Medieoppmerksomhet rundt brannen

Kveldsselfie på stranda. Bjørn og jeg i Torremolinos.

 

Brannen i provinsen Malaga i Spania, nærmere bestemt i Sierra de Mijas og Alhaurin el Grande, har fått stor medieoppmerksomhet. Både på lokale nyheter og ut over landegrensene. I Norge har det også vært mange saker på nyhetene, og noe av årsaken er at det oppholder seg mange nordmenn i områdene rundt brannen. Jeg er en av dem.

Etter at jeg skrev om min og samboerens opplevelse med brannen her i bloggen, ble jeg kontaktet av journalister som ønsket å skrive om brannen i sine respektive aviser. Det resulterte i at jeg fikk medieoppmerksomhet med min historie gjennom flere reportasjer/nettmedier. Disse kan du lese her:

Nyhetsoppslag i Extraavisen 16. juli
Norgeogverdensnytt.blogg.no 16. juli
Nyhetsoppslag i Extraavisen 17. juli
Nyhetsoppslag i Nidaros søndag 17. juli

Jeg skrev om brannen i følgende blogginnlegg:
Det brenner i fjellene rett over oss
Røyken kom veltende

I går kveld klokka halv åtte, etter at brannen hadde herjet i mer enn to døgn, ble det endelig meldt om at brannen er “stabil” på lokale nyheter for Mijas. Det tyder på at de nå har ganske god kontroll. Vi merket at det sent på ettermiddagen i går avtok med fly som fløy i skytteltrafikk ned til Middelhavet for å hente vann til brannslukkingen, så vi antok at det skyldtes en positiv utvikling i slukkingsarbeidet. Fra i går kveld kunne flere evakuerte innbyggere i det utsatte området begynne å flytte hjem igjen. Helt slukket var ikke brannen, men i natt kunne vi sove godt, i trygg forvissing om at brannen ikke ville nå frem til nabolaget vårt.

 

Det er utrolig at det vokser noe her, så tørt som det er.

Egentlig er det helt fantastisk at det er så frodig her på solkysten av Spania og at det vokser noe oppe i fjellene i det hele tatt. Jeg har ikke sett snurten av en regndråpe siden jeg kom hit i starten på juni, og det er ikke meldt nedbør så langt værvarselet går, bare hetebølge videre. Når det er 40 grader i skyggen her i lavlandet, er det gjerne 5 – 8 grader varmere oppe i fjellene. Da er det stor fare for brann om noen utviser uforsiktighet.

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂


Screenshot fra starten av reportasjen til Nidaros sin nettavis:

 

14 kommentarer
      1. Spennende å høre at du har sett navnet/bloggen min nevnt. Følte meg litt som en journalist selv da jeg skrev blogginnleggene om brannen og dokumenterte med bilder 🤗 Ja, nå er brannen under kontroll, fra i dag faktisk, og godt er det 😊

      1. Enig i at 40 grader er for varmt. Når det kommer over kroppstemperatur, kan det bli tungt å være til. Heldigvis har vi ei vifte på terrassen som hjelper, men elles sitter vi mye inne. Må beskytte oss for sola også. Men “bare” 35 grader i dag, da 😀 Fra i dag har de “kontroll” på brannen, heter det i nyhetene.

      1. Det skal være trygt å reise til Malaga nå. Dessuten er brannområdet et godt stykke unna byen Malaga, om det er dit dere tenker å dra 🙂

    1. Glad to hear it is now under control and Kari you are now famous for your news story 😉😊 maybe you’ll appear on my news channel 😄

      1. Actually, they called it “stabilized” at the point when I wrote that blog post. Today, however, they say the fire is “under control”. Haha, I will be happy to appear in Mary’s news channel! 😄😄😄

      1. Egentlig var brannen bare “stabilisert” da jeg skrev innlegget. Det er først i dag de sier på lokale nyheter at de har “kontroll”, selv om den ikke er slukket helt enda. Haha, men jeg leste meldinga fra deg før jeg leste kommentaren her 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg