Stabukk, gymbukk og fjellbukker

Her kommet et nytt blogginnlegg inspirert av Frodiths bildeutfordring, hvor homonymer er i fokus. Ordet er “bukk”, et ord som kan ha mange betydninger. Her er tre tolkninger i bilder og tekst fra meg og mitt liv.

Dette må vel kunne kalles “et stykke Norge”? Disse bukkene stod plutselig midt på veien og lurte på om jeg ville ta bilde av dem! Bildet tok jeg da vi tok en avstikker og kjørte gjennom Grimsdalen for et par år siden.

En stabukk kan være en person som er trassig, egen og tverr. I Trøndelag har vi mange ord for denne typen mennesker, f.eks. kranglepave, tverrpomp, vrangpeis og stridnakke. Mannen på bildet over er min eks-svigerfar. Han var en fargerik person, men til tider også en skikkelig stabukk. Til og med da han ble alvorlig syk med korona, var han for sta til å ta imot hjelp. Dessverre var korona-virusene mer sta enn han. Han døde forrige uke, etter nesten en måned på sykehus i narkose og med respirator. Hvil i fred, kule stabukk!

Jeg har også blitt kalt egen og trassig, mange ganger. Av min mor. Jeg kaller det viljestyrke, selvstendighet og integritet. Man må stå på sine meninger, om man handler etter sin overbevisning! 🙂

Jeg elsket å hoppe bukk da jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen. Den gamle gymbukken på bildet over vekker gode minner. Mange hatet det, var redde, og turte ikke å ta sats for å hoppe over. Jeg gikk på turn, var spretten, og syntes det var kjempespennende når læreren tok ut boltene nederst for å gjøre beina på bukken høyere og høyere. Selv om jeg var lita, knapt nådde med haka opp til toppen, hoppet jeg glatt over når bukken stod på det høyeste. Om du hadde satt bukken på 10 i dag derimot, hadde jeg nok ikke fått med meg rumpa over. 😀

Du kan lese om Frodiths bildeutfordring HER.

This blog post is about Norwegian homonyms, which are words that are written or pronounced the same way. Homonyms are different in Norwegian and English, so I will not translate this blog post into English.

6 kommentarer
    1. Du er jammen i farta med utfordringen til Frodith 🙂 Og fine bukker alle sammen. Jeg husker godt gymbukken jeg også. Jeg var nok blant de litt tilbakeholdne når det gjaldt den, men jeg var raskest i klassen til å løpe, så jeg satset heller på det 🙂
      Veldig leit å høre at eks-svigerfar ikke klarte seg ♥
      Jeg tenkte på det her om dagen, tenkte å høre med deg hvordan det gikk, men nå vet jeg det jo. Ikke bare, bare å være stabukk heller, men de skjønner vel ikke faren i det før det er for sent.
      God klem til deg og dine ♥

      1. Er litt “i farta” i forhold til utfordringen, ja, men ikke på så mange andre områder 😀

        Ja, trist at han bukket under. Han fortjente det ikke, men sånn er det bare. Og om et par dager skal vi ta et siste farvel med han.

        Klem til deg ♥

    2. Kjempekreative bilder til utfordringen du har tatt 🙂

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag <3 🙂

      Purr, purr, og boggklem fra Toril og kattene

      1. Huff, ikke godt med slike gymbukkminner, nei. Tror nok det er mange som har hatt angst for bukken. Vi hadde noen luringer i klassen som heller løp under bukken, eller som bare gikk bak i køen igjen når det nærmet seg deres tur… 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg