Uventet visning i et gammelt hus i Trondheim

Løkkan i Trondheim

I mitt forrige blogginnlegg fortalte jeg at jeg ruslet i et par gamle bygater i Trondheim for å ta noen bilder. I det jeg tok det siste bildet og skulle smette inn i bilen som stod parkert der, møtte jeg ei blidspent dame som dro kjensel på meg. Hun var opptatt med å koste bort bygningsstøv og fortalte at de var i gang med å pusse opp huset. Jeg fikk ta en titt inn gjennom porten. Wow, så spennende dette prosjektet virket!

En titt inn gjennom porten. Massive, gamle tømmervegger.

Da Elin merket hvor spennende jeg syntes dette prosjektet virket, var hun ikke sen om å invitere meg inn til å se mer av det de jobbet med. Jeg følte meg heldig som fikk se mer av den gamle bakgården, men det stoppet ikke der. Jeg ble geleidet opp trappa og fikk en spennende omvisning gjennom resten huset også! Samtidig som murer og rørlegger var i gang med jobbene sine.

Jeg kjente igjen stilen på trappa, både trappetrinn og gelender, samt boder og bygningsstil fra den gangen jeg som ung bodde i toppen av en gammel bygård på Bakklandet. I etterkant har jeg skjønt at dette var en Jugendgård. Huset til Elin er muligens fra samme tidsepoke, eller kanskje enda eldre. Hun har en plan om å finne ut mer om husets historie.

De hadde vært en del i kontakt med byantikvaren i Trondheim i forbindelse med planlegging av hva som var tillatt og mulig å gjøre ved renoveringen. Bevaring av slike gamle hus er viktig, man kan ikke bare gjøre som man vil. Jobben til byantikvaren er å sikre eldre bygninger og miljøer. Noen tenker nok at dette blir både fordyrende og “tungrodd”, men kulturminnevernet hadde sannelig vært i fare om vi ikke hadde hatt denne funksjonen. 

Ser du hva dette har vært? En gammel utedo med plass til to!
Oppbevaringsrom under trappa

Jeg var ikke så opptatt av hva som var i rommene, altså hva som var lagret der av utstyr og redskaper, men heller nysgjerrig på hva rommene har vært brukt som for lenge, lenge siden! Og hva de skulle brukes til nå.

En kakkelovn settes inn

Den gamle kakkelovnen er hentet hit fra Sverige. Den er fra ca. år 1900, og skal få jobben med å varme opp stua til Elin og mannen i mange år fremover. En murer var i ferd med å sette den inn da jeg var der på omvisning.

Dette blir kjøkkenet. Trappa i bakkant av bildet går opp til takterrassen.
Elin

Elin ble med meg tilbake ut på gata for å si ha det. Jeg skal få komme tilbake og se når de er ferdige med oppussingsprosjektet. Lucky me! Det gleder jeg meg virkelig til! Det kommer til å bli helt fantabulastisk! 😀

Kanskje bodde det også en familie nede i kjelleren her den gangen da?

Her er innlegget med teksten og bildene fra det jeg gjorde før jeg kom til Elins hus, med flere inntrykk fra den gamle bebyggelsen på Hospitalsløkkan: En hel dag hos tannlegen 

Under finner du et bilde jeg tok for ett år siden da jeg passerte huset til Elin. Beskrivelser finner du igjen i innlegget Blir du med på byvandring i Trondheim? Den gangen ante jeg ikke at hun bodde der. Kanskje kjenner du igjen noen av de gamle bygatene fra innlegget jeg postet i går?

Et yndet fotostopp for forbipasserende!

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

8 kommentarer
    1. For et flott prosjekt! Så spennende! Må være gøy å kunne sette noe i stand i gammel stil! 🙂 blir spennende å se når det blir ferdig! Klem <3

      1. Jeg har vært med og bygd hus selv to ganger, og et tredje var planlagt, før jeg gjorde helomvending. Men dette jeg nå fikk innsyn i nå, var helt spesielt! Superspennende! 😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg