Gjør det som skal til!

Ta på kåpa og gå?

Da jeg tidligere denne uka landet i Malaga, var jeg ganske sliten i både kropp og hode. Det føltes som skyene utenfor flyvingene hadde flyttet inn i hodet mitt, i form av bomull. Men turen hadde gått fint. Glad og fornøyd hentet jeg ned reisekofferten fra bagasjehylla og steg ut av flyet, hvor en mann med rullestol ventet på meg. Sannelig slapp jeg å gå til utgangen av flyplassen også. Der sparte jeg meg mye energi! Kanskje orket jeg en handletur etter at jeg var fremme også?

Så oppdaget jeg at jeg hadde glemt den gode stoffkåpa mi i flysetet, og gjorde helomvending. Jeg hadde brukt den som pute bak ryggen underveis, og kunne komme til å trenge den når jeg skulle nordover igjen. Man får ikke gå tilbake etter at man har kommet til utgangsområdet på flyplassen, så jeg strenet tilbake for å spørre en vakt hva jeg skulle gjøre. På stotrende spansk. “Gå i den retningen og til venstre”. Ja, det skulle jeg klare, men ante ikke hva jeg skulle se etter. Spurte et par personer til på veien og endte opp hos Norwegians equipajes-skranke (lost luggage). På veggen fant jeg en  lapp med en e-postadresse jeg kunne kontakte dem på. Metallveggen var dratt ned. Stengt? Hm, skulle jeg la dette stoppe meg? Nei, når man vil noe, må man gjøre det som skal til for at ting ordner seg!

Jeg så et par damer lenger inn i rommet som tømte søppel, og banket på glassveggen innenfor metallrillene. De videreformidlet behovet for kontakt, og snart kom en hjelpsom dame i Norwegian-klær bort til meg. Yes! Jeg sa hvilket fly jeg hadde kommet med, oppga setenummer, en beskrivelse, samt hvor jeg hadde lagt kåpa. Så fikk jeg beskjed om å sette meg og vente. En halv time senere svinset jeg innom skranken, i tilfelle hun hadde glemt meg. Men, neida, en kollega var på saken, fikk jeg høre. Ti minutter senere så jeg bevegelse bak skranken, og noe svart som ble lagt på disken. Juhu! Glad og lykkelig kunne jeg gå ut fra ankomsthallen med kåpa mi på armen.

Stopper det her? Neida!
Jeg fikk kontakt med ei dame som kunne hjelpe.

Så utmattet som jeg var, kunne jeg lett ha tenkt at “den kåpa ser jeg aldri igjen”. Men jeg er ikke slik laget. Jeg visste at det var mulig å få den tilbake, med en liten innsats. Jeg måtte bare gjøre de riktige tingene, det som skulle til for at det kunne skje. Slik er det med det meste her i livet. 

Da mamma for kort tid siden ble innlagt på sykehus, møtte jeg opp på legevisitt på sykehuset for å få nødvendige oppdateringer og i tillegg bidra med det jeg kunne av informasjon. Jeg ba også om et møte med legen, fordi jeg ville at mamma skulle få mer hjelp. Det ble et nyttig og godt møte, for både legen og meg, og det endte med at legen skulle skrive en henvisning til videre utredning. Om jeg ikke hadde mobilisert, gjort det som skulle til, meldt fra om behov, hadde videre undersøkelser sannsynligvis drøyd ut. Kanskje aldri blitt. Noe som kunne fått større konsekvenser for både mamma og oss andre i familien på sikt.

Jeg har alltid hatt et indre driv i meg, en tro på at ting kan ordne seg. Sjansen for at at de gjør det, er i alle fall bedre om man tror nok til at man gjør en innsats for at det skjer.

Vil du slutte å røyke? Eller begynne å spise sunnere? Det er mulig, ikke sant? Men da må du bestemme deg først. Så kommer det vanskelige, nemlig å begynne å oppføre deg som du mener det! 

Hvis du er mor eller far og vil at barna dine etter hvert skal ta ansvar for seg selv og bli “selvgående”, må du nødvendigvis gi dem mer ansvar, under veiledning. Du må gjøre det som skal til for at de får muligheten til å ta ansvar for seg selv, samtidig som du er en god rollemodell og gir gradvis mer ansvar.

Det ble ingen handletur den dagen jeg kom til Spania. Joda, Mercadona hadde åpent til sent, men beina ville ikke bære meg. Sofaen fanget meg. Heldigvis hadde jeg mat i fryseren, så jeg sultet ikke i hjel, og dagen etter fikk handlet nok mat for ei uke fremover. Ladedager med skriving på manus står på programmet for tida.

Denne ukuelige viljestyrken til å klare, gjøre, få gjennomført og ikke gi meg, kan noen ganger være slitsom. For min egen del. Men den driver meg fremover til å oppnå mine mål, små og store. Det er nok dette personlighetstrekket som gjør at jeg fortsetter å lete etter svar på hvorfor jeg fikk ME, inkludert en stadig søken etter hva som kan gjøre meg friskere. Jeg prøver mye, og stadig noe nytt. En vakker dag er gåten løst. Det har skjedd før, og gåter er til for å løses. 😍

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

18 kommentarer
    1. Jeg er overbevist om at når man virkelig VIL noe, så går det an å få gjort. Jeg var HELT sikker på at det å slutte å røyke ville gå lett som en plett når jeg bare VILLE det. Så på et tidspunkt var jeg drittlei hele røykinga, og da bare bestemte jeg meg. Og sluttet. Uten særlig problemer en gang. Tvert slutt. 🙂

      1. Jeg har inntrykk av at du har drivkraften i deg, kraften som skal til for å gjøre det du setter deg fore. Så jeg er ikke det spor overrasket over at du bare plutselig sluttet å røyke. Fordi du VILLE det. 😊

    2. Helt klart – man må VILLE! Kommer langt med vilje og stahet! Du er så flink til å gjøre alle må-ting – får det igjen etterpå, men gir deg ikke! Kos deg der nede i varme-land! Klem <3

      1. Vilje er absolutt en forutsetning! 😀 Mora mi sier jeg er sta, men jeg kaller det viljestyrke. 😉 Noen ganger er jeg litt for flink til å gjøre må-ting, men jeg klarer ikke la være, hihi. Tusen takk og en varm klem fra meg til deg er på vei fra tropenattland. ❤️

    3. Det er noe som heter at vilje kan flytte fjell, og det har jeg alltid i bakhode. Jeg kan godt si til meg selv at nå orker jeg ikke mer, men jammen klarer jeg å mobilisere litt ekstra krefter 😉 Så bra at de kunne finne og hente kåpa di med en gang 🥰 Ønsker deg en fin mandag, og håper at du har fått ladet batteriet i løpet av natten. Klems 🤗

      1. Ja, tro kan flytte fjell, og det krever også vilje. 🤗 Da klarer man ofte å mobilisere, selv om det kan koste i etterkant. 😉 Så bra at du vet du klarer! Tusen takk, har ladet godt i natt, til tross for at naboene nedenunder begynte å rope og synge alt for tidlig… Klem til deg 🥰

    4. Du gir deg ikke nei 😀 Og så bra at du IKKE gjør det – gir deg!
      Kjenner meg litt igjen i det du skriver her…. Og dette med HVIS man da hadde gitt seg….
      Nyt dagene dine i varmen og drikk mye VANN 🙂 klems

      1. Nei, jeg kan jo ikke skuffe meg selv. 😀 Ja, tanken på at “hvis man hadde gitt seg” er i grunnen motivasjon til å ikke gi seg neste gang heller. 😉 Tusen takk, og vann skal bli! Varm klem herved oversendt 🥰

    5. Well done Kari on your perseverance on getting your coat back. Yes it’s important to try and make things happen 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg