me med sosialt sånn etter møtet. Interessant mann. 😊

      1. Neida, det var planlagt. Han tok imot folk på det gamle gjestegiveriet på Snåsa enkelte dager 😊 Jeg visste ikke om han ville ha meg med eller ikke.

          1. Det ble nok gjort slik for at han skulle slippe at folk kom på døra til han til alle døgnets tider. Ja, var absolutt spennende å møte denne legenden. 🙂

    6. Ja, det er mer mellom himmel og jord enn hva vi skjønner. Noen blir friske og andre ikke. Hvorfor? Jeg har ingen svar, og sier at det skal jeg spørre om når jeg står innfor den allmektige Gud. 🙂

    7. At han påpekte dette med magen tilsier jo at det er evner ute og går her..
      Jeg tror vel igrunnen det er enkelte som er mer åpne/mottagelige for sånt (både på godt og vondt) enn andre, liksom en heller ikke skal se bort i fra det er enkelte sykdomstilstander som kan være enklere å lokalisere/behandle..(?)
      Slik jeg har forstått, så er ME en av de sykdommene som man til dags dato ikke har blitt klok på i den medisinske forskningen heller, så.. 🤗

      1. Jeg er overbevist om at han hadde evner og at mange andre har det også. Men kanskje var det ikke hans vilje som gjorde at folk ble belbredet, siden han snakket om “kraften”. Spennende at han kunne gjøre så mange friske, synes jeg. Tenker også som deg at noen er mer åpne og mottakelige, og kanskje er det også sånn at noen har evner men ikke har “utviklet” dem, på en måte. 🤗 Det fins ingen behandlig for ME per i dag, men heldigvis skjer det ting innen forskningsmiljøer. Etter 13 år med ME, blir jeg stadig forundret over hvor rart kroppen oppfører seg. Ikke til å bli klok av.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg