Hadde jeg havnet på en karusell?

Søte fristelser

Jeg kjente at senga snurret i voldsom fart rundt og rundt da jeg våknet. Som om jeg hadde havnet på en karusell. Men trangen til å komme meg over gangen til toalettet fikk meg ut av senga. Jeg stavret meg sidelengs bortover mot målet, var nær ved å krasje inn i et speilskap i mørket, siden jeg ikke hadde kontroll på kroppen, og traff deretter doskåla. Heldigvis. Der ble jeg sittende et par minutter med åpne øyne forundret over hvorfor alt syntes å snurre rundt i rommet. Det gjorde meg uvel, og jeg var glad for å kunne finne tilbake til senga igjen. 

Naturlig nok ble mesteparten av dagen tilbragt i senga, bare avbrutt av inntak av mat og drikke. Da klokka nærmet seg seks, måtte jeg imidlertid stable meg på beina. Det var kvelden for årets julebord i ME-foreningen her i Trondheim. Med en kjole trukket over kroppen, samt kremer og enkel sminke på plass, var jeg klar for en sosial kveld. I alle fall i den grad man med et snurrende hode kan være det. 

Noe å starte med.
Fisk med noe grønt spiselig.
Pinnekjøtt, kålrotstappe, poteter, ribbe…
For lutefiskelskere

Samboeren min kjørte meg. Jeg var ikke kjørbar i den tilstanden jeg var i. Men jeg hadde så lyst til å få med meg julebordet, at jeg mobiliserte krefter og tok sats. Jeg misliker sterkt å gå glipp av noe som kan bli morsomt, hyggelig og trivelig! Et par paracetamol gjorde at formen bedret seg, og jeg ble faktisk mindre kvalm. Vi plukket opp en MEdpassasjer på veien, og allerede da vi ankom Scandic Nidelven, møtte jeg flere kjente fjes. Alle var pyntet, smilende, klemmende og glade. Vi mobiliserer og koser oss når vi kan. Og kanskje var ikke jeg den eneste der som følte meg svimmel eller hadde vurdert å bli hjemme. 

Jeg brukte ekstra lang tid på å orientere meg og finne ut av hva slags mat som befant seg hvor på de ulike bordene på buffeten, ikke bare grunnet svimmelheten men også fordi jeg måtte lese lappene ved de ulike rettene. Det stod listet opp hvilke allergener maten inneholdt, noe som kan være nyttig. Men problemet mitt at jeg har intoleranser (ikke-allergisk matoverfølsomhet), og slikt står selvsagt ikke listet opp. Heldigvis fantes det kjøkkenpersonale jeg kunne forhøre meg med og mase litt på, og da ble det noen hyggelige samtaler også før jeg kom meg tilbake til mine MEdgjester, som den siste med fatet fullt av julebordsmat faktisk.

Da jeg litt etter, og ganske skuffet, oppdaget at ingen av dessertene var uten melk/laktose, huket jeg tak i en blid servitør ved buffeten. Hun løp straks ned i kjelleren for å hente opp noe hun kalte svensk klabbkake. Den var laget både uten melk og gluten. Juhu! Muligens var det litt heldig at det var mye fra serveringen jeg ikke kunne spise, for om ikke hadde jeg sikkert trillet ut derfra etterpå, hihi. 😀 

Min borddame Kristins lekre matkreasjon.
Jeg samlet forrett og hovedrett på samme fat.
Dessertfatet mitt. Den svenske klabbkaken fra kjelleren øverst til venstre.

Litt før ni innså jeg at ME-feberen begynte å stige, og det var best å komme seg hjem. Men med nærmere to timer i selskap med mange koselige og hyggelige mennesker, bespisning, skravling, latter og  trivsel, var dette uansett en “hel kveld”. De blide og koselige ansiktene har jeg fortsatt på netthinna, og smiler ved tanken på at jeg fikk være med på et vellykket julebord. Bilder av maten her jeg pyntet opp med i dette innlegget. Vin droppet jeg, siden jeg allerede var svimmel. Sunt og godt norsk vann ble min drikke for kvelden.

Ostebordet. Og bak all osten fant jeg te!

I det jeg fullfører dette blogginnlegget ligger jeg i senga med PC-en, etter å ha hatt en megadupp. Jeg er noe bedre av svimmelheten, kjører ikke så mye karusell i dag. Legemet forlanger likevel hviledag i dag, og det skal det få. Jeg fryktet på forhånd for at jeg ville bli mer svimmel etter julebordet, men er tvert imot bedre. Det betyr at jeg sannsynligvis kan opprettholde planen om å dra til frisøren i morgen. Jeg skal for så vidt sitte stille i frisørstolen, ikke snurre rundt og følge med på alt som foregår utenfor og innenfor vinduene. Det er likevel greit å slippe følelsen av å sitte på en karusell i halvannen time. Kvalmen er verst, og det er selvsagt ikke noen seng å legge seg ned på der når det står på som verst.

Det er greit med det som går over! (jfr. min tidligere kollega Dag Sand)

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

 

10 kommentarer
    1. Noen ganger trosser vi alt særlig hvis det er viktig tilstelninger. Men verdt opplevelsen. Mye god mat ja:)
      Lykke til med frisørtimen..

      1. Ja, det er akkurat det at viljen er så sterk, og da må man være beredt på straffen. 🤗 Takk, det blir fint å få klipt bort hår som er slitt og frisket opp fargen. 😊

    2. Det var MYE god mat der , men veldig rart at de ikke hadde noe laktosefritt der. Det burde alle koldtbord ha i disse tider.
      Håper karusellen har sluttet å snurre nå. Du kom deg i allefall på julebordet 🙂

      1. Ja, veldig flott buffet og mye godt å spise, men skuffende at de ikke hadde laktosefri alternativer. Jeg ringte ikke på forhånd, siden jeg var sikker på at en slik stor restaurant/buffet måtte ha det. Så feil kan man ta…
        Karusellen snurrer dessverre fortsatt. Må vel kanskje tåle det i noen dager videre. Men skal komme meg til frisøren i dag uansett. Tar drosje ned til byen, og samboeren min henter meg etterpå.

    3. Hei Kari!
      Det var et trivelig julebord! Ble kjent med flere nye fjes, og praten gikk lystig ved bordet. Mye god mat var det også. Var ikke akkurat i toppform, og ved 21-tiden måtte jeg kaste inn håndkleet. Spaserturen hjem gjorde godt for et tåkelagt hode. Resten av kvelden inntok jeg ikledd morgenkåpa i godstolen. Et par smertestillende før sengetid gjorde susen, så jeg sov faktisk i 5 timer i strekk! Utrolig til meg å være!
      Gårsdagen ble inntatt i samme antrekk som kvelden før, i samme stol.
      Idag blir det hyttetur med fyr i peisen!
      God helg til deg og Bjørn!

      1. Heia, og takk for sist, Astrid 😊 Jeg tror du må ha vært ganske tåkelagt i hodet da dere dro, om du ikke husker at vi stod ved siden av hverandre og skravlet da vi kledde på oss for å dra, hihi 🙃 Høres ikke ut som du sover spesielt mye… Jeg sov ni timer i strekk i natt, i tillegg til dupp på dagen. God tur til hytta! Gunnar ordner nok og stuller for deg. Kos dere masse! 😉

    4. Føler med deg der, for den svimmelheten er lei. Nå er jeg fin og håper der varer leeeeeeeeeeeenge denne gangen før karusellen starter igjen. Men som du sier, vi tvinger oss til mye likevel. Jeg gikk på klassefest i høst, men det ble noen slitsommer dager etterpå. Det var likevel verdt det, for jeg straff så mange hyggelige mennesker der. Det rare er at etter korona og koronssprøyter har mange av oss strevd med svimmelhet. Det har nok en sammenheng at det har trigget det, men det er ikke forsket på, sier legen min. Men når fem av tolv jenter i samme klasse strever med det nå, så kan man jo lure. God bedring 🙂

      1. Takk-takk! 🙂 Jeg regner med jeg må holde ut svimmelheten til etter helga. Det pleier å gi seg etter hvert. Håper du også slipper unna karuseller i lang tid fremover, og spesielt greit å slippe det i jula! 🙃 Det er akkurat det som gjør at jeg “tvinger meg” til å være med på noe også, det at jeg kan møte så mange trivelige folk!!! Dette med korona og koronavaksiner er skummelt mtp. senvirkninger og bivirkniger, synes jeg. Tenker du at svimmelheten din kan komme fra vaksinen? Håper det kommer frem konkrete tall ut fra forskning etter hvert!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg