Ingefær mot hodesmerter/migrene og melkesyre

Ingefærhund og ingefærdame


Kan ingefær hjelpe mot hodesmerter og migrene? Og melkesyresmerter? Jeg har fått en idé, som jeg må prøve ut! 


Jeg har lenge visst at ingefær kan hjelpe mot kvalme. Det er et kjerringråd jeg har brukt ved flere anledninger. Ingefær har mange helsemessige fordeler, og i tillegg til å virke kvalmereduserende, kan ingefær virke beroligende på fordøyelsesbesvær og urolig mage.

Migrene blir i noen tilfeller karakterisert som en inflammatorisk tilstand, altså en slags betennelse i hjernen. Ingefær har anti-inflammatoriske egenskaper, og må da kunne bidra til å redusere smerter ved migrene, og eventuelt redusere kvalme som oppstår i forbindelse med smertene. Tenker jeg…

Ingefær forbedrer blodsirkulasjonen og har en lett blodfortynnende virkning. Det var da jeg ble klar over dette, at det begynte å danne seg en idé i hodet mitt. Som jeg har skrevet om tidligere, dannes det mye raskere melkesyre i kroppen hos oss som har ME enn hos friske personer. Melkesyre produseres i en ME-syk kropp selv ved veldig små anstrengelser. Jeg skrev bl.a. om dette i innlegget To ble én for mye. Melkesyresmertene og verkinga kan opptre i hele kroppen, også i hodet. Jeg tenker da at det må være bra om blodet blir litt tynnet ut og kan transporteres raskere rundt i kroppen vår, sånn at melkesyra fordrives og forsvinner raskere, at cellene kvitter seg med avfallsstoffene. I teorien burde da også hodesmerter kunne reduseres eller forvinne, eller? Jeg er ingen medisiner, og kanskje er jeg både helt bak mål og skikkelig på bærtur, men høres ikke det sannsynlig ut?

Idéen er altså at bruk av ingefær kanskje kan redusere og forebygge mot melkesyre/laktat i kroppen for oss som har ME. Samboeren og jeg bruker ofte ingefær i matlagingen, men nå er planen å lage ingefærdrikker i tide og utide. Tror det kan være en fin variasjon til alle tekoppene jeg heller i meg i løpet av den dag også.

Det fins sikkert tusen måter å tilberede en ingefærdrikk på. Jeg skar bort skallet og hakket ingefæren i små biter. Deretter puttet jeg bitene i et krus og helte kokende vann over. Så lot jeg den trekke i noen minutter. Den ble ganske sterk, så jeg helte varmt vann over en runde til og drakk. Dobbelt sunt! 🙂 

 

Nå skal grisen slaktes

 

Ingefærdrikken min

 

Da jeg for noen år siden var til utredning for mye hodepine og migrene hos lege og nevrolog, fikk jeg tilbud om blodfortynnende medisiner, som skulle hjelpe for hodet. Jeg har ikke høyt blodtrykk, så jeg takket nei. Men dette “tilbudet” som jeg fikk den gangen, forteller meg at tynnere blod må være bra i forhold til å forebygge mot migrene og hodepine. Noen som har erfaring? 

Siden jeg fortsatt har sår hals, skal jeg skvise ut saft fra en sitron og blande oppi ingefærdrikken min neste gang jeg lager den. Det blir nok i kveld. Sitron kan være bra for mye, bl.a. såre halser. Da regner jeg med at disse to sammen blir dynamitt! 😀 Noen velger også å ha oppi noe søtt, for eksempel honning eller stevia. Jeg regner meg imidlertid som søt nok fra før.

 

Ingefær blir fast “inventar” fremover

 

Kreativitet med ingefær og sitron. Har jeg vært for lenge alene?

 

Del gjerne dette innlegget med de du tenker kan ha nytte eller interesse av å lese det! 🙂 

Om du ikke fikk med deg innlegget jeg skrev i dag tidlig om migrene, finner du det her: Tips til deg som har migrene

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link

11 kommentarer
    1. Drikker ofte te med ingefær, synes det er både godt å drikke, og tror det gjør godt for mye i kroppen. Så spent på å se om det hjelper på migrene 😀
      God søndagskveld. Klem 🥰

      1. Te med ingefær er godt, ja 😀 Har drukket tre krus hittil i dag, det siste med sitron oppi, men ingen bedring enda… Kanskje det kan virke bedre i forhold til melkesyrehodepine… Lever i håpet! Takk, og god søndagskveld til deg! 🥰

    2. Jeg elsker ingefær – drikker oftest te med ingefær i en eller annen sammensetning! Og ingefær, sitron og honning er deilig når en er forkjøla….! Spent på forskninga di nå! Klem <3

      1. Det fins etter hvert mange tetyper med ingefær på markedet, og jeg har også funnet et par som jeg liker 😊 Har du en favoritt, tips? 😉 Hehe, blir spennende å forske på ingefærdrikken min, ja. Ikke farlig å forske på noe ganske ufarlig heller. Returklem 🥰

    3. Dette blir spennende å følge med på.
      Tror det er Vibbedille som drikker Ingefærshot hver dag og synes hun har god virkning av det.
      Dette burde jeg absolutt prøve ut.
      Ha en riktig fin søndagskveld!

      1. Ja, spennende å prøve. Ikke hørt om Vibbedilles erfaringer. Det er på en måte ingefærshot jeg drikker også, bare at jeg drikker et helt krus 😀 To eller tre ganger per dag er planen… God mandagskveld til deg! 🥰

    4. I love ginger, have only used it in meals but I’m sure ginger tea would be refreshing, it’s supposed to be good for nausea, so will try some ginger tea the next time I have a dreaded migraine which probably won’t be too long 😄 or maybe I should try it sooner, if it had some preventative properties 🤔 On my shopping list tomorrow…ginger 😊

      1. Better sooner if not immediately! 😀 I’m not sure how preventative it is, but it’s worth a try, and it’s a nice drink anyway. I love my tea, but it’s a nice alternative. It’s nice if you mix it with fresh lemon, too, and something sweet if you like 😉 Hope it has an effect on your migraine and nausea!!! Good luck! ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg