Bildene er stjålet

Dette bildet ble stjålet

 

 

To av bildene mine på Instagram er stjålet, kopiert og lagt ut av enn annen Instagram-bruker. Jeg oppdaget det tilfeldigvis fordi han hadde fulgt meg og jeg da gikk inn for å se hvilke bilder han poster. Ble temmelig paff da jeg oppdaget at de to siste bildene han har lagt ut faktisk er mine bilder, bilder jeg har publisert på min Instagram-konto tidligere.

Jeg har tidligere vurdert å sette en signatur på bildene mine, men ikke satt meg inn i hvordan jeg skal gjøre det. Dessuten tenkt at bildene ikke er så bra at noen skulle ha lyst til å stjele dem. Men dette ble en øyeåpner. Det skjer kanskje ofte? Kanskje noen av bildene mine kan ha vært stjålet eller brukt tidligere også, uten at jeg har oppdaget det? Noen andre som har opplevd lignende?

Etter å ha tenkt meg bittelitt om, har jeg rapportert innlegget til Instagram. Reglene er slik at man skal bare publisere autentisk innhold på Instagram, og det er ikke lov til å dele bilder eller videoer som man ikke har tatt eller spilt inn selv, evt. må man ha lov til å dele.

Da jeg gikk inn på profilen til denne fyren et par timer etter at jeg rapporterte innlegget, så jeg at bildene mine er fjernet fra profilen hans. Det nyttet altså å rapportere. Takk og pris for det. Om du vil følge meg på instagram, finner du meg forresten HER. Kikk gjerne innom, men ikke stjel bildene mine! 😀

Takk for at du svingte innom bloggen, og velkommen tilbake senere! 🙂 

 

Dette bildet ble stjålet

 

24 kommentarer
    1. Dette har skjedd meg også, mange ganger…så tråkig!!!
      En stund merket jeg bildene mine, men ble en stor jobb…så sluttet med det igjen….
      Men tenker at det ikke bra å bare dele bilder, uten at man merket med sitt eget..
      Har ikke funnet noen kjekk enkel måte å gjøre det på! Tenker masse på det!

      1. Kjedelig at det har skjedd deg også! Via Instagram? Om man bruker et bildebehandlingsprogram på laptop, er det kanksje greit å få det til, men vet ikke om det enkelt lar seg gjøre å merke bilder via mobilen. Kan sikkert bli ganske jobbigt, ja. Jeg har fått forespørsler om å bruke bilder fra bloggen i aviser/magasiner, og da synes jeg det er greit, dersom de henviser til hvor bildene er hentet fra.

        1. Det ligger ute der et sted, aner ikke hvor men så Gry brukte et av mine bilder. Hun hadde funnet det på nettet og trodde det var et bilde som kunne deles gratis. Skjønte ikke helt hvor jeg…
          Og på mange salgsgrupper når det gjelder strikk, min ting blir lagt ut på salg og eks. en genser jeg har strikket da og når kjøperen vippser penger så får vedkommende ingen genser,,,kanskje en pose med aviser. Natheless har opplevd det samme, strikketing og sko til og med! Hun har skrevet mye om det og det har jeg også! Innmari tråkige……….

          1. Husker jeg leste den historien om hvitvinsglasset Gry hadde funnet på nettet. Og at jeg da tenkte at jeg kanskje burde begynne å merke bilder, men så har jeg ikke gjort mer med det. Det fins sikkert mange frekkskaller der ute. Så utrolig kjedelig at folk får seg til å lure på den måten de har gjort i forhold til strikkede plagg på salgsgrupper! Har bare ikke sett for meg at det kunne gå an, at folk kunne være så sjofle og uærlige.

    2. Jeg bryr meg ikke om sånt jeg, ikke når det gjelder helt vanlige bilder av bygg og natur og whatever.. stjeler selv jeg, men skal ikke stjele his deg flere fanger, haha.. det jeg derimot finner frustrerende er de som kopierer blogginnleggene mine i sin helhet og poster.. flott at dem liker innleggene liksom, men jeg ser jo at det ødelegger antall lesere og sidevisninger på bloggen.

      1. Haha, du har da aldri stjålet fra meg, i alle fall ikke utenom de gangene du har skrevet pent om meg 😀 Fydda, er det virkelig noen som har kopiert blogginnleggene dine og postet som sine egne? Frekkskaller! Kompliment til deg, for såvidt, men overhodet ikke greit!

    3. Har nok opplevd dette, jeg også.. men har til nå egentlig ikke brydd meg så mye om det. Men har de siste årene merka bildene mine med copyright – så skal de stjele bilder nå, får de i allefall bryderiet med å fjerne signaturen min nederst på bildet først 😉

      1. Det er vel lite å få gjort med det, og kanskje for energikrevende også. Men en copyright kan kanskje skremme noen tyver 😀

            1. Ja det kan være lurt.. Sjøl bruker jeg en app på telefonen – Pixlr – som jeg redigerer bilder i, og da bare rett og slett skriver jeg copyrighten med tekst rett på bildet der.. Men finnes mange måter der man kan lage en ferdig, som bare er å “stemple” på.
              Du finner nok din perfekte måte, vil jeg tro ❤

    4. Frekkheten lenge leve 🙄
      Jeg låner bilder fra nett jeg også, men da sjekker jeg om det står at det er copyright eller om det er gratisbilder for deling.
      Har tenkt på det selv jeg også, å merke bindene jeg legger ut 🙂
      Men da blir det jo enda mer jobb og tid ☺️
      God helg Kari. ❤

      1. Ja, det er ulempen med å skulle merke bildene sine, at det tar tid. Jeg får se om jeg gjør det med noen av de jeg legger på Instagram etter hvert. Det er jo selvsagt greit å låne om det er bilder som kan deles, og noen ganger går det an å spørre om å få bruke bildene også 🙂

    5. Så kjedelig, og ikke minst frekt! Jeg bruker å markere bildene mine med navn slik at jeg har bevis på at det er mine bilder.

      I 2011 ble noen kattungebilder stjålet av en annen den gang voksen blogger. Bildene ble brukt for å lage en falsk blogg som skulle se ut som meg. Det var innlegg om at den hunnkatten (som var min abyssiner) hadde fått kattunger. 3 – 4 blogginnlegg ble skrevet på den falske bloggen. Rasekattvenninnen min oppdaget bloggen ved en tilfeldighet, og stilte noen kontrollspørsmål. Da ble bloggen slettet på flekken. Snakk om å bli tatt med buksene nede.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Slettes ikke dumt å merke bildene, nei! Så trasig opplevelse du hadde med den personen som stjal bilder for å lage en falsk blogg. Frekkhetens nådegave kjenner ingen grenser… Man fantastisk at det ble oppdaget og en slutt på svindelen! God helg! ❤

    6. Jeg har opplevd det samme. Jeg har et artig bilde av mine barn da minstejenten ble konfirmert, jeg bar vedkommende slette det, men ikke noe skjede, dette var på fb. Ser ut som man kan gjøre hva som helst der.

      1. Frekkhetens nådegave er det mange som innehar 😜 Vedkommede som stjal bildet ditt, burde i alle fall slettet bildet etter at du ba om det! Jeg har fått mld fra ei venninne nå at den som stjal mine bilder på Instagram, har vært på tyveritokt hos meg igjen. Og det ser ut til at bildene mine er slettet for at jeg ikke skal se dem på hans bruker, men at de fortsatt ligger der. Kjenner jeg blir litt krigersk nå!

          1. Jeg gjorde faktisk det. Han sa “alright”, men slettet de ikke. Jeg blokkerte han deretter, så når får han i alle fall ikke tatt flere bilder. Han har blokkert meg også, men har ikke åpen profil lenger, så er bittelitt skremt i alle fall…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg