Ukrainere i kongefamiliens residens i Trondheim

Det ukrainske flagget og to duer på porten til Stiftsgårdsparken

 

Det har de siste dagene vært travel aktivitet med oppussing og klargjøring i Stiftsgården, altså den norske kongefamiliens residens når de er i Trondheim. Jeg observerte håndverkerbiler i bakgården og lys inne i bygningen da jeg gikk forbi for et par dager siden. Det er mangel på boliger for de ukrainske flyktningene, og nå skal altså ukrainere få midlertidig opphold i kongefamiliens residens i Trondheim.

Det er enda uklart når Stiftsgården er klar for å ta imot flyktningene, men jeg antar at en del tilrettelegging er nødvendig før de første kan flytte inn. Stiftsgården har siden 1770-årene vært i eie av ulike personer og instanser. Enkefru Schøller var den første, og det var først i 1906 at Stiftsgården ble den offisielle kongeresidensen i Trondheim.

 

Kongen (Kong Olav V) hilser velkommen

 

Stiftsgården i Trondheim

Hva tenker du om denne gladnyheten? Det hersker ingen tvil om at Kong Harald har et varmt og godt hjerte, og jeg synes det er flott at kongefamilien også bidrar i dugnaden med å hjelpe og bosette de ukrainske flyktningene. Vi Trondhjemmere kan også være svært stolte av hva byen vår gjør for de ukrainske flyktningene.

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake igjen! 🙂
Du finner også blogginnleggene mine på Facebook. Følg via Link

 

10 kommentarer
    1. Jeg synes at det er et godt eksempel for kongen å gjøre det.
      For en opplevelse for flyktninger å få bo der selv om de vil sikkert helst være hjemme og at det er ikke krig i deres land.

    2. Er dette en aprilspøk Kari?
      Selv om jeg vet det er manko på husrom for flyktningene, er jeg veldig skeptisk til nesten alt jeg leser i dag 🤔

    3. I believed you, 😄 it would be amazing and would be perfect I think, and it’s such a huge historic building. Over here provisions are underway to accommodate people coming here and alot of families have already welcomed Ukrainian people into their homes. 3 cheers for King Olav if he does open up his palace 🤗

      1. Thanks for believing in me! 😄 A lot of funny and historic things may happen on April Fool’s Day 🤗 Anyway, it’s important to help the Ukrainian refugees, and it’s great that private persons even are opening their homes to them 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg