Helt kake eller kake å spise

Bursdag! – Hurra for livet!

I Frodiths lille januar-utfordring er dagens ord KAKE. “Jeg helt kake”, er et uttrykk vi bruker i Trøndelag, men det er sikkert kjent for andre også? Jeg er ofte “helt kake” av ingenting. Blir utslitt og utslått av veldig lite, føler meg “helt pumpa” og klarer ikke å gjøre mer etter korte aktiviteter. En butikktur kan slå meg helt ut, slik at jeg føler meg helt kake. Før kunne jeg bli helt kake etter en lang arbeidsdag inkludert en sykkeltur hjemover ei mil i oppoverbakker og nysnø, men ikke før etter at jeg hadde laget middag, gjort litt husarbeid og vært med barna på fritidsaktiviteter. 

På søndag spiste jeg kake, muliggjort av laktosefri produkter. Det er mange år siden sist jeg bakte ostekake, så jeg var ute av baketrening. Siden gjestene kom en time tidligere enn beregnet, ble det dessuten en lynrask fjerning av springformen fra kaka og hurtigpynting i det de satte seg til bords. Det ble som det ble. Det var hardt og vanskelig å klemme konditorfargen ut av tubene med pynt, og bokstavene ble ikke pene. Dessuten farget den av på kaka da vi skar serveringsstykker av den. Noen lurte på om jeg hadde smurt på lakris… Jeg må nok få tak i noe bedre til neste gang. Men den smakte fabelaktig godt, akkurat slik den skal. 

Der jeg kommer fra, Vikna lenger nord i Trøndelag, kan kake også bety brød eller brødskive. Typisk sier man da “Æ/eg ha baka kak. Vil du ha ei kakskiv?”. Jeg synes nesten jeg kan lukte mammas hjemmebakte brød med smør og sukker på ved tanken. Fine barndomsminner! 😀

Du leste kanskje innlegget jeg postet på bursdagen min 21. januar, der jeg serverte kake? Du finner det her: Bursdag! – Hurra for livet! 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

18 kommentarer

Siste innlegg