Årets siste måltider med kokken

Stygg men god!

Jeg har fått servert fantastisk mange gode måltider av kokken min denne siste uka av år 2023. Vel, jeg er jo ekstremt bortskjemt med at samboeren min lager mat til meg hver dag året gjennom egentlig, men den siste uka har han overgått seg selv i kokkekunst. Han trives veldig godt på kjøkkenet vårt i Spania og han skryter stadig av de gode råvarene.

Akkurat som hos Tomsmatprat er den viktigste ingrediensen i Bjørns middager, kjærlighet. Det kjenner man på smaken, og det ser man på utførelsen. Under ser du bilder av middagene jeg har fått servert av samboeren min de siste dagene. Jeg legger ikke ved komplette oppskrifter, men noen kommentarer om hva rettene inneholder bare. Spør om du lurer på noe. 

Kamskjell.

Pannestekt kamskjell i brunet smør med ruccola. Overraskende godt! 😀

Ovnsbskt kalkun med grønnsaker og chips.

Kalkunfilét brunet i panna og stekt i ovnen, med grønnsaker stekt i ovnen, chips og hjemmelaget dressing av creme fresh, majones, lime og krydder/urter.

Chicken curry à la Bjørn

Kylling i curry. Oppskriften på denne har vi lagt ut i bloggen tidligere. Du finner den HER. Nan-brød smaker godt til!

Angus burger

På en av nærbutikkene her i Spania får vi kjøpt supergode Angus-burgere. Bjørn krydrer de med salt og pepper og topper med ost. Tilbehør er salatblanding, agurk, paprika, chips og stekt tomat. Litt majo.

Rosada klar til steking på en seng av grønnsaker.

Rosada (pargo rosada) er en fisk fra Middelhavet, og denne får vi ikke kjøpt hjemme i Norge. Vi kjøper den i fiskedisken på nærbutikken i Spania og ellers får man den servert på mange restauranter. Bjørn stekte vår rosada på en seng av grønnsaker, bestående av gresskar, gulrot, bønner, broccolo, squash, stangselleri og paprika. 

Ferdig stekt rosada.
Ukas beste måltid!

Stekt rosada servert med grønnsaker i ovnen, chips, og med dressing av creme fresh, majones, sitron, dill, salt og pepper. Fisken er stekt med salt og pepper, dill, sitron og noen smørklatter inni fisken. 

“Tradisjonell” spaghetti bolognese.

Vi fikk akutt lyst på spaghetti bolognese. Sausen er laget av kjøttdeig, finkuttet ingefær og chilli, salt, pepper, finkappet gulrot og stangselleri, hermetiske tomater, tomatpuré, en dæsj rødvin, smakt til med basilikum, oregano og lime. Som tilbehør hadde vi  surdeigsbaguett stekt i ovnen i olivenolje og havsalt. 

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

10 kommentarer

Siste innlegg