Billigere uten sjokolade

Påfyll av sjokolade

 

Det blir billigere uten sjokolade. Om jeg klarer å holde meg unna. Dvs. om jeg unngår å spise sjokolade og kommer over cravingperioden. For det er alt eller intet. Enten pakker jeg inn med begge hendene, eller så er jeg totalt avholdende. Noen mellomting fungerer ikke på sjokomaner som meg. Etter søtt, kommer behovet for salt, og deretter enda mer søtt. Dette kan gå hardt ut over matbudsjettet.

Etter at sjokoladeplate nummer to hadde landet i magen, begynte tarmen for alvor å streike, samtidig som det ante meg at jeg snart måtte på “avrusing”. Sukker er gift, og når denne er godt skjult i de brune, fristende sjokoladebitene, er det vanskelig å motstå fristelsene i ei tid hvor alle snakker om påskeegg og det er meningen at man skal kose seg. Sjokolade er kos og mye vil ha mer. Selv om jeg tåler det dårlig.

Da jeg bare hadde igjen ei plate med sjokolade, bestemte jeg meg for å være litt smart. Sånn at de tre platene kanskje kunne vare i ett døgn til sammen. I stedet for å ta hele striper av plata, delte jeg de åtte stripene opp i 24 biter. Sånn for å lure meg selv og få den til å vare litt lenger… Og fordi jeg faktisk spiste litt mat innimellom påfyll av sjokolade, varte 450 gram sjokolade faktisk i et helt døgn. 

 

En dagsrasjon med sjokolade

Men nå tror jeg sannelig at jeg er søt nok, og fra i dag er jeg på avvenning. Ikke gradvis avvenning, men en brutal sådan. Vel, ikke verre enn at jeg unner meg selv litt mørk sjokolade.

Da sparer jeg penger både på å ikke kjøpe sjokolade, og på at jeg ikke trenger å kjøpe meg nye klær. Sjokoladespising kan nemlig føre til at klær i klesskapet krymper. Ca ett kilo i uka, faktisk. Nå må jeg også ta hensyn til at klærne i skapet mitt i Spania skal passe når jeg kommer dit, og det er bare tre uker til! Det blir tøft, men jeg skal klare det!

For øvrig vil jeg spare penger på at jeg ikke trenger å kjøpe dyre kvisekremer, unngår dyre tannlegeregninger, slipper å øke medisinforbruket for å holde tarmen frisk, osv. Det er sikkert noen andre fordeler med å ikke fråtse i sjokolade også?

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link

40 kommentarer
    1. Ja, det er noe rart der. Har man startet på sjokoladen, så er det ikke lett å stoppe. Jeg har løst det med å kjøpe små plater og ikke de digre. Pluss at jeg legger det vekk, så jeg ikke ser det hele tiden. Men lett er det ikke. Her er det hverdag igjen nå, og tilbake til frukt og gulrøtter som kos. Det verste er å være sulten, da har jeg lyst på sjokolade da………………

      1. Du er smart. Jeg er ikke så smart som bare kjøper mange om jeg skal kjøpe små plater, og da kaster jeg også i meg alt, hehe. Da blir det alt eller intet. Jeg tror det er noen tarmbakterier som lurer oss til å putte i oss sjokolade. De sender signaler opp til hjernen om at vi skal spise sjokolade, og da blir de så fornøyde når de lurer oss… 😀 Men lurt å legge vekk godteriet. Da kan man glemme at det fins i huset, for en stund… 😉

    2. Nå er det tilbake til et par ruter 70% sjokolade til kaffen. Også skal jeg lage salte karameller av dadler igjen. De er så gode, de gir søthetsfølelse, og energi.
      Jeg er heldig, for jeg klarer å spise bare 1-2 ruter. Nok til kaffen det 😉🙂

      1. Ja, det må være veldig ok å ha det sånn, klare å nøye seg med et par ruter bare 😉 Salte karameller av dadler høres godt ut 🙂

          1. Det er nok bedre, ja, for salt er jo noen kroppen trenger. Da jeg var hos en utreder i Oslo for noen år siden, fikk jeg høre at jeg godt kunne spise mer salt (ut fra prøver), så da spiste jeg potetgull med god samvittighet 😀

    3. Ja, huff!🤪
      Vi er nok mange på sukkeravvenning nå etter påsken. Man blir fryktelig fort avhengig av sukker og sjokolade.
      Lykke til med å stå imot fristelsene!🤗

      1. Jeg tror sukkeravvenning kan være like vanskelig som avvenning av nikotin. Avhengigheten sitter både i kroppen og hodet. Tusen takk, jeg er motivert nå 🤗

    4. Sjokolade er det beste som fins! Men – ikke særlig smart å fråtse, så jeg har strenge sjokoregler her….! Du ramser jo dessuten opp alt du kan spare på å ikke spise så mye av det, så….! 🙂

      1. Enig i at sjokolade er det beste som fins. Jeg kunne sikkert levd på sjokolade, om det var sunt 🤗 Sikkert lurt med strenge sjokoladeregler, om du klarer å overholde dem 😉 Jeg vet jo hva som er bra for meg, men må liksom minne meg selv på det… 😉

    5. Jepsipepsi og kjenner meg sååå igjen her! Alt eller ingenting for sjokomaner…. 😀 Craving…. ikke noe bra.
      Så her har jeg også bestemt at nok er nok. Det blei litt forskjellig i påska og noen klær er allerede rar og merkelig fasong på… hmmmm….. skjerpings! 🙂

      1. Egentlig ikke så bra at du kjenner deg igjen… Haha 😄 Det er fint å bestemme seg, og nå gjenstår det å se om vi klarer å oppføre oss som om vi mener det! 😉 Og det er jo viktig å ta vare på fasongen på klærne 😀

    6. Er nok maaaange fordeler ved å ikke bryte innpå sjokolade, ja..og jeg heier høylytt på deg 🥰
      Men veit du, hos meg blir det faktisk dyrere.. fordi når jeg stapper innpå det usunne, skjer det ofte at jeg ikke spiser noe annet enn et knekkebrød om mårran og bittelitt til middag..som av og til kan bestå av kun et ostesmørbrød. Jeg spiser nok 1 – 1,5 stor pakke kjeks for dag – sånn billig Rema-digestive-kjeks, men har ei plate sjokolade i et par dager – og en pose potetgull i 2-3.. så når jeg kutter ut den søppelmaten, må jeg jo nesten begynne å kjøpe andre ting for å få metta mi.. og “normal” mat er dyrt, sånn er det bare 😊

      1. Hører heiaropene dine helt hit! Tusen takk! 🥰 Sunn eller “normal” mat er dyrere, ja, og det er billigere å leve usunt. Vi får i oss for mye omega 6 med denne usunne maten (kjeks også), noe som øker betennelsesnivået i kroppen. Ikke bra. Jeg er vel også litt sånn at jeg spiser mindre mat når jeg gafler innpå med sjokolade og godteri, så sånn sett har det kanskje ikke så negativ virking på matbudsjettet 😀

        1. Ja det er jo spesielt med tanke på de evige betennelsene at jeg ønsker å komme vekk fra den usunne livsstilen. Og fordi sukkerenergien er rett og slett utmattende, når man har null energi ellers.. for ikke å snakke om vekta som hyler stopp-stopp, hehe 😉😊

          1. Hvis du hadde bodd nærmere, skulle jeg stukket deg i fingeren og sendt inn en prøve for å finne ut hvordan fettsyrenivået er i kroppen din er 😀 Det er nemlig sånn at balansen mellom omega 3 og omega 6 er viktig, og 95 % av oss har ubalanse, for mye omega 6. Vi trenger mer omega 3, som virker betennelsesdempende. Ja, sukkerenergien kan være temmelig utmattende. Først får man opptur, og deretter nedtur. Unngår man sukker, smiler vekta 😉

            1. Ja det hadde jammen vært interessant å fått sjekka.. har faktisk aldri tenkt over at det var mulig, liksom..
              Tviler ikke på at jeg har en enorm ubalanse akkurat der, så her er det vel bare å bite tenna sammen og stå han av, så sukkerhungeren forsvinner – så blir det forhåpentligvis litt bedre tilstander 😊😊

              1. Det er en del vi kan gjøre selv, i forhold til kosthold, men det er så lett å la seg friste av det som smaker godt på tunga 😄 Jeg jobbet litt med produkter som var bra for helsa før, og spesielt omega 3, men har ikke hatt energi til å fortsette med den gode gjerningen de siste årene 😊

    7. Jeg startet min avrusing etter påsken og ukene før med alt for mye sjokolade og potetgull. Kanskje derfor kroppen reagerer så negativt i dag, med kvalme og ugrei mage 🤔 At man kommer til å betale mindre i butikken når man er å handler, hvis man unngår å legge sjokolade og den slags i kurven er sikkert. For det drar opp sluttsummen ganske mye. Håper du får en nydelig onsdag 🥰

      1. Tror sikkert at kroppen kan reagere negativt når du frarøver den alt det gode som den har fått tidligere, ja. 😊 Jeg merker at magen min slår enda mer krøll på seg de første par dagene jeg er på “avrusing”, akkurat som om kroppen (tarmbakteriene) prøver å lure meg til å gå tilbake til å putte i meg det den savner 😀 Oh yes, sjokolade og potetgull kan dra opp sluttsummen voldsomt, i alle fall om man er sjokoman 😀 Fin onsdag til deg! 🥰

    8. Du har så rett. Og jeg er nok som deg, en må bare kutte tvert. Nå er ikke sjokolade det verste, jeg er lakrisoman. Så til påske kjøpte jeg ikke lakris, derimot masse sjokolade. Flere plater reiste opp til Trondheim, så nå ligger bare to tilbake. De skal få ligge. I hvert fall til helga. Jeg lagde også sjokoladeboller… Og klærne, de har over tid blitt til noe ubrukelig. Så må nok kjøpe meg telt. Om jeg ikke får til det andre som jeg tenkte. Lykke til med prosjektet du skal i gang med. Og nyt en vakker dag. <3

      1. Aha! Lakrisoman! Da får du jo i deg masse sukker også, som gjør at kroppen roper etter mer av samme sort 😀 Og ellers er det vel ikke så uvanlig at magen kan streike litt når det blir for mye av den gode lakrisen 😉 Haha, lurt triks å kjøpe sjokolade i stedet. Jeg har for vane å kjøpe marsipan til jul, for det liker jeg ikke selv 😀 Jeg har klær til ulike “vektklasser”, også noen telt. Det kan jo være greit å bo i et telt, sånn midlertidig, til andre klær blir brukelige igjen 😉

        1. Ja visst, masse sukker, masse, masse. Så lakris er liksom litt forbudt. Det finnes noen bakterier vi har i kroppen, de formerer seg når vi spiser for mye søtt og roper på enda mer. Har lest det i seriøse artikler. Har mye stort jeg også, men de nyeste klærne er fra da jeg var i en annen vektklasse – håpte jeg kunne bruke de til sommeren. Følte meg lettere til sinns av det du skriver…sånn midlertidig… 😀 <3.

          1. Du er ei kul dame! 😀 Hva kan jeg gjøre for at du blir lettere sånn på permanent basis… 😂
            Har også lest litt om disse lure bakteriene 😉

            1. Ha, ha…tror kanskje du er noen hakk kulere. Meeen kan du komme med noe som kan putte inn i tenkehodet permanent, og så simsalabim-, det har vært noe 😀 :D.

    9. I tend not to eat too much chocolate, but I notice when there is not a bit of it in the house, that’s when I want it 😬 I have a bit of an addiction to Ice lollies, and have a loop the loop, which is a name of an ice lolly here, every evening usually around 8pm. ☺️ 😄

      1. I’m the opposite… I tend to eat too much chocolate whenever there is some of it in the house 😂 So it’s important that I leave Bjørn do the shopping on his own! Haha, I’ll be thinking about you every night at eight from now on, picturing you eating our ice lolly! Lime flavour water ice and lemon flavour sherbet with chocolate flavour coating? 😄

    10. Yes that’s right 😄 they are so delicious and the lime at the end is the most refreshing part 🤗 I buy a box of them in the supermarket to keep me going for a few days. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg