SPANSKTIMEN

Selfie i -10 grader og klar luft. Gleder meg til spansktime. 

 

I går møttes Maria og jeg for å utveksle språk. Siden Maria nå bor i Norge, vil hun gjerne lære seg norsk, og siden Spania har blitt mitt andre hjemland, trenger jeg å lære meg spansk. Vi møtes to-tre ganger i måneden, etter som hvor travelt Maria har det på jobb og avhengig av hvordan formen min er. Dette er møter jeg gleder meg til, og prioriterer å sette av tid og energi til. 

Maria er ei morsom og trivelig jente med masse positiv energi. Hun er hjerneforsker, og jeg har en mistanke om at hun vet et kvantesprang mer om hjernen enn gjennomsnittet. Første halvdel av tiden, mens hjernen min enda virker, får jeg spanskundervisning, og deretter er det Marias tur til å få påfyll av norsk. Da kommer lærer-Kari ut av skallet, og jeg prøver å gi henne både dagligdagse ord og fraser, og litt nyttig påfyll hun trenger i møte med nordmenn (og -damer). Maria synes at det er altfor mange unntak i norske grammatikkregler og uttaleregler, men hun takler dem med et smil. Dessuten blir det noen artige situasjoner ut av det, og med litt latter og godt humør er det jo mye artigere å lære. Forhåpentligvis driver jeg ikke med vranglære, men i så fall har jeg ingen arbeidsgiver som kommer og setter meg i fengsel, og HMS har vi full kontroll på selv. 

Heldigvis for meg er spansk språk ganske enkelt, i alle fall ifølge Maria. Det bare å følge reglene. Og heldigvis for meg er det mange regler, så vi må nok fortsette å møtes og ha morsom språkopplæring sammen.
 

Språkstudier 

 

Egentlig hadde jeg en plan om å skrive om språktimen vår i går, rett etter at jeg kom hjem. Jeg var proppfull av futt etter et morsomt og lærerikt møte. Men som så ofte før, ville ikke kroppen det samme som hodet. Jeg var varm i panna og etter hvert begynte kroppen å verke, akkurat som når man begynner å få influensa. Så da ble det sofa og kosing med putene der resten av kvelden i stedet. I natt har kroppen min imidlertid tatt lading igjen, og jeg er oppe og skriver! Juhu! Og Maria: Ja, jeg skal gjøre oppgavene mine (ser y estar) til neste uke! Leksen din blir å oversette dette blogginnlegget til spansk. 😉

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg