Tvunget til å ta vaksine / Forced to take the vaccine

Jeg føler at jeg blir tvunget til å ta covid-19-vaksinen. Jeg har i årenes løp hørt om mange som har hatt alvorlige bivirkninger som følge av vaksiner. Ikke minst er det flere som kan fortelle at de fikk ME kort tid etter at de fikk svineinfluensavaksinen. Jeg nektet å ta svineinfluensavaksinen, selv om jeg ble truet med oppsigelse på jobben hvis jeg ikke gjorde det. Jeg var i begynnelsen på min ME-karriere, var livredd for å bli sykere, og klarte å lure meg unna.

For to dager siden fikk jeg invitasjon til å ta koronavaksinen. Jeg hadde ikke ventet å få melding om at det var min tur enda. Men pga. mine såkalte underliggende sykdommer, med høy risiko for alvorlig forløp, var jeg flyttet frem i køen.

Jeg betviler at jeg er beskyttet mot å få korona ved å ta denne vaksinen. Jeg tror heller ikke på at andre er beskyttet mot å evt. bli smittet av meg ved at jeg tar vaksinen. Ingen kan garantere dette, heller ikke helsemyndighetene. Jeg lever ganske isolert pga helsesituasjonene min, følger smittevernreglene, og det er bare noen promilles mulighet for at jeg kommer i nærheten av noen som har korona.

En del folk, og spesielt de som er mest redde for korona, roper høyt om hvor egoistiske de som ikke vil ta vaksinen, er. Men det kan være ulike grunner til at noen velger bort vaksinen, og noen ganger handler det å være egoistisk om å ta vare på seg selv. Om man tar vare på seg selv, har man også størst sjanse for å være frisk nok til å være et godt nok menneske for andre. Så da handler det i bunn og grunn om hvordan man tenker at man kan ta vare på egen og andres helse på best mulig måte.

For min egen del tror jeg det er mye større sjanse for at jeg blir syk av vaksinen, enn at jeg skal bli syk av korona. Jeg har en indre ro og tro på at jeg ikke vil bli koronasyk, en følelse jeg velger å tro på. Jeg har over lengre tid fulgt med i grupper av andre ME-syke, i flere land, som har tatt vaksinen. For å være bedre rustet til å ta eget valg ang. vaksinen. Det er mange som blir sykere etter å ha tatt vaksinen. For kortere eller lengre tid, og noen ender opp med å få en alvorligere grad av ME.

I det siste har noen få rapportert om at de føler seg friskere av ME etter vaksinen også, og det er overraskende nyheter. Enn om dette er den magiske knappen (stikket) som skal til for at floken i kroppen min også begynner å løsne? Det ville vært fantabulastisk. Kanskje jeg flyter lett forbi hindringene, slik som padleren på bildet under. Kanskje jeg har god klaring og muligens skinner sola på den andre siden også?

Tidligere har jeg sagt at det vil være bare én ting som kan gjøre at jeg tar vaksinen, og det er hvis jeg ikke får mulighet for å reise til Spania uten. Hvis de gjennomfører dette med koronapass, har jeg ikke noe valg. Jeg har et sted i Spania som trenger meg, og som jeg trenger.

Tror du jeg kommer til å møte opp til stikketimen min klokka tolv i morgen? Hvordan forholder du deg til vaksinasjon mot korona?

HER kan også lese blogginnleggene mine via Facebook.

English:

I feel I’m forced to take the covid-19 vaccine. Over the years I’ve heard about many people who have had serous side effects as a result of vaccines. Particularly there are quite a few who have reported that they developed ME/CFS shortly after taking the swine flu A(H1N1) vaccine. I refused to take the swine flu vaccine, despite the fact that I was threatened with dismissal at work if I didn’t take the jab. I was in the beginning of my ME/CFS career and I was terrified it would make me sicker, so I managed to get out of it.

Two days ago I got a text from the authorities saying that I was due to take the corona vaccination. I had not expected to be notified that it was my turn yet. Anyway, because of my so-called underlying diseases, with a higher risk of a serious corona progression, I was moved up in the queue.

I doubt that I’m protected against the corona by taking the vaccine. Moreover, I don’t believe that others are protected from the virus being passed on to them from me if I take the jab. Nobody can guarantee it, not even the health authorities. Due to my health situation I’m living pretty isolated and I follow the recommendations and measures concerning the corona pandemic. Besides, there’s just a few per mille chance that I get close to someone who has got corona.

Quite a few people, especially those who are the most afraid of the corona, make a lot of fuss about how selfish the ones that do not want to take the vaccine are. But there may be various reasons why someone chooses not to take the jab, and sometimes being selfish is all about taking care of yourself. Taking care of yourself you have a greater chance of being healthy and thus being someone important for other people. Thus it’s basically about how you think you best can take care of your own and other people’s health or well-being.

I think the chance of me getting sick from the vaccine is much bigger than from the actual corona virus. I feel at ease and have inner peace that I will not get corona sick, a feeling I choose to believe in. Over a period of time I have been reading comments in Facebook groups with people sick with ME/CFS, from various countries, who have taken the vaccine. To be better prepared to do my own choice regarding the vaccine. Many of those write about their experiences have become sicker after having taken the vaccine. For shorter or longer periods of time, and some end up with a more severe degree of ME/CFS.

Lately, a few people have reported that they (to some extent) have recovered from ME/CFS after taking the jab, and that’s really surprising news. What if this is actually the magic button (injection) it takes for the tangle in my body to start loosening. That would be really fantastic. Perhaps I will just float easily past the obstacles like the paddler in the picture below. Maybe there will be plenty of clearance and the sun will possibly be shining on the other side, too.

Earlier I have said that there’s only one thing that can convince me into taking this vaccine and that’s if this is the only way I will be allowed to travel to Spain again. If they go through with their plans to introduce a corona passport in Europe I will have no choice. I have a place of my own that needs me in Spain, a place that I need, too.

Do you think I will show up for the jab tomorrow at noon? How do you relate to the corona vaccination?

You can also read updates on my blog HERE.

12 kommentarer
    1. Jeg er også skeptisk til å ta vaksinen, og hadde jeg fått tilbudet i dag ville jeg sagt nei takk. Jeg vil anta at det ennå går et par måneder til før jeg får noe tilbud, og da tror jeg at forekomsten av viruset er svært liten i vår del av verden. Samtidig vet jeg at sjansen for å bli smittet er ganske lav såfremt jeg selv er forsiktig. Har jo klart meg bra til nå, til tross for høyt smittetrykk i perioder. Og om jeg skulle bli smittet er det også liten sjanse for at jeg vil bli alvorlig syk/dø. Jeg har et sterkt immunforsvar og har ikke vært influensasyk siden 1993 (og da tok jeg vaksinen) Så hvorfor skal jeg vaksinere meg med en usikker vaksine mot en sykdom som (forhåpentligvis) er lite utbredt, og som jeg har liten sjanse til å bli alvorlig syk av?
      Det som bekymrer meg er om innføring av vaksinepass vil begrense min frihet. Dette diskuteres heftig rundt i verden, men jus-eksperter sier at dette kan bli vanskelig å gjennomføre både med hensyn til landenes eksisterende lovverk, og menneskerettighetene.
      Nå er jeg i den situasjon at jeg bor fast i Spania, men kunne jo tenkt meg å besøke gamlelandet igjen. Snart to år siden sist nå.

      1. Tusen takk for lang og utfyllende kommentar, Olav! Det høres ut som vi tenker veldig likt. Jeg tror også at det er minimal sjanse for at jeg vil bli koronasyk og dø, og selv med såkalte underliggende sykdommer, tror jeg at immunforsvaret mitt er bra nok. Influensa biter som regel ikke på meg, jeg får bare litt andre ting som ingen andre får…

        Jeg synes det er hårreisende at det i det hele tatt vurderes å innføre vaksinepass, men det er jo litt sånn at om noen sier hopp, så hopper vi. Forhåpentligvis vil lovverk sette en stopper for dette. Og hvor lenge ville vaksinepass vært gyldig uansett?

        Skjønner veldig godt at du savner å kunne besøke gamlelandet! Kanskje enda mer enn vi savner å besøke Spania… 🙂

    2. Du som har ME har min fulle forståelse for dette siden du har ME. Hadde dette vært en vanlig sesonginfluensa ville nok du ikke tatt den. Det siste du trenger er å bli enda mer utmattet pga en vaksine.
      Likevel tar man alle sammen en sjanse siden vi har en skummel pandemi.

      Min svigerinne har fått streng beskjed fra sin fastlege at hun ikke kan ta vaksinen. Hun er så allergisk at hun kan gå i sjokk av vaksiner.

      Jeg stoler mer på Pfizer og Moderna. Tror nok ikke at de setter inn Atra igjen pga alvorlige bivirkninger.
      Vil også tro det kommer enda bedre vaksiner etter hvert.

      Krysser alt jeg har for at du ikke får noen ettervirkninger av sprøyta ❤❤❤

      Ønsker deg en kjempefin torsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Hei Toril og tusen takk for støtten. ♥ Hører de sier at det er mindre bivirkninger med Pfizer spesielt, og du har jo også tatt den. Noen bivirkninger hittil? Jeg merker mer tretthet og slapphet foreløpig, men er ikke overrasket siden det er en mini-korona inni meg nå. Ønsker deg også en en superfin torsdag! Klem til pusene og deg. ♥

    3. Det er ikke enkelt dette med vaksiner. Jeg er i utgangspunktet for vaksiner, men tok ikke svineinfluensavaksine. Har tatt influensavaksine de siste 3 årene, og kommer til å ta koronavaksinen. Men har ikke lyst, for jeg er også usikker på om det gjør meg værre av ME. Og som deg, så er jeg rolig med tanke på om jeg skulle få covid. Vet ikke hvorfor, men er nå bare det. Har ikke fått innkallelse enda, men det dukker vel opp når det er min tur i køen 🙂 Håper det går bra for deg med vaksinen 🙂

      1. Det er mye som ikke er enkelt 😀 Jeg har gjort motsatt av deg. Vært imot vaksiner og ikke tatt tidligere, men har tatt nå. Haha. Hadde absolutt ikke lyst, så gjorde det kun for å ha muligheten til å reise til Spania. Men du skal jo også ta den. Forhåpentligvis blir du ikke verre av ME. Jeg er slapp, trøtt, febervarm og har vondt i armen, men det er jo bare bagateller om jeg slipper unna med dette. Magefølelsen er ok. Du gjør nok helt rett i at du kan stole på din magefølelse om å ikke bli smittet også. 🙂

    4. Huff , jeg tørr heller ikke å ta covid vaksinen, selv om jeg bare er 30 kan vi også få mange bivirkninger vi kanskje senere aldri blir kvitt!
      Jeg skal i såfall vente i 2 år til , med mindre jeg MÅ ta den da…
      Men vi burde ikke høre på alle skrekk historier , folk overdriver så sterkt , ofte bare for å skremme oss……….. Jeg tror alt vil bli bra jeg, selv med eller uten vaksine, men klart må vi så må vi. Fine bilder forresten 😀

      1. Hei Lise og tusen takk for kommentaren din! Fint at du likte bildene. 🙂 Jeg tenkte akkkurat som deg at om jeg ikke MÅ, så tar jeg den absolutt ikke! Men jeg MÅ til Spania, mener jeg selv, for har en del å ordne der. Og da lot jeg dem stikke meg likevel. Er usikker på om dårlig form de siste dagene skyldes vaksinen eller vanlige ME-symptomer, men jeg satser på at det går seg til. Ja, mange skrekkhistorier, men kanskje trenger vi å bli skremt? Vet ikke… Alle må uansett ta sitt eget valg, tenker jeg.

    5. Stå på ditt! Jeg tror mange kommer til å angre senere på at de lot seg overtale. Jeg har heldigvis ikke opplevd noe press enda, det er merkelig nok et ikke-tema i mine omgivelser, men jeg er ganske sikker på at den trenden snur før eller senere.

      1. Tusen takk for støtten, Ågot 🙂 Jeg er ganske sikker på at vi kommer til å se oppleve bivirkninger og ringvirkninger av vaskinasjonsprogrammene etter hvert. Men det er ikke lett å “stå i mot” når myndighetspersoner og systemer krever at man vaksinerer seg. Det blir litt spennende å se hvordan alt blir analysert og vurdert i ettertid.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg