Derfor tar jeg ikke jobben

Som regel får man ingen glorie utdelt når man har slitt og strevd, gitt alt og stått på, den dagen man slutter i jobben sin etter lang og tro tjeneste. Man kan tro det underveis, men det er sjelden det fungerer slik. Spesielt om man av ulike grunner er nødt til å slutte å jobbe “før tiden”.

I dette tilfellet kunne jeg kanskje fått en bitteliten glorie underveis, men det er ikke nok til at jeg tar jobben med å hjelpe ME-foreningen med å jobbe for at ME-syke skal få et bedre undervisningstilbud. For det er dette arbeidet handler om. Jeg vurderte det lenge, for jeg har veldig lyst, og jeg er kvalifisert. Imidlertid ender jeg opp med å stikke fingeren i jorda og innse at det blir for krevende.

Jeg tenkte en del på denne muligheten mens jeg var fem uker i Spania i sommer. Det gikk ikke en eneste dag hvor det ikke “feilte” meg noe. ME er på en måte grunnsykdommen min, det som setter meg mest ut av spill. Men jeg har andre utfordringer og diagnoser også, som kommer på toppen. Svimmelhet i perioder, kroniske mageproblemer pga. ulcerøs kolitt, bekkenløsning, betennelser og gangvansker, migrene, hodepine, mm. Utmattelser er det som styrer hverdagen min aller mest. Det er som å gå med en influensa light hele tiden. Enkelte dager er jeg totalt sengeliggende.

Jeg har tenkt på hva jeg får i utfordringen jeg skrev om i innlegget Et ulønnet jobbtilbud og hva det kommer til å koste meg personlig. Jeg vet ikke hvor mye arbeid det ville bli i denne jobben/vervet, men det vil uansett bli vanskelig pga. uberegnelige dager mht. helsa. Det er vanskelig å gjøre avtaler om å reise hit og dit i møter, som jo skoler og institusjoner er avhengige av å timeplanfeste. Jeg kan lade i forveien, og håpe at helsa holder, men i tillegg vet jeg av erfaring at jeg vil gjøre så godt jeg kan, og deretter kommer til å bli dårligere som en følge av at jeg har for lite energi tilgjengelig i utgangspunktet.

Jeg har allerede to frivillige jobber, som jeg ønsker å fortsette med. En tredje vil bli for mye, og jeg måtte i så fall gi opp én av disse to for å kunne klare denne nye utfordringen. Kanskje blir det aktuelt senere, i alle fall om jeg blir friskere med tiden, men per nå fortsetter jeg som før. 

Hovedgrunnen er at jeg gjerne vil bruke av den tiden jeg er noenlunde i form med mine nærmeste. Bjørn er den som alltid står parat til å hjelpe meg og avlaste meg, lager mat og gjør husarbeid for at jeg skal slippe å bruke energi på det. Da er det ikke rettferdig overfor han at jeg skal bruke opp energien min på oppgaver ute for deretter å ligge halvdød på sofaen i stedet for å være sosial med han. I tillegg har jeg begge døtrene mine hjemme i Trondheim i år, for første gang på tre år, og jeg vil ha muligheten til å bruke tid sammen med dem også. Den glorien er viktigere for meg. 

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min:  https://www.facebook.com/MEogMEning/

29 kommentarer
    1. Det er sikkert lurt, men forstår at du hadde lyst.
      Men det er jo ikke enkelt å få det til når du ikke vet hvordan dagen blir.
      Og som du sier, så er det viktigst å prioritere de du har nærmest 🥰

      Håper du en dag kan gjøre akkurat det du vil, når du vil. Det fortjener du 🥰❤️

      1. Så flott at du endelig har funnet grensen for hva du orker å være med på Kari! Du har brukt deg selv granske så mye i det siste. Bra at du kan sette foten ned. Ellers blir du jo så dårlig at du ikke orker å ha besøk heller, og det er jo bare trist. Skjønner at lysten er der, du er jo et ja-menneske til fingerspissene.
        Vi snakkes etter hvert! ❤️❤️

        1. Det stemmer nok at jeg er et ja-menneske, og det er rett og slett fordi jeg vil så mye både for meg selv og for andre. Sånn sett føler jeg meg flink som har klart å si nei til denne muligheten, men det lå langt inne. Ha ei fin uke, Astrid! ❤️

      2. Kjenner at det ble en fornuftig bestemmelse, selv om jeg egentlig har sååå lyst! ❤️Tusen takk, og det samme til deg! 🥰

      1. Det er nok en riktig avgjørelse. Det er jo grunner til at jeg måtte slutte å jobbe for noen år siden også, og den gangen fikk jeg til og med betalt. 😀 Nei, jeg må nok gjøre slik konklusjonen til NAV ble: Jobben min skulle være å ta vare på meg selv. Ha ei god uke, Toril! 🥰

      1. Det er nok det. En skulle nesten tro at alle plagene kom kastet på fortløpende for å fortelle meg at valget måtte bli slik. Jeg gleder meg til å ha dem i nærheten igjen. Ha ei god uke! 🥰

    2. kjære deg,feilen med oss me,er. er at vi vil ha glorie,derfor er vi syke,jeg har alvorlig me på 20 året..pass på deg selv nå,vær mega glad for den formen du har,kan reise og ha en samboer.jeg har mistet alt av det,men jeg ønsket at andre me,er kan ha det bra,men det koster skjorta.ta vare på deg selv..klem fra en me,er.

      1. Hei Hilde, og tusen takk for kommentaren din. Jeg har tenkt litt på det du skrev om at “mange med ME gjerne vil ha en glorie”. Jeg har møtt og snakket med mange med ME, og de aller fleste er ja-mennesker og vil veldig mye. Tror nok du har mye rett i dette, men kanskje ikke at det er årsaken. Mange år med ME utruster oss dessuten med “dyrekjøpt” erfaring med denne sykdommen, noe som kan bidra til at vi tenker likt om mye. Men så var det dette med høna eller egget… 😉 Jeg hadde også alvorlig ME de første månedene jeg var syk, var sengeliggende 22 timer i døgnet, så er veldig glad for det jeg klarer nå! Og har i årenes løp erfart at for mye i forhold til tåleevne kan gjøre meg dårligere igjen. Det er trist å høre at du har mistet alt! Det er dessverre mange i din situasjon, og det gjør meg vondt. Stor bamseklem til deg fra meg. ❤️

      1. Ja, veldig godt, og det er nok både klokt og lurt. Gleder meg til å se “prinsessene” igjen oftere nå. Returklem ❤️

    3. Høres ut som du har valgt den rette glorien.🤩
      Det hadde nok blitt for mye og strekken hadde nok blitt strukket lenger enn det du hadde tenkt, så da er det bedre å si nei med en gang.🤗
      Det er nok en lettelse å ta en avgjørelse også.🤗

      1. Jeg strekker ofte den berømte strikken, så det spørs om jeg begynner å bli fornuftig på mine gamle dager… Klok av erfaring. 🤩 Ja, absolutt en lettelse. 🤗

    4. You know your own body Kari and you are already helping with your 2 volunteering jobs which you are able to manage. Even though you would have liked to participate, I think you have made the right decision. Taking on too much is not a good idea, work life balance is important. Will be so nice to have both your girls at home, enjoy lots of family time 😊

      1. The problem is I want too much all the time, but I think I was wise to say no this time. And I certainly want to spent more time with my two princesses! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg