Alle kaller henne Mimmi

En skulle nesten tro at hun er alles Mimmi, for alle kaller henne Mimmi. Jeg vet om andre mimmier også, bestemødre til barn, men vår mimmi har mer eller mindre byttet ut navnet sitt Magnhild med Mimmi. For meg er hun mamma, noe hun selvsagt har vært hele livet mitt. 

Det startet med at barnebarna kalte henne Mimmi, som jo ikke er et uvanlig bestemornavn. Etter hvert begynte vi foreldre å kalle henne Mimmi når vi snakket til barna om mimmi. Men det stoppet ikke der. Våre partnere begynte også å kalle henne Mimmi, ikke bare i nærvær av bestemorungene med andre også, og til henne. Nå snakker våre barns venner og partnere om mammaen min som Mimmi også. Og Mimmis naboer, folk som jobber på nærbutikken, samboeren hennes sine slektninger, min søsters venner, samboeren min, osv. En skulle nesten tro Mimmi selv bevisst har stått bak trenden med å utrydde navnet Magnhild, men det er nok bare  tilfeldig. Det har ganske enkelt blitt slik med årene.

Gjennom denne ytterdøren går folk jevnt og trutt
Mimmi har fått koblet til en høyttaler. Nå blir det musikk!

Det var noen uker siden sist jeg traff mamma, og hun har etterlyst besøk. Jeg har ikke vært i form til å dra på besøk etter den lange høstferien i Spania, så det var godt jeg fikk det til i dag. Samboeren min og min eldste datter ble også med, og vi plukket henne opp på veien. Vi sa ikke noe til Mimmi på forhånd om hvem som kom, for det er alltid åpent hus der. Dessuten tenkte jeg vi kunne overraske henne. Hun er glad i overraskelser, så lenge det ikke innebærer å feire hennes runddager.

Den neste er forresten 80-årsdagen, og den er jeg usikker på om hun klarer å unngå feiring av! 75-årsfeiringen overtalte hun oss til å droppe. Hun vil ikke bli gammel, men samtidig leve lenge (bli eldre), og har litt problemer med å innse at det første henger sammen med det andre. 🤗 Når det er sagt, holder hun seg overraskende godt, og ser slett ikke ut som “en gammel dame”!

Mimmi og samboer Peder
Mimmi og barnebarn Stine (min eldste)

Hos meg og samboeren er det lenge siden det har vært noen på besøk. Flere uker. Om det går én dag uten at noen har vært innom hos Mimmi, blir hun rastløs og klager på at det er kjempelenge siden det var noen der på besøk. Samtidig kan hun bli lei av å koke kaffe for alle som kommer innom gården på besøk hos samboeren, så det er om å gjøre å fylle på med folk av slaget som vil skravle og jabbe med henne, tror jeg, og ikke så mye om sau og gårdsdrift. 😃

I dette fuglehuset fylles det stadig på med fuglemat, men skjæra må holdes ute med gitter. Den får heller matrester ute på gårdsplassen.
En villkatt bor i et lunt hus under terrassebordet. Den kommer til terrassedøra for å få mat.

I årene som kommer blir det interessant å se om oldemorgenerasjonen også vil ta i bruk navnet “Mimmi”. Den første er snart ett år og ligger i trening. Broren min, som for øvrig er bestefar til dette oldemorbarnet, var også innomgården mens vi var der. Det er gjerne der de uhøytidelige “slektstreffene” foregår. 😊

Oldemorbarnet synes det er artig å stikke fingrene inn i hullene på tåa i tøflene til Mimmi

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min: https://www.facebook.com/MEogMEning/

26 kommentarer
    1. Så koselig, varmt og levende. Du er lik mamman din i utseende og datteren din er også lik deg, morsomt å se. Nei, tror vi vil leve, men helst ikke bli gamle, alle – en umulighet, som du sier.
      Godt du fikk besøkt henne <3

      1. Takk-takk ❤️ Ja, vi var tre generasjoner som hadde det fint sammen der. Artig at du ser likheter 😊 Vi får ta i mot det vi får 😉

    2. En skikkelig sprek mamma du har! Mimmi er et koselig navn å ha, syns jeg! Morsomt at det har blitt det ekte navnet hennes lissom…..! 🙂 fint innlegg!

      1. Ja, hun er sprek, og enda sprekere etter at hun fikk pacemaker nylig. Jeg har for spøk sagt at jeg også burde hatt pacemaker, sånn at jeg også kunne blitt like sprek. 😀 Ja, Mimmi er et koselig navn og tusen takk 😊

    3. Så bra å ha en frisk og rask, positiv og oppegående Mimmi.
      Det minner meg om vår sønn som kaller tidligere støttekontakt for Mimmi. Han er 33, kan telle til 4 og kan bare si noen få ord. En gang gikk han bort til en mann på stranda og gav han en god klem. Da hadde denne mannen akkurat bedt til vår Herre om at han ikke orket å ha det så svart lenger. Depresjonen slapp taket, fordi det var “en spesiell gutt” som møtte ham på sin måte, slik han kunne fortelle at: jeg bryr meg om deg – du betyr noe viktig.
      Kanskje det sier oss noe om at vi alle har noe å bidra med, til den vi møter.

      1. Ja, vår Mimmi bringer mye glede og trivsel til mange! Så fint å høre deg fortelle om sønnen din, og det var en helt spesiell historie du fortalte. Som en “lignelse”. Og du har helt rett i at vi alle har noe å bidra med, til den vi møter, på vår måte. ❤️

    4. Fantastisk sprek nesten 80 åring! Vår første båt, en 28 fots Sandvik snekke het Mimmi. Det kom fra forrige eier og hans kone ble kalt Mimmi av barnebarna😊 vi fant ikke eget navn så de ble Mimmi i de 10 årene vi ferierte med henne. ❤️

      1. Ja, nå er hun jo “bare” 76 1/2, men forhåpentligvis like sprek når hun fyller 80! Mimmi som navn på en båt er jo storartet, og koselig at dere valgte å fortsette å kalle båten Mimmi! ❤️

    5. Hun holder seg fint, mimmien deres 🙂 Ja noen får tilegnet navn som blir ved hele livet 🙂 Mimmi er koselig det 🙂 Lag deg en fin ny dag 🙂 klems

      1. Ja, vi er heldige som har ei mimmi som holder seg så godt. Hun er forresten mye flinkere til å pynte seg og style seg enn det jeg er 🙂 Ha ei super uke! Klem til deg 🙂

      1. Nei, hun holder seg bra, og er dessuten flink til å “skjule alderdommen”. Når du sier at hun er flott og samtidig at jeg ligner på henne, tar jeg det selvsagt som et komplement! 😀

    6. Hils masse til Magnhild trivelig konfirmasjons venninne. ka nsje treffes vi i Engesvika til sommer

      1. Så på Facebook at hun har gjort avtale om kaffe med deg til våren! 😀 Jeg sjekket forresten profilbildet ditt, så nå har jeg også et ansikt på deg 😉

    7. Så koselig å hilse på mammaen din, som ser så varm og god ut 🥰
      Mimmi er et fint kallenavn, som også Bestisen har fått etter at niesen hennes fikk tvillingene for 5 år siden + noen andre småttinger av venner. Ønsker deg en flott mandag, klem 🤗

      1. Jeg tror det ligger litt i navnet at Mimmi må være koselig og populær hos de små! 🤗 Ja mammaen min er super, vil alle godt!

    8. Så fint å se henne! Din Mimmi er min tantes venn❤️ fint å se Peder også! Hils Mimmi og Peder fra Fossekjærringa

      1. Koselig at du titter innom bloggen her også 😉 Det fins en del bilder av mamma i bloggen fra tidligere, men dette er altså her og nå. Du og jeg er kanskje i omtrent samme generasjon da. Skal be henne lese kommentarene her! 😉

    9. Ah that is so lovely that everyone has a special name for your Mum and it has taken off organically over the years. She has in fact been rechristened 😄 lovely photos and as usual, your mum looks amazing. big hugs to mimmi 🤗

      1. Haha, good point, she has actually been “rechristened”! 😄 She will love hearing that from you 😉 I will pass on the hugs from you! ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg