Et ulønnet jobbtilbud

Bildet er fra hagen på Kvilhaugen Gård

Som jeg skrev i forrige innlegg, fikk jeg et uventet jobbtilbud under sommeravslutningen med ME-foreningen. En jobb hvor jeg vil kunne bruke tidligere erfaring som lærer i sykehusundervisningen og egenerfaring som ME-syk. Jeg tenker litt på denne muligheten, for den er fristende, men samtidig krevende. Jobben er ulønnet. ME-foreningen er ikke rik, og de fleste jobber og verv er ulønnet. Man får sin lønn i himmelen, som det så pent heter.

Den frivillege jobben som det er snakk om, vil bestå i å reise rundt på skoler mm, for å forelese om nødvendigheten av tilpasset opplæring for ME-syke elever. Elevene har store begrensninger i hvor mye tid og energi de har “tilgjengelig” til å bruke i skolehverdagen og til lekser. I tillegg vil det være en del fysiske og mentale begrensninger som er spesielle for denne elevgruppen, og flere faktorer vil være ukjente for lærere og andre som jobber rundt denne elevgruppen.

Dette er noe jeg har jobbet mye med da jeg jobbet på sykehusskolen ved St.Olavs Hospital i Trondheim. Jobben min som lærer og spesialpedagog der bestod foruten undervisning, mye av å kontakte hjemmeskoler for pasientene (elever for meg). Jeg tok kontakt med lærere, mellomledere og rektorer for å informere om kreftsyke eller kronisk syke elevers behov og rettigheter i skolesammenheng.

Noen ganger dro jeg også ut til skoler for å informere de aktuelle ansatte ved skoler, både i grunnskoler og i videregående skoler, for dermed å gi elevene tilrettelagte og gjennomførbare opplegg. Andre ganger deltok jeg i tverrfaglige møter på sykehuset sammen med leger, pleiere, sosionom, fysioterapeut og andre ansatte ved sykehuset i tillegg til pasienten selv og foresatte.

Det som vil være forskjellig for meg i jobben/vervet som representant fra ME-foreningen, vil være at jeg nå har 14 års egenerfaring med å ha ME. ME-foreningens fylkeslag har laget et godt og nyttig verktøy for denne bruken. De kaller det “verktøykassa”, og denne består av gratis kurs for skoler og kommuner som vil lære mer om ME. Tips gjerne de dere tenker dette kan være aktuelt for. Her er mer informasjon om denne verktøykassa: Hvordan kombinere skole med ME-sykdom 

Jeg er fortsatt i tenkeboksen og har ikke bestemt meg for om dette er noe jeg vil. Jo, jeg vil! Spørsmålet er heller om jeg har overskudd til dette. Jeg har allerede to frivillige jobber, én på voksenopplæringen i forbindelse med norskopplæring for fremmedspråklige, og én på støttetelefonen for ME-syke og pårørende. Så jeg må nok tenke mye og kjenne godt etter! 😊

Her er link til innlegget jeg skrev om ME-foreningens sommeravslutning: Avslutning for ME-foreningen

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

16 kommentarer
    1. Så spennende! 😀
      Dette er jo midt i blinken for deg, men forstår at det kan bli for mye.
      Kanskje dette istedet for det andre? 😉
      Bare du vet hvor mye du klarer, og hva som er best for deg først og fremst.
      Det har du jo god erfaring med dessverre.
      Lykke til i tenkeboksen ☺️ God klem ❤️

      1. Ja, fantabulastisk spennende, og helt i min gate. Må nok tenke vel og lenge, og kanskje forutsetter det at jeg må kutte ut noe av det andre, somdu foreslår. Men det går det også an å se an… 😊

    2. En spennende idé!
      Kanskje dette er mer i din gate? Du har jo hatt en lignende jobb på St. Olavs.
      Tror dette vil til stor hjelp for ME-syke barn og ungdom. Forståelsen for hva de strir med er heller dårlig.
      Du kjenner det på kroppen selv!
      Du kan jo prøve og se hvordan det går.
      Jeg heier på deg Kari!
      Er bare redd for at det kan det bli litt mye med det du allerede engasjerer deg i! 🌹

      1. Ja, veldig spennende dette, og jeg tror jeg kan bidra til å hjelpe andre med ME, samt prate litt fornuft inn i hodene til de som trenger det. 😅 Har jo kunnskapen og erfaringen. Men er redd for at det kan bli for mye, ja, for jeg kan ikke bare avlyse møter om jeg blir dårligere, når mange sitter og venter.

    3. Så flott tilbud du har fått da! Der vil du jo også ha mye verdifullt å bidra med. Du får sove på det og se hvilke løsninger som dukker opp og som blir det beste for deg. Og din egen helse må jo komme aller først 🙂

      1. Ja, det er veldig opp til meg, om jeg vil eller ikke. Må nok sove mange netter på dette. Kanskje er det aktuelt nå, eller kanskje senere. Ja, det dreier seg jo om egen helse, for min del. Det er så mye jeg VIL! 🙂

    4. Så utrolig spennende tilbud, og ikke minst uhyre viktig 😊 Er jo mange elever som kanskje vil falle utenfor skolesystemet fordi ME hos barn- og ungdommer ikke blir tatt på alvor. Da får de heller ikke får den tilretteleggingen de har krav på.

      Man trenger frivillige som engasjerer seg i ulke fagmiljøer hvor de selv har kunnskap.

      Ønsker deg en superfin onsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Ja, mange faller utenfor grunnet mangel på kunnskap om rettigheter og fordi de ikke får tilrettelagt undervisning. Takk, og ønsker om en super onsdag sendes deg også! 🤗

    5. Dette hørtes veldig interessant ut, og det skal bli spennende å høre hva du velger å gjøre. Ønsker deg en fortsatt fin midtiukendag, klems 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg