Maling av kjøkken / Painting the kitchen

Norsk / English

Det kan ta litt tid når jeg har et maleprosjekt på gang. Ikke fordi det er kjedelig eller fordi jeg utsetter det til en dag jeg “har tid”, men fordi jeg må ha overskudd til jobben, og fordi jeg i tillegg må fordele malearbeidet over flere dager. Energien varer ikke lenge nok til at jeg får gjort det i en fei. Men jeg koser meg mens jeg maler. Det er veldig givende å se hvor fint det blir.
When I have a painting project it may take some time. Not because I find it boring or because I’m postponing it until I have more time available, but because I need to have the energy for it. Besides, I need to divide the work up in a few days. My energy does not last for me to get it done in a jiffy. However, I enjoy the work and it’s very rewarding to see how nice it is once it’s done.

Denne veggen var terracotta-farget, eller kanskje mer oransje? I løpet av maledag to forsvant terracotta, og kjøkkenveggen ble lys grå.
This wall used to be in a teracotta colour, almost orange looking. After the second day of painting the terracotta colour disappeared and the kitchen wall became light grey.

Vi oppdaget at fargen “dromedar” (lys grå) ble litt for kald, og bestemte oss for å legge på en litt varmere farge. Andrestrøket ble derfor i fargen “muskatnøtt”.
We discovered that the light grey colour, called “dromedary” was too cold and decided to change to a warmer colour. Therefore I painted the second coat in the colour “nutmeg”.

Hvis det er du som skal male en vegg i et rom, gjør du det kanskje ferdig i løpet av en dag. Du tryller litt med malepenselen et par timer på formiddagen, og deretter tar du det andre strøket på ettermiddagen.
If you are going to paint a wall in a room you will probably finish it within a day. You will be able to apply a coat of paint in the morning and in the afternoon you will finish the second coating.

Jeg brukte fem dager på denne kjøkkenveggen. Én dag på første halvdel av veggen, én dag på andre halvdel av veggen, og selvsagt med gode tepauser innlagt. Så ble det én dag med pause, dvs. hviledag, og deretter én dag med maling av andre strøk på første halvdel av veggen, og én dag med siste halvdel av andre strøk. Du blir sikkert sliten bare av å tenke på planleggingen av dette? 😀 Men jeg ble ferdig, og det føles godt å ha “gjort noe”. Mestringsfølelse er noe vi alle trenger.
I spent five days on this kitchen wall. One day on the first half of the wall, one day on the other half of the wall. Naturally with lots of tea breaks inbetween. Then I had a proper break, ie. a day of rest. On the forth day I painted the second coat on the first half of the wall, and finally the second coat on the last part of the wall. I bet you get tired just from reading about the planning of this little project? 😀 But I finished it and if feels really good to have done something. We all need the feeling of mastering sometimes.

Jeg synes fargen ble perfekt i forhold til kjøkkeninnredningen (til venstre). Hva synes du? Men vi mangler noe på veggen over kjøkkenbordet. Har du forslag? Gulvet kommer til å bli lysere, siden det skal skiftes ut når det kommer snekkere for å skifte gulv på stua og i gangen. Det er over tre måneder siden vi hadde vannskaden, hvor gulvene på stua og i gangen ble skadet og måtte fjernes. Nå har vi imidlertid håp om at det blir en slutt på å valse rundt på plast og papp i løpet av ei uke. Da skal vi ikke bare bo på kjøkkenet, men ta i bruk resten av huset igjen i tillegg. Hurra!
I think this colour matches the fitted kitchen (on the left) perfectly. What is your opinion? However, we are lacking something on the wall above the kitchen table. Do you have a suggestion? The floor is going to get slightly lighter as we will change the kitchen floor too when the carpenters come to change the floors in the hall and living room. It’s been more than three months since we had the water damage in our house and the floors in the hall and the living room had to be removed. Hopefully, there will be an end to walking on cardboard and plastic within a week. Eventually, we will be able to live in the rest of the house as well, not just the kitchen. Hurrah!

4 kommentarer
    1. Muskatnøtt ble veldig fint synes jeg. Vi malte nylig i kjellerstuen, og ene veggen ble varmgrå. Jeg synes det er behagelig med litt lune farger når jeg tross alt er såpass mye hjemme 🙂
      Jeg maler ikke selv, eller det er svært sjelden. Her i huset er det datteren min som tar den jobben 🙂
      Det blir godt for dere å endelig bli ferdig, for dette har jammen tatt leit med tid. Ønsker dere masse lykke til med siste finish ♥

      1. Tusen takk, Eva! ❤️ Vi har faktisk håp om at håndverkerne får gjort en del denne uka. Gulv kommer i morgen, så da er det bare resten igjen… 😀 Så heldig du er som har ei maleglad datter! Jeg har ikke tenkt sånn på det tidligere, men du har veldig rett i at når man er så mye hjemme, er det sannelig viktig med lune farger!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg