Jeg var i begravelsen til Elizabeth II

Dronning Elizabeth II bæres inn i kisten av soldater hentet hjem fra Irak. Hennes fire barn går bak kisten inn i Westminster Abbey.

 

I dag er det mye pomp og prakt i London i forbindelse med begravelsen til Dronning Elizabeth II. Gudstjenesten i Westminster Abbey startet klokka 12, og jeg var der. Sammen med den britiske kongefamilien, og andre kongelige og statsoverhoder fra hele verden. Jeg satt godt plassert i sofakroken min mens jeg fulgte med på TV-sendingen på NRK1. Sammen med millioner av andre TV-seere i hele verden.

 

Kista blir plassert på vognen

 

Flotte prosesjoner

 

I tillegg til å vise Dronning Elizabeth en siste ære, var det også en misjon for seremonien å samle mennesker fra hele verden. Først og fremst kongelige og statsledere, men også andre som har vært viktige i dronningens 96-årige liv. Dette er en historisk begravelse, og for ettertiden kommer vi kanskje til å si “Hvor var du da Dronning Elizabeth II ble begravet”. 

She devoted her life to serving her people, her dedication to the country and the constitution will never be forgotten, she was caring, listened to people, was loyal, had a sense of humour, was a peacemaker and people had an enormous respect for her – er noen av uttalelsene som kommer til å forbli i folks minner angående denne lengstsittende monarken. Hun kommer til å bli husket som en som hadde enormt mye å si for fellesskapet i Storbritannia. Begravelsen vil bli husket som svært høytidelig, finstemt og gjennomført med flott verdighet.

 

Prosesjonen ankommer Westminster Abbey, hvor hun i sin tid ble kronet som 21åring.

 

Westminster Abbey sett ovenfra. Kista med Dronning Elizabeth II i midten.

 

Seremonien i Westminster Abbey. Riksregaliene på toppen. Kongeflagget omsvøpt rundt kista.

 

 

Erkebiskopen av Canterbury ledet seremonien

 

Blomstene på kista er laget på en bærekraftig måte, på befaling av Kong Charles.

 

Dronning Elizabeths personlige sekkepipespiller

 

 

Utmarsj fra Westminster Abbey

 

Etter seremonien i Westminser Abbey, ble kisten fraktet videre til Buckingham Palace og Hyde Park, og nå er den på vei til til Windsor Castle. Begravelsesgudstjenesten blir i Windsor om litt. 

 

Prosesjon mot Buckimham Palace

 

Åtte utvalgte soldater bærer den 250 kilo tunge kista inn i bårebilen, som skal fraktes mot Windsor Castle.

 

Alle britene vil ha med seg bilkortsjen mot Windsor

 

Prosesjoner på Windsor Castle i dag

 

Jeg var på Windsor Castle i 1986. Dro dit sammen med min gode venninne Mary. Flagget var oppe, noe som betydde at dronningen var til stede. Vi kikket opp mot vinduene, men så henne selvsagt ikke. Det var ganske tomt på uteområdet også. Dronning Elisabeth II bodde i store perioder av livet sitt på Windsor Castle.

Følger du begravelsen i dag?

 

Windsor Castle i 1986. Flagget er heist.

 

Windsor Castle i 1986.

 

We will meet again 👑

 

De to nederste bildene er mine egne, fra 1986, mens de øverste er skjermbilder fra NRK1.

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

15 kommentarer
    1. Jeg har ikke sett på det, men ser verdig og storslått ut av bildene her.. Får vel med meg litt på nyhetene i kveld også.. 🙂 Fin ny uke til deg <3

    2. Thanks for the old photo today of the time we visited Windsor back in 1986 and my head in the photo 😃 I was working all day today so haven’t seen any of it on TV. Great photos of all the proceedings today. She had a long reign and will be missed greatly by people in the UK.

    3. Jeg satt å så omtrent hele begravelsen fra tidlig morgen helt til slutt på Sky News, og syntes det var flott selv med alt styret rundt det. Ble litt satt ut da kisten kom til Windsor, og de klippet bort på favoritthesten til Dronningen, Emma, som sto å så på. På et tidspunkt la hun ene forbenet bakover og bøyde hode, akkurat som hun forsto. Blir nesten litt trist når jeg skriver om det….

      1. Sikkert veldig fint å se det via Sky News. Det tenkte jeg ikke på. Det er utrolig hva dyr skjønner, spesielt når eierene har et nært forhold til dem. 💕

      1. Jeg trodde at jeg så deg i folkehavet, men så var det bare noen som lignet 😁 Ja, det var flott å få med seg begivenheten, og det ble en verdig avslutning på et langt og majestetisk liv ❤️

    4. Ja, jeg fulgte med på det meste. Dette var dagen jeg hadde på 24-timers blodtrykkmåler, og med de ledningene og alt annet, ble det ikke så mye gjort av det vanlige.
      Vakker avskjed. For meg ble det mest vemodige da den sekkepipeblåseren gikk ut av Windsor og lyden ble svakere og svakere……. Spesielt og vemodig.

      1. Kan tenke meg at ledningene ble litt “i veien” for mye. Håper målingene ble ok. Ja, det ble en vakker avskjed for dronningen, verdig og majestetisk. Er enig med deg i at det ble veldig vemodig, og symbolsk, da sekkepipeblåseren gikk ut av Windsor. Lenger og lenger bort til både han og lyden forsvant.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg