Låne energi / Borrow energy

Ei due ønsker oss velkommen til Mijas Pueblo / A pigeon saying hello in Mijas Pueblo
Eseldrosjer i Mijas Pueblo / Donkey taxis in Mijas Pueblo
Beate valgte et rolig esel / Beate chose a calm donkey
Jeg gjør som spanjolene og tar på boblejakke når temperaturen synker under 18 grader / Doing like the Spanish, putting on a warm jacket when the temperature is below 18 C.

English (and more photos) further down

Går det an å låne energi, og betale tilbake senere? Slik man låner penger i banken og betaler tilbake i etterkant? Om man låner i banken, må man betale tilbake lånebeløpet og i tillegg betale renter. På en måte gjør jeg det samme når jeg bruker energi som jeg ikke har, og må betale for “forbruket” med renter etterpå.

Det er ofte jeg ikke føler meg i form til å gjøre det jeg må eller har lyst til. Da går jeg i min egen private bank (kroppen min) og låner energi (som jeg ikke har). Jeg vet at det ikke er lurt på lang sikt, men man skal jo leve i nuet også. Det blir omtrent som å bruke kredittkortet. Du har ikke penger til det du vil kjøpe der og da, men bruker kortet og satser på at du kan betale tilbake det du har brukt senere, og da må du selvsagt betale renter i tillegg. Når jeg bruker energi som jeg ikke har, må jeg bruke lang tid for å betale tilbake “gjelden” etterpå, siden det var energi jeg i utgangspunktet ikke hadde.

Jeg har hatt fantastiske dager i Spania sammen med min flotte venninne Beate. I kortere perioder klarer jeg ofte å mobilisere og gjøre en del som jeg normalt ikke klarer. Da er det adrenalinet som driver meg, og jeg kan virke frisk og rask. Men så tar kreftene slutt og jeg må betale for utskeielsene. Jeg sa fra til Beate at vi kan planlegge bare én ting per dag, for da “varer jeg lenger”. Om vi skulle på shopping en kveld, passet jeg på å hvile hele dagen. Da vi var på utflukt til landsbyen Mijas Pueblo en ettermiddag, var det hvile i leiligheten før og etter. Restaurantbesøk ble lagt til en kveld vi hadde ladet hjemme i leiligheten hele dagen, og en dag på stranda krevde en ettermiddagsdupp og en kveld uten planer.

Jeg ble ikke med på Beates spreke trimturer på formiddagene. Var imidlertid veldig fornøyd med å sove lenge og bruke oppladet energi til venninnetid utover dagen. Beate var forresten ikke helt i form de første par dagene her. Det hun ikke vet, var at jeg tyvlånte energi av henne, og at det var derfor hun følte seg i dårlig form. Jeg tenkte at det var lurt, for da kunne vi være på likt i energinivå, og da ville hun ikke løpe fra meg. Hihi 😀

Men i løpet av få dager, med formiddagsturer langs havet, kunne Beate snart strutte med overskudd av energi. Med litt påfyll fra Karis kokkeskole i tillegg, kunne gjesten min i dag tidlig dra hjem til familien, Hembre Gård og egne gjester igjen, full av energi, og brun og fin! 🙂

Selv kjenner jeg at jeg har begynt å betale ned på gjelda mi. Formen er dalende, feberen stigende, og jeg må nok betale med renter. Men jeg tenker at det er verdt det! For jeg samler på gode minner! Det skal jeg skrive litt mer om i neste blogginnlegg, for nå er det hviletid! 🙂

Jeg elsker jordbærstenger / I love strawberry sweets
Beate elsker dyriske bilder / Beate loves pictures of African animals

English:

Is it possible to borrow energy? And pay it back later? Like when you borrow money in the bank and pay it back later? If you borrow money in the bank you have to repay the loan and pay interest as well. In a way I do the same when I use energy that I don’t have and then I need to pay a high price for my “consumption” and add “interest” to that.

Very often I feel I don’t have the energy to do what I need to do or want to do. Then I sometimes go to my private bank (my body) to borrow energy (which I do not have). I know it’s not a smart thing to do on the long run, but you need to live for the moment every now and again. It’s a bit like using a credit card. You don’t have enough money to buy the things you want and yet you use the credit card, intending to pay it back later. And then you need to pay interest for that amount. When I use energy that I don’t really have I need to spend a long time paying back that debt afterwards, basically because it is energy that I didn’t possess.

I have had wonderful days in Spain together with my fantastic girlfriend Beate. For a short period of time, sometimes for days, I am able to do quite a lot that I normally could not manage. It’s the adrenaline that drives me, and I may seem to be in perfect health. In the end, however, the power fails me, it’s payback time and I need to recharge again. I said to Beate that I can only plan to do one thing per day, as this will make my energy last longer. If we were planning to go shopping in the evening I rested during daytime. When we went to the village Mijas Pueblo one afternoon I made sure to get lots of rest in the apartment beforehand and afterwards. We visited an Indian restaurant a night after having energized at home all day long, and a after a day at the beach I needed an afternoon nap and a quiet night in the couch without plans.

I didn’t join Beate for her morning walks. However, I felt really happy about being able to sleep long in the mornings to energize which made me able to spend time with my friend during the days. By the way, Beate didn’t feel so fit the first couple of days here. The thing is that I borrowed some of her energy, without telling her, and that’s the reason why she didn’t feel tip-top. I thought it was a good idea as we then would be on the same level and she would not run away from me. Hihi 😀

Anyway, in a matter of days with morning walks along the ocean Beate soon had excess energy. In addition she took advantage of Kari’s cooking classes, and this morning she was ready to go back home to Norway to her family and to Hembre Farm and her own guests again, energized, tanned and healthy-looking! 🙂

I myself feel I have started repaying my debt. My energy is declining and I’m feeling feverish. I guess I have to pay the “interest” as well. However, it’s all worth it! Because I collect good memories! I will write more about that in my next blog post. Now it’s time to rest! 🙂

Kattunge i Mijas Pueblo / Kitten in Mijas Pueblo
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg