Spansk som hjernetrim

 

Alle hjerner har godt av litt hjernetrim innimellom. Også vi som ikke er i en situasjon  hvor vi skal lære noe nytt pga. arbeidssituasjon eller fordi studier krever det. Min faste, daglige hjernetrim er å bruke 5 – 10 minutter på å lære meg spansk. I går fikk jeg gratulasjoner for at jeg hadde tatt spansk-leksjoner 400 dager på rad.  💛

Hjernen vår har stor kapasitet, og det sies at vi bare bruker en brøkdel av den. Så vidt jeg vet, er det ingen begrensninger for hvor mye vi kan lære. Det handler mer og tid og interesse. Skal man bli flink i sjakk, må man bruke mange timer ved sjakkbrettet. For å lære et nytt språk eller bli en god snekker, må man bruke tid på å bli god i denne ferdigheten. Talent hjelper selvsagt også. Men tiden, tålmodigheten og utholdenheten som man legger ned på å lære seg noe, vil uansett gi resultater på sikt.

Jeg er en del i Spania, er derfor er det nyttig å kunne litt spansk. Tidligere har jeg lært engelsk, tysk og fransk. I mine yngre dager, da både kropp og hode hadde kapasitet til mye mer, meldte jeg meg på kurs i gresk og italiensk. Tiden strakk dessverre ikke til, så jeg sluttet. Det er imidlertid ikke slik at hjernen vår setter begrensninger for hvor mange språk vi kan lære. Tvert imot kan det være lettere å lære et nytt språk desto flere språk man allerede kan fra før. Det handler bl.a. om at hjernen har lært og skjønt en del om hvordan ulike språk er bygd opp, grammatikalske systemer, og evner til å henge ny innlæring på knagger man har fra før. 

Jeg bruker en app som heter Duolingo. Det er en morsom måte å lære på, og man kan velge mellom mange språk. Korte leksjoner er delt inn i tema og oppgaver med nye ord og naturlig progresjon mht. grammatikk. Allerede fra starten lærer man fraser og setninger som gjør at man kan kommunisere med spanjoler. Det fins sikkert mange andre slike apper også.

Jeg får daglig påminnelser fra Duo på mobilen om at jeg må huske å gjøre spansken min. Jeg kan gjøre maksimum fem feil per dag før jeg blir kastet ut. Derfor må jeg skjerpe meg sånn at jeg gjør færrest mulig feil. Jeg har gratisversjonen. I betalingsversjonen kan man prøve og feile så mye man vil, men det er jo ikke like spennende. 🤗

Under ser du noe eksempler fra oppgaver og respons jeg har fått. 

Umiddelbar korrigering av små og store feil
Oppmuntring underveis

 

Plasseringer, sammenlignet med andre som lærer spansk i Duolingo
Hurra! Ett år flinkere i spansk!

 

Riktig oversettelse

Tilbyr du hjernen din noen form for “trim”, og hva synes du evt. er interessant eller morsomt?

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min:  https://www.facebook.com/MEogMEning/

15 kommentarer
    1. Jeg har faktisk holdt på eget initiativ å lese spansk fra læreboken i 1.klasse fra vg skole. Har alltid vært fasinert og elsket spansk som språk, og nå er er jeg ferdig med bok 1. Moro å bare lese litt selv for å lære litt ord. Grammatikken bryr jeg meg ikke om.

      Klarer å fange opp noen setninger og ord når noen prater spansk 😊

      Ønsker deg en superfin onsdags ettermiddag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Artig at du også jobber for å lære deg spansk! Gratulerer med gjennomført 1. klassenivå! 😊 Det er utrolig hvor mye man kan lære på eget initiativ også! 😉

    2. Jeg kan jo telle på spansk: uno, doz, tres, cuatro, cinco, seis osv. Vi var under spansk koloni i mange år og de etterlot masse spanske ord. Da jeg var barn, var disse tallene vi brukte til daglig:)
      Det er spennende at du lærer språket. Jeg vil jo også det hvis jeg har hus Spania:)
      Men akkurat nå er det nok med norsk, engelsk og morsmålet mitt:)

      1. Jeg har vel hørt at Filippinene har vært spansk koloni, ja. Da har du kanskje fått inn litt spansk språk “med morsmelka” da. 😉 Skjønner godt at du har nok med de tre språkene du trenger mest til daglig. 😊

      1. Det blir litt “learning by doing”, men uten motivasjon kan det gå trått. 😅 For min del handler det litt om å “klare seg” ute blant folk når jeg er i Spania. 😀

    3. Jeg prøvde også å lære spansk, kan noen ord, men grammatikken tok knekken på meg 😅 Det der med å skulle bøye verb og alt det der, ble for mye, hvorfor kan de ikke bare si at alle spiser eller at alle drikker istedenfor å skulle komplisere det så til de grader? Var det jeg satt igjen med å lurte på 🫨

      1. Hei Mia, og tusen takk for kommentaren! 😊 Grammatikk er et kapittel for seg selv, ja. Vi som er voksne liker som regel å lære reglene og deretter bygge setninger, mens barn lærer mer naturlig og korrigerer seg i samtaler og lek med andre. Har du prøvd Duolingo?. Jeg synes de er ganske flinke til å bygge på med flere ord og grammatikk på en naturlig måte, men jeg må jukse litt og bruke “oversetter” av og til. 😅

    4. Du har jammen vært strukturert og flink som har fulgt opp hver dag 🥰 Selv kunne jeg godt ha tenkt meg å lære Italiensk, Gresk og Islandsk, men det spørs om jeg har tålmodighet til det. Ha en fin torsdag, klems 🤗

      1. Jeg er ganske fornøyd med meg selv 🤗 Får flere påminnelser fra Duolingo, så må jo bare høre etter! Islandsk høres interessant ut, ja, og italiensk er jo bare utrolig kult! Returklem 🥰

    5. Jeg synes deter artig å lære språk, og begynte med fransk på den måten du gjør med spansk. Men så har hodet vært for slitent, men jeg driver ned wordfeud, puslespill og annet for å holde hodet i trim 😉😀
      Veldig bra du lærer enda mer spansk, du kan jo en del ☺️

    6. I have started using the duo app again and am learning French.The app is great and fun. I studied Fench in school many moons ago 😂 but it’s amazing how much I have forgotten. Yes Spanish is great for you to learn as you spend a lot of time there and it’s nice to be able to converse with the Spaniards. Of course your English is perfect, I’m sure you’ll soon be fluent in Spanish 😊

      1. Haha, my English is not perfect, I’m still picking up new words and expressions. 😉 Wow, great that you have started learning French again! I learnt French in school, too, but I’ve forgotten so much! Sometimes I mix the French words with the Spanish, and in the future I will probably forget even more of the French as I will put more time into learning Spanish! 😊 Good luck with your French studies! 😊

    7. Duolingo kan være ganske morsom. Jeg er fra Finland og flyttet til Norge for ett år siden. Før jeg flyttet hit, begynte jeg å lære språket på Duolingo. Jeg kommer alltid til å huske setningene “Jer er osten” og “Jeg er en banan” 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg