Grønn brus og brus i Foz do Iguaçu

Hva tenker du på når du hører ordet brus? Flere stedsnavn rundt i verden heter noe med Brus. Bl.a. er Brus en liten by og et område i Serbia. Og Bruce er jo et guttenavn.

Jeg tenker på brus som drikke, en kullsyreholdig limonade. For noen år siden sluttet jeg å drikke brus. Jeg var avhengig av Pepsi Max. Drakk litervis. Til jeg en dag fikk tips om hvor usunn den er. Først og fremst pga alle bivirkningene med søtningsmidlet aspartam, men også pga at kullstyre er den største kalsiumtyven vi kan tilføre kroppen vår. Jeg gikk da over til brus med sukker. Men så ble jeg klar over hvor ille sukker er for kroppen vår, og da ble det slutt på brusdrikking i sin helhet. Til jeg en lykkedag oppdaget grønn Cola! Den er søtet med stevia, og nå bruker jeg som unnskyldning at det er litt sunnere, og unner meg noen bokser av dette “grønne alternativet”. Men bare når jeg er i Spania, siden vi ikke har grønn cola i Norge.

På bildet over ser du ladeplassen min i Spania, hvor jeg har et glass grønn cola ved min side. Denne våren skulle jeg ha tilbragt fem uker under spansk sol, for å lade og bli i bedre form. Klimaet der gjør at jeg føler meg friskere, orker mer, og har “litt å gå på” etter at jeg har kommet tilbake til Norge igjen. Det blir nok en stund til neste tur sørover til mitt lille paradis. Og til neste gang jeg kan drikke brusende, grønn cola.

Da jeg var i Sør-Amerika i 1995, var jeg blant annet i Foz do Iguaçu, som er en by i Brasil. Fra utsiktspunktet på bildet nedenfor, var bruset fra Iguazú-fallene så overdøvende at vi knapt hørte hva vi selv tenkte. Fra brua hvor jeg står på bildet, fikk jeg meg også en real dusj.

Dette fossefallet er på UNESCOs verdensarvliste, og er et av verdens sju naturlige underverker. Man kan se fossefallene både fra brasiliask og argentinsk side. Bildet ovenfor er fra Brasil, bildet nedenfor fra Argentina. Fra den argentiske siden kunne jeg stå og filme fossefallene mens store, fine sommerfulger virvlet rund meg, og noen ganger landet på armene mine. Det var en uforglemmelig opplevelse!

Dette blogginnlegget fikk jeg inspirasjon til å skrive pga Frodiths lille fotoutfordring med homonymer. Reglene for utfordringen finner du HER.

This blog post is about Norwegian homonyms, which are words that are written or pronounced the same way. Homonyms are different in Norwegian and English, so I will not translate this blog post into English.

6 kommentarer
    1. Grønn Cola ja, er mye som ikke selges i Norge. Jeg har hørt om den grønne colaen, men ikke smakt.
      Sånt fossefall har jeg lyst å besøke en vakker dag. Det ser majestetisk ut 🙂 Fine bilder. Det var nok en opplevelse med sommerfuglene og alt sammen 🙂

      1. Skal fortelle deg hvor du får kjøpt grønn cola når du drar til Spania 😉 Tror forresten de har i Sverige også.

        Majestetisk er rette ordet for disse fossefallene. Bildene er like gamle som opplevelsene, men bringer uansett frem gode minner. 🙂 Håper du også får oppleve dem en vakker dag! 😀

    2. Kjempefint og nydelig blogginnlegg med kjemepfine bilder, og så fint det ser ut der 🙂

      Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld <3 🙂
      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg