Hvem er en venn? / Who is a friend?

(English further down)

Hvem er en venn?

En venn er noen jeg har respekt for og som har respekt for meg.
En venn er en person som jeg føler fellesskap med og som føler fellesskap med meg.
En venn er noen jeg vil være hyggelig og snill med og som er hyggelig snill med meg.
En venn er en person som man kan dele både gleder og sorger med.
En venn er en person man føler trygghet sammen med og kommuniserer godt med.
Er du min venn?

Når man blir langtidssyk, kan man falle utenfor fellesskapet. Man mister kontakt med venner, kollegaer og familie. Fordi man ikke har de samme mulighetene til å være til stede eller delta. Dette kan være sårt. Mange føler seg ensomme. Det er ille nok at man mister mye av det som det gamle livet bød på av aktiviteter, erfaringer og opplevelser. Når man i tillegg må gi avkall på sitt sosiale nettverk, sitter man igjen som ganske naken, frarøvet alt som før var moro og meningsfullt. Venner gir en følelse av å bety noe for noen, og at noen betyr noe for oss. Jeg tror det kan gi mye glede å få gjøre noe for noen og på den måten bety noe for noen.

Jeg har i utgangspunktet et stort nettverk og kontakt med folk i ulike aldre fra mange land, med ujevne mellomrom. Mange er “bare” bekjente, andre er venner, og noen er gode venner. Jeg trekker ingen klare skillelinjer mellom disse tre. En bekjent kan plutselig bli en venn. En person som er en god venn i en periode i livet, kan forsvinne fordi han/hun har andre prosjekter i livet. Noen forsvinner helt, fordi de bare skulle være med meg på en del av reisen min. Nye venner dukker opp, fordi vi av ulike grunner “finner” hverandre. Alt til sin tid.

Hva og hvem er en venn for deg?

Bildet øverst i innlegget er fra min hittil siste tur til Spania. Du kan lese dette innlegget HER.

English:

Who is a friend?

A friend is someone I respect and who respects me.
A friend is a person with whom I have a feeling of togetherness and connection, and who has a feeling of togetherness and connection with me.
A friend is someone I want to be nice and kind to and who is nice and kind to me.

A friend is a person with whom I can share my joys and sorrows.
A friend is a person you feel safe with, rely on and communicate well with.
Are you my friend?

When you become long-term ill you very often fall outside the community. You lose contact with friends, colleagues and family. Simply because you don’t have the same opportunity to be present and participate like you used to. This can be painful. Many feel lonely. It is bad enough that you lose much of what your old life offered in terms of activities, experiences and happenings. When you also have to let go of your social network you are left with very little, robbed of everything that used to be fun and meaningful. Friends give a sense of being something to someone, and that someone means something to us. I think it can give much pleasure being able to do something for someone and thus mean something for someone.

I have a large network and I am in touch with people of various ages from different countries, at more or less irregular intervals. Many are “just” acquaintances, others are friends, and some are good friends. I don’t draw clear lines between these three. An acquaintance may suddenly become a friend. A person who is a good friend in a certain period of my life may disappear because he or she has other projects in life. Some vanish completely because they were just meant to join me on a part of my journey in life. New friends appear, because we “find” each other for various reasons. There is a time and a place for everything.

What and who is a friend to you?

The picture at the top of this blog post is from my last trip to Spain. You can read it HERE.

12 kommentarer
    1. Hei Kari!
      Jeg er din venn og kommer alltid väre det, men jeg er ikke så flink til og skrive.
      Vi bor så langt i fra hverandre, men jeg tenker ofte på deg.
      Jeg husker når vi syklet rundt Byneset. Det var veldig koselig.
      Håper vi kan ses snart.
      Mange store klemmer fra din venn Hilde ❤😘

      1. Hei Hilde, så koselig! ♥ Husker godt da vi syklet rundt Byneset i bikini, ja 😀 Du er en av de vennenne som alltid vil bli med videre på veien, selv om vi ikke har mulighet for å møtes så ofte. Men plutselig dukker det opp en mulighet igjen!!! ♥

    2. Jeg tenker likens som deg. Venn er god å ha.
      Det er fint at du skriver også på engelsk ettersom du sa at du har venner i andre land også. Skulle egentlig gjøre det også, men det blir for mye arbeid at jeg dropper det:)

      1. Ja, venner er gode å ha, og noen betyr ekstra mye. Min aller første brevvenn kommer fra hjemlandet ditt. Vi har aldri møttes, men kjent hverandre i snart 40 år! Hun er en av grunnene til at jeg oversetter til engelsk. 🙂

    3. Dette var et kjempefint blogginnlegg til ettertanke 😊
      Jeg tenker som deg når det gjelder venner ❤😊

      Selv er jeg kjempetakknemlig og setter kjempestor pris på hver og en av mine gode venner ❤❤❤ Mine venner sier til meg at jeg er en god venn for dem, og det tar jeg til meg 😊

      Ønsker deg en kjempefin lørdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    4. En venn også en person som ikke sårer deg, ikke baksnakker deg og kan dele med deg både gleder og sorger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg