Tiltak mot hodepine og migrene

Bilde av meg på en migrenefri dag

 

Du leste kanskje innlegget mitt i går? Om at jeg har hatt migrene hele romjula? Jeg var bedre i noen timer i går ettermiddag, men gikk til sengs med verking og pulsering i topplokket. Det er et under at jeg fikk sove. Våknet med desto mer vondt i hodet, og begynner å bli ganske lei av at det ikke går over nå. Men det hjelper ikke å være lei. Smertene går ikke over av den grunn. Kanskje er det noen tiltak jeg kan gjøre selv, for å ha mindre hodepine og migrene i hverdagen?

Vi kan ha ulike “triggere” som fremprovoserer migrene. Jeg kan ende opp med migrene om jeg har overdrevet aktivitet, altså gått over streken for hva som er min tålegrense for hvor mye jeg kan gjøre før kroppsmaskineriet mitt må over i hvilemodus. Med ME og varierende dagsform, er det ikke enkelt å vite hvor grensen går, men
1: Begrens og fordel aktivitet

Uten at jeg er det bevisst, strammer jeg til stadighet kjeven og presser tunga opp mot ganen. Det har blitt en lei uvane, og dette fører til unødvendige spenninger, så
2: Slipp ned tunga i munnen og slapp av i kjeven

Jeg er stiv i nakke og skuldre, og har redusert bevegelighet i nakken, noe som også kan “bidra” til hodesmerter. Det knaker og knitrer som et fyrverkeri i bakhodet. Det er som å høre en rakett knitre idet den fyker opp i lufta. Ser for meg de oransje av den typen vi fyrte opp selv i gamle dager. Så
3: Nakkeøvelser og avspenning daglig
4: Gjøre ca 10 minutter qi gong/tai chi hver dag

Betydningen av å være hydrert er undervurdert. Jeg drikker mye te, som er vanndrivende. Nå skal det bli mindre svart te og mer grønn te. Dessuten må jeg tilbake til gamle vaner med å drikke mer vann. Ikke bare når jeg skyller ned kosttilskudd og piller, men jevnt fordelt utover dagen.
5: Drikk mer vann

I det siste har jeg spist mye mat som jeg ikke tåler så godt, og store mengder sjokolade. Det er ikke bra hverken for mage og tarm, vekta, huden, tenner eller humør, så her skal det skjerpes inn på hva som skal inn i munnen og ned i magen. Det er kjent at bl.a. rødvin og enkelte oster kan trigge migrene, og i går fikk jeg et tips om at mørk sjokolade også kan være en trigger.  “Sukker er gift” sa en tidligere kollega og overlege på St. Olavs Hospital. Sukker er ikke noe vi trenger, og jeg har inntrykk av at tarmbakteriene mine stadig prøver å lure meg til å tro at jeg må ha det. Nå skal jeg slutte å lytte til dem, og
6: Kutte ut sukker i kosten

Som regel kjenner jeg når det er et migreneanfall på gang litt i forkant, siden jeg får aura rett før smertene bryter ut. Det kan være svimmelhet, synsforstyrrelser og flimring. Noen ganger kan migrenesmertene utebli om jeg straks kaster innpå et glass vann og legger meg på et mørkt rom og hviler. Om smertene likevel kommer, bør jeg være flinkere til å ta smertestillende med én gang, i stedet for å vente og “se an”. – For jeg har inntrykk av at det blir flere migrenedager sammenhengende om jeg venter med å ta smertestillende…
7: Smertestillende når smertene “bryter ut”

Ellers skal jeg fortsette å bruke de forebyggende pillene mot migrene som fastlegen min nylig skrev ut resept på. Jeg skal gradvis øke dosen og gi denne medisinen tre måneder før jeg gjør opp status for om den hjelper eller ikke.
8: Ta forebyggende medisin

Jeg har noen fysiske “hjelpemidler” som jeg bruker når jeg har migrene eller hodepine, bl.a. lindrende massasjelotion, samt en nakkekrage med magnetenergi som kan gi økt blodsirkulasjon. I tillegg ligger det alltid en ertepose i fryseren, som jeg kan hente ut og legge på panna for å lindre hodesmerter.

Dette er ikke en uttømmende liste, og ikke ment som en anbefaling til andre som sliter med migrene eller hodepine. Vi er alle ulike og det fins ikke noe fasitsvar på hva som kan hjelpe for den enkelte. Disse punktene har jeg først og fremst satt opp for min egen del, fordi jeg innser at jeg må gjøre noen grep selv. Men kanskje kan det være nyttig med et  tips eller to for andre også. I tillegg til det som er nevnt over, tenker jeg at alt som er betennelsesdempende, er bra. For meg har et godt omega 3-tilskudd utgjort en forskjell. Omega 3 er betennelsesdempende, mens for mye omega 6 er betennelseshevende, og det er superviktig med balanse mellom disse to.

Her er innlegget jeg skrev i går: Migrene hele romjula

Om du vil prøve qi gong, finner du en 10-minutters videosnutt i dette innlegget: Qi gong-video til deg På videoen ser du Svanhild fra Trondheim Karateklubb.

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på 
Instagram (story)

26 kommentarer
    1. Mange gode råd her og det er alltid lurt å gjøre det man kan for å passe på helsa si og forebygge der man kan.🤩👍🏻
      Håper tiltakene her hjelper slik at migrenen slipper taket etterhvert.🤗

      1. Ja, bedre å forebygge, for det kan være vanskelig å reparere. Sånn er det med alle diagnoser og helsetilstander, men så lenge vi er friske og raske, tenker vi ikke på det. Tusen takk, og mandag er jo en fin dag å skjerpe seg på uansett 🤩👍🏻

    2. Her har du mange lite tips, og noe som vil hjelpe på hele kroppen generelt.
      Sukker er rene gifta, og jeg merker godt åå hele meg når jeg har spist for mye av det, og det har jeg gjort i jula 🙈
      Håper det hjelper på migrenen for deg. 🙂

    3. Det er sant, mye vil være godt for hele kroppen. Nå har jeg klart meg i hele dag uten sukker, og gjort litt qi gong. Da spørs det om jeg er like flink utover kvelden, og resten av livet 😀 Om ikke, går det jo an å starte forfra igjen. Du må kanskje gjøre som meg, at du spiser tom sjokoladelagrene i huset, før du kan klare deg uten sukker? Hihi 😉 Jeg tror tiltakene er verdt et forsøk i alle fall 🙂

    4. Takk for flere tips her særlig med sukker inntakket. spiser ikke mye sjokolade, men mange andre søte ting som smoothie eller desert.

      1. De aller fleste spiser alt for mye sukker. Jeg blir sukkereavhengig, spiser mer og mer, og noen ganger må jeg på “avvenning”. Jeg bruker ren stevia i smoothie. Smaker litt annerledes, men det er en vanesak.

    5. Har du prøvd å ha føtter og hender i iskaldt vann samtidig? Aldri prøvd, bare hørt om… Go bedring!

      1. Nei, det har jeg ikke prøvd. Og nå har jeg satt frem en balje på badet med en krakk foran, så det skal jeg sannelig prøve når jeg har våknet litt mer. Hodet spiller fortsatt ikke på lag med meg, så da skal jeg prøve det i dag! Takk-takk! 😊

          1. Fylte vann i baljen og fant meg ei god pute å sitte på oppå krakken. Det ble ingen halleluja som resultat, men tror jeg burde hatt kaldere vann og må nok sitte lenger enn i fem minutter. Skulle hatt større balje eller mindre mage også 🤗 Neste forsøk blir bedre 😀

      1. Jepp, funker for bedre balanse i kroppen på flere områder. 😊 Tusen takk for gode tanker for gode dager! 🥰 Skal snart putte hender og føtter i en balje med kaldt vann, etter råd i en tidligere kommentar her 😀

    6. I feel your pain, literally 😧 I had a migraine new years day due to exhaustion from our little ray of sunshine, Isabelle 😊 but I immediately took my reliable triptan medication before the pain got going. If I didn’t have them, I wouldn’t function as ordinary painkillers don’t work. I have often done the wait and see approach too but it never ends well. It’s hard going if you had migraine all over the Xmas😯 it makes sense to try and limit triggers. For me, being fatigued, dehydrated, hungry weather changes can also cause my migraine. I have read that craving chocolate may be a sign a migraine is on the way and not necessarily a trigger. 🤔 I hope the preventative medication starts working so you have more migraine free days. You look happy and relaxed on your migraine free day 😊🥰

      1. Thanks, Mary, I know you do, and thanks for sharing your story about how you deal with the migraine. I hope it’s not as bad as it used to be! 🥰 Children making noise is definitely not a good thing if a migraine is on its way. Maybe I should ask my doctor for triptan medication as well, as the ordinary painkillers do not always work. I read on the internet that triptan help two out of three who have a migraine, if it’s taken as soon as possible after you’v got the first sign of a migraine. Moreover, I don’t get enough fresh air as I usually stay indoors in wintertime and feel fatigued from very short walks due to the ME. Interesting to know that craving chocolate can be a sign a migraine is on it’s way! Yes, you are right about that photo 😉

        1. I usually take the triptan as soon as I can and the pain will usually be gone in 1 hour. But even if I don’t take it straight away, it still works. I take 50mg as that is enough for me. I know Tove takes the100mg. They really are life savers 😊

          1. Okay, I guess you have to test it out to see how much you need. I will check with my doctor when I see her next, but will test out the preventive pills I just started taking first. “Life savers” are just what I need! 😊

    7. Føler virkelig med deg her. Bruker du parfyme i jula og elles til fest???? Jeg får migrene av sånne tunge parfymer med krydder. Veldig følsom for juleblomster som narsisser, liljer og julestjerner. Da jeg var ung oppdaget jeg det med parfymesom var værst. Hver gang vi skulle i selskap ble jeg syk utover kvelden. Jeg hadde tabletter som hjalp noe, men det beste er jo å legge seg rett ned i mørkt rom da. Men jeg tålte altså ikke min egen parfyme!!! Jeg sluttet med det og tar allergitabletter om jeg merker det fra andre i selskap. Det har hjulpet meg godt. En gang ble jeg syk av min egen mor! Siden brukte hun ikke sånne parfymer kan man si!! En slektning av meg sluttet med sjokolade og sukker fordi hun skulle ned i vekt, og da forsvant migrenen også. Så det er muligheter for å finne ut av det med å prøve seg. Lykke til med ditt. Håper du finner ut av det og kan slippe dette. Klemsiklem:)

      1. Tusen takk, Natheless, og fint at du deler om dine opplevelser med migrene. Har hørt at noen kan reagere på parfymer, men ikke skjønt at det kan være en inngripende sammenheng mellom parfymer og migrene. Det er jo ille at du faktisk blir syk av tunge parfymelukter! Men også interessant, og det fins sikkert ingen forklaring på det? Sensitivitet på juleblomster har jeg tenkt dreide seg om “bare” allergiske reaksjoner. Jeg er kjent for å ha “en god nese” som raskt fanger opp lukter, og kan være sensitiv for lukter, men det er illeluktende ting, og jeg tror ikke jeg reagerer negativt på parfymer. Skal imidlertid være oppmerksom på det for fremtiden. Bruker sjelden parfyme selv, siden jeg er mest hjemme, men noen ganger sprayer jeg på for min egen del. 😀 Jeg “har trua” på at det å kutte sjokolade og annet søtt kan ha positiv virkning, både på migrene og for å få balanse i kroppen generelt. Returklemmer til deg 🥰

      1. Så bra hvis noe av dette kan være interessant for deg også 😊 Jepp, tror nok en del av dette kan ha positive ringvirkninger 😉 Returklem 🥰

    8. Det ser ut som du har en fin liste med ting du kan gjøre for å bedre hverdagen, og kanskje minske migreneanfallene. De er uansett ikke dumme allikevel, og kan gi en bedre hverdag. Håper du får en fin tirsdag, klems 🤗

      1. Takk 🤗 Jeg har innsett at jeg må ta tak i problemet. Gjøre noe med det jeg kan gjøre noe med. Hodet verker fortsatt, så må nok ty til smertestillende etter hvert, siden døtrene mine kommer for å spise middag i kveldinga. Gode ønsker for at din dag blir fin! Returklemmer 😊

      1. Det blir nok en del begrensninger, men heldigvis er jeg slik skrudd sammen at jeg stadig tenker muligheter i tillegg 😉 Takk-takk, og returklem til deg 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg