Røyken kom veltende

Utsikt fra terrassen i går ettermiddag. På ny kom røyk fra brannen veltende…


På ny kom røyken veltende i retning av der vi bor. Over fjellene blusset det opp mot himmelen. Jeg hadde ikke før tenkt tanken at det skulle bli interessant å se om det faktum at det kom litt mer vind, ville ha innvirkning på den store skogbrannen i nærområdet vårt, før jeg igjen ble redd for at brannen skulle komme ut av kontroll. Grunnen ser du på bildet over.

 

Utsikt fra terrassen. Brannrøyk og badeliv…


Og imens foregår badeliv og hverdagsliv som vanlig i området hvor vi holder til. Folk koser seg i varmen. Bare omtrent fem kilometer i luftlinje fra storbrannen i Sierra de Mijas, hvor det går verst ut over Alhaurin El Grande. Vi opplevde det som veldig skremmende da den tykke røykskyen på nytt nærmet seg oss. Etter en stund minket den igjen, sannsynligvis pga slukking.

Imidlertid ville jeg ville kjøre en tur bortover veien langs havet og stranda, hvor jeg har utsikt mot fjellene. For å se om jeg fortsatt kunne se brannen og røykskyene på nærmere hold. Jeg måtte vite om det var trygt å legge seg til å sove for natta. Det er vanskelige slukningsforhold, både pga heten og pga tilgjengelighet for brannmannskapene. Når det er mørkt er det kun bakkemannskaper som kan holde brannen i sjakk. De er også mangel på beredskap generelt, og militæret er satt inn for å hjelpe til. 

 

Røyk fra brannen i Sierra de Mijas


Jeg svingte av en sidevei for å se brannområdet på avstand. Noen ville sikkert ha vært nysgjerringe og kjørt nærmere, kanskje for å få noen spennende bilder. Jeg var egentlig fornøyd med å se røyken på avstand, og vite at brannen var et godt stykke unna.

 

Sierra de Mijas

 

På trygg avstand fra brannen i Sierra de Mijas


På hjemturen langs kystriksveien stoppet jeg får å se på flyene som deltar i slukkingsarbeidet. De som ligger på stranda der, har god utsikt til flyene som flyr i skytteltrafikk mellom Middelhavet og brannområdet med vann. Flyene er såvindt nede på havet for å samle opp mest mulig vann før de flyr tilbake og tømmer saltvannet over områdene hvor det brenner, før de returnerer og på nytt samler opp vann i magasinene sine igjen. Vi ser dem godt fra stua og terrassen vår også. Tror ikke det er mer enn tre minutter mellom hver gang det lander et nytt fly, og de kommer gjerne to og to. Jeg stod en stund stranda ved i Fuengirola litt før åtte i går kveld, så på at de jobbet. Filmsnutten jeg tok, finner du på youtube, redigert av min handyman Bjørn. Her er link. Men du finner også videoen lenger ned i dette innlegget.

 

Stranda i Fuengirola, hvor det hentes vann til slukningsarbeidet

 

Et fly lander for å samle opp vann til brannslukningen


Her er en video jeg filmet litt før åtte i går kveld. Flyene landet på rekke og rad for å samle opp vann til brannslukkingsarbeidet.

 


Det er nå over to døgn siden den skremmende brannen startet her i nærområdet vårt i Malaga-provinsen. Forhåpentigvis vil de få slukket den snart. Vi følger med på utviklingen. Foreløpig trenger vi ikke å frykte noe for vår egen del, men vi føler med lokalbefolkningen som er berørt. Det er store ødeleggelser etter brannen. Over 3000 mennesker er evakuert og de har hatt problemer med å få flyttet mange dyr.   

 

Et brannfly har hentet vann fra Middelhavet og returnerer til brannstedet. Utsikt fra stua vår.


For noen minutter siden ble jeg kontaktet av nettavisen Nidaros, som ville ha et intervju med meg. Jeg fortalte litt om hvordan vi opplevde denne skrekkelige brannen og hvordan det påvirker oss og ikke. Det blir spennende å se hva de skriver. Bilder har de også fått tilsendt.

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

10 kommentarer
      1. Har følt meg litt som en journalist oppi dette, og det er spennende samtidig som det er veldig trist også. De siste to dagene er brannen listet som “stabilisert”, og det er først i dag de beskriver den som “kontrollert” i Mijas-nyhetene.

      1. Huff, ja. Jeg fikk et par videoer tilsendt av brannen som herjet i boligområder. Det var temmelig skremmende, og ikke aktuelt å poste i bloggen, faktisk. Regner med at bilder derfra nå vil se ut som fra en kald vinterdag i Norge… Grått/hvitt og uten noe grønt på trærne.

    1. It’s probably hard to keep the fire under control as the constant heat keeps igniting it. Lucky the ocean is near enough to keep the water on it. Hope they manage to put it fully out soon 😊 we had 27 degrees here today and 32 for tomorrow but by Tuesday our weather will return to normal temperatures. Have a nice evening 🤗

      1. Yes, you are probably right about that. Must be extra hard to put out a fire when it’s so hot. In addition the ground is extremely dry due to no rain for weeks. Must have been nice with some heat in your neighborhood as well 😉 Even though it’s just for a few days. Enjoy it while it lasts! 🤗

    2. Jeg blir nesten glad for at vi har det så vått og kaldt at det ikke er mulig å starte branner.

      1. Ja, det var faktisk ganske skummelt. Artig at du leste artikkelen til Nidaros 😀 Tror kanskje jeg skal bli journalist i mitt neste liv. Fikk et lite innblikk i hvordan de må ha det på jobb 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg