Migrene hele romjula

Godt nytt år!

Nytt år – nye muligheter!

Forebyggende mot migrene

Nytt år og nye mulighter, tenkte jeg da jeg la meg i natt. Jeg har hatt migrene i hele romjula. Det startet 2. juledag, og da jeg uten å ha tatt smertestillende kjente at hamringen begynte å slippe taket i hodet i går ettermiddag, altså nyttårsaften, tenkte jeg at jeg ville gå inn i et migrenefritt nytt år. Men den gang ei. Etter ti timers søvn våknet jeg på nytt med dunking og pulsering i topplokket. Gårsdagens optimisme var som blåst bort.

Det er ganske merkelig å våkne med migrene eller hodepine. Det virker som om trykket i hodet blir verre når jeg ligger flatt. Det kan lette når jeg ligger halvveis oppreist med hodet mot den ene siden. Ellers får jeg pauser fra smertene i noen timer av gangen om jeg tar smertestillende. Men det er ikke alltid smertestillende virker, og jeg blir ganske tappet for krefter etter noen dager på denne måten. Det hjelper heller ikke at jeg har ME, selvsagt. Jeg er vel omtrent dobbelt utmattet på migrenedager. Men gleden er desto større når det “lysner” og letter, og dagene blir levelige igjen.

For noen år siden var jeg til utredning for hodesmerter hos nevrolog. Den gangen tok jeg store mengder smertestillende av ulike slag. Jeg førte hodepine- og migrenedagbok og hadde smerter tre av fire dager, dvs ca 22 dager i måneden. Nevrologen ba meg slutte med alt av smertestillende, siden smertestillende tabletter kan ha hodepine som bivirkning. Jeg fulgte rådet. De første månedene var grusomme, men så ble det færre dager med hodesmerter. Jeg var nede i 5-10 dager i måneden. Og holdt ut når smertene kom.

Det siste halvåret eller året har jeg imidlertid hatt økning av hodepine og migrene igjen. Og på nytt begynt å ta smertestillende innimellom. Det blir så uholdbart å gå med smerter dag etter dag, og det er så mye jeg går glipp av, ikke får gjort. Jeg har også fått resept på noen forebyggende piller mot migrene hos legen. Dette legemiddelet er opprinnellig fremstilt for andre diagnoser, men brukes nå også i forhold til migrene. Jeg er skeptisk til om disse bittesmå pillene vil utgjøre noen forskjell for meg, men… Nytt år – nye muligheter! Kan jo ikke gi opp, så de siste to kveldene har jeg tatt en slik pille, og etter hvert skal jeg øke til tre piller per kveld. – Dersom jeg ikke opplever bivirkninger…  Wish me luck!

Siden hele romjula gikk med til å vente på at migrenen skulle slippe taket, har jeg ikke gjort stort. Det har blitt en liten tur ut på gavebutikk, post og apotek. Mathandling har samboeren min tatt seg av, og han har servert de deiligste retter og holdt meg med selskap, så det er ikke akkurat synd på meg. Det ble ikke overskudd til romjulsbesøk, men jeg hadde tre utrolig koselige dager med familien lille julaften, julaften og 1. juledag. Sånn sett gjorde jeg kanskje unna kos og trivsel tidlig, og godt var det. 🙂 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på 
Instagram (story)

32 kommentarer
    1. Å, så leit da. Dumme migrene 😥
      Håper disse tablettene kan hjelpe deg.
      Fint at du klarte 3 dager med andre, for etter 3 dager med å være sosial, var det ikke mye energi igjen i denne kroppen helle 😉
      Har sluppet unna hodepine til i dag, og den er ikke noe å klage over i dag heller.
      God bedringklem 🥰❤️

      1. Det er akkurat det jeg pleier å si…”Dumme migrene!” Takk, håper tablettene gjør en forskjell. Legen sa at det fins andre typer man kan prøve om akkurat denne ikke virker. Ja, er kjempeglad for at jeg fikk med meg disse tre viktige dagene ❤️ Håper du slipper hodepine videre også! Returklem til deg 🥰

    2. Ser ut som det er Sarotex du har fått?
      Det bruker jeg hver kveld og tar jeg dem ikke, skal jeg bare glemme å få sove på grunn av smertene i kroppen.
      Jeg får uten tvil en mye bedre nattesøvn av dem og blir da mer opplagt på dagen.
      Husk å ta dem 11 timer før du skal stå opp, ellers kan du få «hangover» og bli trøtt hele formiddagen.😅
      Jeg kommer nok til å bruke dem resten av livet, tenker jeg.🤗
      Håper de hjelper for forebygging av migrene også.🤩

      1. Stemmer at det er Sarotex jeg har fått. Ville ikke skrive navnet på pillene i selve innlegget. Veldig interessant det du skriver om dem! 🤗 Og betryggende at du synes de har effekt. Jeg lurte på hvorfor de skal tas en time før leggetid, og om det kunne ha med varighet av effekt eller trøtthet å gjøre, så det du skriver bekrefter jo det, og mer til! Kan jeg spørre om hvor mange du tar per kveld?

        1. Jeg begynte med 1 og tok det en stund før jeg økte til 2.
          Hvis man tar dem for seint på kvelden, sitter virkningen i litt vel lenge, så da kan man bli trøtt og uopplagt neste dag, så det er viktig å finne rette timingen.🤗
          Den gjør at musklene og kroppen slapper mer av, slik at smerter kan forsvinne. Jeg håper virkelig den er like nyttig for deg som for meg.🤗

          1. Aha, da er det nok for tidig å øke til to etter bare to kvelder med to piller 😀 På boksen min står det 1 – 3, og siden jeg ikke har fått noen instrukser fra legen, får jeg ta det litt etter skjønn… Jeg får vel teste ut dette med timing, da. Sover ofte minst 10 timer til vanlig, men det er viktig for meg å sove mye for å “lade”. Tusen takk for info. Setter veldig pris på at du bryr deg med å fortelle hvordan medisinen virker! 🥰

      1. Ja, det er ille når det står på som verst. Et “anfall” kan vare opp til ei hel uke, men da er det verst de første dagene. Jeg er glad på dine vegne for at du slipper! Tusen takk, og godt nytt år til deg også! 🥰

    3. Godt nyttår, Kari!
      Huff så trasig å lese om din romjul… Migrene er ikke bra.. jeg har ikke hatt det nevneverdig selv, så kan ikke uttale meg direkte —- men jeg vet hva hodepine er, så….
      Håper du får bedre dager fremover i det nye året 🙂 klem

      1. Takk! Godt nytt år til deg også, Mette 🥰 Hodepine kan være ille nok. Ikke noe man ønsker seg det heller 🙂 Tusen takk, tar gjerne imot bedre dager. Returklem 🤗

    4. Det er veldig slitsomt å ha det slik. Håper medisin virker og ikke ha dårlig bivirkninger.
      Ellers fint at samboeren din ordnet alt maten. Hyggelig også med besøk.
      Godt Nytt År:)

      1. Ja, det er veldig utmattende. Etter et par kommentarer fra andre som bruker medisinen, har jeg imidlertid fått litt mer “trua”. Ja, dette er en mann som både er kul og snill 😀 Godt nytt år! 🥰

    5. Har du prøvd yoga mot migrene? Det anbefales. Før gikk jeg fast på yogakurs. Jeg har ikke migrene, men yoga er bra for så mye. Nå skal vi i familien begynne å trene hjemme i stua. Yoga with Adriane og hunden. Hun har masse som er lagt ut på youtube. Fint å lese at samboeren din steller så fint med deg 🙂 God bedring!

      1. Jeg har tro på at yoga er bra for kroppen generelt, og det er sikkert bra for migrene også 🙂 Jeg gikk på yoga hos fysioterapeut et år. Likte treningen godt, og det var godt med gjennombevegelse av muskler og ledd, samt bra for bindevevet, og sosialt hyggelig, men jeg ble så utrolig utmattet etter øktene at jeg måtte slutte. Begynte deretter med tai chi, og det fungerer mye bedre for meg. Lykke til med yoga på stuegulvet. Høres hyggelig ut! Ja, dette er en super og flott fyr 😉 Takk 🥰

    6. Ikke noe bra, fryktelig slitsomt. Jeg har hørt en del folk med migrene har tatt store doser magnesium og hatt god effekt av det. Riktig god bedring kjære deg 💖

      1. Ja, det er temmelig utmattende. Magnesium er visst bra for mye, så da må jeg i alle fall fortsette med det! 🙂 Tar både formiddag og kveld, to ulike typer, så det må være bra 😀 Men noen må ha mer, siden tarmen ikke tar opp kosttilskudd så godt.

        1. Det er det samme med meg. Men da jeg begynte på noe som økte magesyren føk det til værs. Først fikk jeg alt for mye b 12, noe jeg aldri har klart å fått opp, og jammen var d vitaminlageret skyhøyt også.

          1. Jøss, veldig interessant hvordan balansen i kroppen fungerer. Jeg snakket nylig med ei dame som i godt voksen alder hadde fått påvist cøliaki. Hun hadde ingen symptomer, men blodprøver sendte henne til videre utredning. Tarmtottene var borte, og dermed hadde ikke kroppen hennes tatt opp de viktige næringsstoffene godt nok.

    7. Får inderlig håpe at det slipper og du får mange smertefrie dager 🥰
      Det er nok vanskelig for de av oss som ikke har hatt migrene, og forstå hvor ille det er. Kjenner jo flere som sliter med det, og har sett hvordan det påvirker dem. Masse klemmer 🤗

      1. Tusen takk for gode tanker 🥰 Akkurat nå kjennes det nesten helt greit ut i topplokket, og jeg håper det varer! Det er alltid vanskelig å forstå hvordan smerter eller sykdommer kan oppleves for andre, sånn helt ordentlig, hvis man ikke har opplevd det selv. Det man hører glemmer man, og det man ser husker man bedre, mn det man opplever selv sitter i. Takk for klemmer og masse returklemmer til deg 🤗

    8. Huff så kjedelig, men jeg håper virkelig formen er bedre ❤❤❤ Har man migrene må man bare slakke ned på gjøremølene, og det er viktig å tenke på seg selv når man har migrene.

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tror det ligger en opptur og venter nå! 😊 Ja, når det dunker og pulserer som verst, klarer man ikke å gjøre noe som helst, men innimellom er det litt slakke. Da er det lurt å ikke “provosere” slik at det blir verre igjen, ikke gjøre noe som krever krefter spesielt. Mandagen er fin, tusen takk, og det håper jeg din mandag også er! ❤

    9. Dette er veldig ille å lese, at du har det slik… Jeg forstår det ikke, men har en anelse. Veldig godt du har en samboer som tar vare på deg, det er godt og lese. Og gjett, jeg ønsker deg alt godt med det du er i gang med. Gedigen klem <3

      1. Det er aldri lett å forstå det man ikke kjenner på egen kropp. Ja, jeg er heldig som har en så snill og samtidig ganske tøff mann i livet mitt 😉 Tusen takk! Har gjennomført to hele dager i følge planen nå. Bamseklem i retur 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg