SKJÆREFEST OG KOSTHOLD

Siden nyttår har jeg øvd meg på å spise sunt. Jeg spiste julegodteri som en helt i hele desember, med tanke på at det kanskje ble slutt på skumnisser, potetgull- og sjokoladefråtsing for min del. Nå har det gått fire uker, og motivasjonen for å unngå alt søtt og godt er fremdeles på topp. Søtsuget har faktisk gått over også. Ganske fantabulastisk! Kan det være at jeg er kurert? Ikke lenger trenger påfyll av Cuba, Peanuttkubber og Pops? Det som fungerer for meg er “alt eller intet” (takk Brand/Ibsen), så noen utskeielser på lørdag funker ikke. Da vil det sannsynligvis bare eskalere, og plutselig er jeg sukkeravhengig igjen.

Den siste tiden har jeg også kuttet ut karbohydrater mer og mer, og erstattet disse med grønnsaker og andre godsaker. Det heter jo at man blir det man spiser. Neida, jeg skal ikke bli en grønnsak, bare mye sunnere. Jeg har stort sett, som de fleste andre, skjønt hva som er bra å spise og godt for kroppen. Men det er forbløffende vanskelig å sette denne erkjennelsen ut i livet. Kunnskap og ny innsikt hjelper, og jeg har både lest og studert hvilke matvarer som kan fungere for akkurat meg, med min kropp og mine helseutfordringer. Vet du hva som er bra for din kropp? Inspirasjon er også supernyttig, og et puff fra en god venninne er ikke å kimse av.

Dagens lunsj

Målet er å få en kropp som spiller på lag med meg, og forhåpentligvis vil dette virke positivt på mage og tarm, og energinivå. Jeg har ikke så store forhåpninger om å bli superfrisk, eller like aktiv som jeg var for ti år siden. Det vil være belønning nok om jeg blir friskere, og faktisk klarer litt mer i hverdagen. Dessuten er dette noe jeg klarer for egen maskin, uavhengig av leger og andre forståsegpåere, så det handler litt om å ta kontroll over eget liv. Blir du inspirert?

Siden det er lenge siden jul, og krumkakene har sett sine bedre dager, tenkte jeg at kanskje skjæra ville ha dem. Det er ikke alle som mater dem, for skjærene kan være noen bråkmakere, rotekopper og tjuvradder, men de må jo også ha mat, så da får de av meg.

Duket til skjærefest

Jeg satte denne boksen med krumkaker ut på terrassen, og det tok ikke lang tid før de oppdaget den. De har speidere i nærområdet her, så godsakene ligger aldri lenge ute før de forsyner seg. Uheldigvis var jeg ikke hjemme da de kom, så jeg fikk ikke med meg festen.

Skjærefesten vel overstått

Den som oppdaget krumkakene, må ha tilkalt hele familien, for det var hundrevis av skjærespor over hele terrassen. Boksen var helt tom, og de har til og med ryddet etter seg. Ingen smuler liggende igjen. Og heldigvis ikke noen avføringsprøver heller. Mulig det blir en til skjærefest snart. Har jo flere kaker i skapet, og siden det er lenge til neste jul, og det sjelden kommer noen på besøk som vil ha, kan vel mine gode skjærenaboer få dem. 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg