Amputert julaften

Julaften i år ble litt amputert. Annethvert år er døtrene mine hos faren sin på julaften, og da blir jula annerledes i utgangspunktet. Samboer Bjørn og jeg har da valgt å reise til Spania for å nedskalere julefeiring og få andre opplevelser. Vi gledet oss til å spise julemiddagen på restaurant, og kokken Bjørn så også frem til fri fra kokking og oppvask.

Årets juletre
Tre nøtter til Askepott – En tradisjon på julaften!

Og slik ble det! 😊 Planen var å spise på en spansk restaurant i Fuengirola, siden vi er i Spania. Vi bestilte bord på forhånd, og det var lurt fordi det skulle vise seg at det var en populær restaurant. Men mer skandinavisk enn spansk, hahaha… Det skjønte vi da vi så flaggene bak juletreet, og ut fra nasjonaliteten på de andre gjestene. Servitøren fortalte at han var svensk, men kom fra India (Punjab) og bor altså i Spania. Han var muligens eieren av restauranten også, ut fra det vi kunne se.

Månen hadde stått opp og sola var i ferd med å gå ned da vi kom til Fuengirola.
Restauranten hvor vi skulle spise middag på julaften.
Juletre og diverse flagg

De hadde skikkelig god mat og drikke på Aroma restaurant. Bildene i dette innlegget taler for seg selv. Jeg må likevel få trekke frem forretten. Stekt camembert med et tynt lag av noe nydelig godt (filodeig) som omsvøpet osten dandert med frukt og sjokolade. Himmelsk godt! Helst ville jeg hatt fisk til hovedrett, men alle fiskeretter inneholdt løk/hvitløk, og da måtte jeg droppe det ønsket siden  jeg ikke ville ha kolikksmerter. Spanjolene spiser gjerne fisk på julaften. Biffen min var perfekt kremert, mens Bjørns and var litt tørr. Han savnet saus.

Forretten
Hovedretten
Spesialsalt fra Hawaii
Desserten
Crème brûlée, kaffe og brandy på Bjørn.

Et stykke ut i hovedretten tok dessverre energien min slutt. Jeg hadde ladet mye på forhånd, men batteriene på kroppsmaskineriet mitt er temmelig nedkjørt for tida.  Det hjalp heller ikke å “sprite opp” med god rødvin. Bjørn derimot fikk bra påfyll av en gedigen brandy til desserten. Siden kelneren vår mente det var så lite igjen på flaska, kunne han like godt tømme resten i Bjørns store glass, noe som førte til stødig gange da Bjørn skulle en tur på toalettet for å gjøre plass til mer…

Men da var mine batterier under pari, og det var på tide å avslutte kvelden. Klokka var bare åtte, så det var lett å få drosje. Jeg segnet om i drosjen, klarte ikke sitte oppreist en gang. Men vi fikk i alle fall med oss et par julegater og litt julestemning, om enn en anelse mer amputert enn planlagt.

Det svarte i bakgrunnen er havet
Rolig julegate på julaften
Bikinibutikk på julaften?

Etter en time på sofaen, hadde jeg spart opp nok krefter til å åpne julegavene fra døtrene mine. Thea hadde malt et nydelig bilde, av meg, mens Stine hadde kjøpt veldig kule ladesokker til meg. ❤️

Etter 12 timers søvn i natt og dessuten påfyll av skumnisser (medbragt), kunne jeg i dag stå opp til en fin 1. juledag, som bl. a. inneholdt en tur ut på verandaen i sola. Man bør jo gå tur 1. juledag, ikke sant! Min tur ble kanskje ikke så lang, men helt perfekt for meg! 🌞

Har du hatt en fin julaften? Fortsatt god jul! 

Julemenyen på Aroma

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

14 kommentarer
      1. Ja, det ble faktisk en helt ok julaften. Greit å gjøre det litt annerledes annethvert år, og deretter ta full julefeiring når avleggerne er hos oss. 😉 🎅🏻🎁 Fortsatt god jul! 🙂

    1. Godt at du fikk i deg litt mat før batteriene var tomme.🎅🏻🌟
      Ønsker deg en fortsatt nydelig julefeiring!🎄🌟🎅🏻🎁

      1. Uten mat og drikke, duger helten ikke! 😉 Når det er sagt, kan jeg bli temmelig tappet for energi av store og tunge måltider, og biff er jo ikke akkurat lettfordøyelig mat! 😀 Fortsatt god jul til deg og dere! 🎄🌟🎅🏻

    2. En flott og annerledes julefeiring for dere 🙂 synd at du gikk fort ned for telling da! Mine unger var også hos pappan sin denne jula, så jeg feiret hos min søster! Klemmer til deg <3

      1. Ja, veldig fin og rolig feiring dette. Så flott at du kunne feire hos søstera di! Fortsatt god jul, og juleklem til deg! ❤️

    3. Hei Kari!
      Kjent fenomen for meg det du har opplevd. Det blir ofte sånn.
      Hos oss ble det en stille og rolig juleaften, hvor alle tre trådte til for en tradisjonsrik julemiddag med ribbe og tilbehør klokka 17.30 Lang pause før det ble utdelt og pakket opp julegaver. Og riskrem laget av Gunnar, servert ca. 21.30. Resten av kvelden ble tilbragt i godstolen foran tv’n.
      Siden jeg har vært i dårligere form siden første corona-vaksine, så har de siste dagene før, og i jula, stort sett vært styrt fra godstolen!
      Håper du uansett har fine dager i Spania! Vi tar juleferie på hytta fra imorgen, og det ser jeg frem til!
      Fortsatt riktig god jul til deg og Bjørn! 🤶🎅🎁🎄

      1. Ja, det blir ofte sånn, og mye mat tapper også for energi, dessverre. Godt å høre at dere hadde en fin julaften. ❤️ Kjedelig at koronavaksinen gjorde deg dårligere! Du ble jo også syk av svineinfluensavaksine, så disse injeksjonene er visst ikke noe for deg! Her i Spania er det varmt og godt, takk! Fortsatt god jul til deg og dere på hytta! ❤️🎄🌟

    4. Godt du fikk med deg en flott julemiddag, før det var slutt på energien. “Trimturen” på første juledag hadde sikkert fin utsikt og sol. Kos deg videre i romjul 🙂

      1. Ja, det ble en koselig julemiddag, tross alt. 😊 Hihi, det blir nok flere slike “trimturer” de nærmeste dagene. 😀 Fin romjul videre til deg også! 🥰

    5. Even though the night ended early, it was still nice to get out and enjoy a wonderful Xmas Eve dinner together. OMG, that chocolate dessert looked sooo good 😋

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg