Blir det strikkeyoga?

Pleddgarn til strikkeyoga

 

Blir det strikkeyoga nå? Jeg er i alle fall ett skritt nærmere min første strikkeyogaøvelse, for nå har pakken med garn og strikkepinner kommet. Jeg har ingen planer om å bli like flink som Astrid, Anita, Gunn Åse, Lill Iren, Strikkekjerring, Heidisverden, Vibbedille, Evaswindow, Veralynn, Lindasakseide, eller noen av dere andre strikkedamer som eventuelt leser dette.  Det blir ingen kreative eller utfordrende stillinger eller øvelser, for jeg skal bare strikke pledd. Fins det forresten noen strikkemenn der ute?

Yoga i sin opprinnelige form er ikke noe for meg. Det gjør godt der og da, men jeg blir så utrolig utmattet i lang tid etterpå. Strikkeyoga, derimot, skal bli deilig å komme i gang med. Da gjelder det å senke skuldrene og få fingrene til å gå, og kanskje blir det et pledd eller to, før jeg evt. legger strikkeyogaen på hylla også. Men man kan aldri sikkert vite, sa Ole Brumm.

 

Puddelhår og hjemmestrikket genser

 

Jeg er ikke helt uerfaren når det kommer til strikking. Jeg strikket bl.a. flere gensere da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående, men det er jo nærmere to generasjoner siden. Da jeg var 20, bestemte jeg meg for å legge strikkepinnene på hylla. Der ble de liggende ganske lenge, før jeg for et par år siden ga dem bort til ei strikkeglad venninne.

Bildet over er meg som 17åring. Genseren hadde jeg strikket selv. Jeg hadde lørdagsjobb på en Jens Hoff-butikk, hvor vi solgte garn og klær. Det er rart å tenke tilbake på at jeg hjalp voksne damer med å plukke ut oppskrifter og garn, men fikk jo litt erfaring etter hvert, og husker jeg følte meg ganske flink. Eller lot som, i alle fall. 🙂 

 

Strikkeyoga på gang


Som du nå skjønner, har jeg tenkt å gi strikkeyoga en sjanse. Fargevalget falt på pudder, en ganske nøytral farge, siden jeg ikke aner hvor pleddet kommer til å bo. Om det da i det hele tatt blir ferdig. Men jeg tror det, og da jeg fikk rundpinnen og garnet i hendene, falt det seg helt naturlig å holde tråden og pinnen slik at jeg fikk lagt opp masker. Nesten litt skremmende, etter alle disse årene hvor jeg har vært avholdende. 😀

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link

22 kommentarer
    1. “Strikkeyoga”, så artig begrep. Men en faller inn i sin egen modus, litt meditativ, vil jeg si. Så artig at du jobbet på Jens Hoff, var der noen ganger å handla da jeg bodde i Trondheim. Det var vel to butikker, en på City Syd og en i midtbyen…kanskje det var flere også. Jeg strikka mye før, jobba forresten også i en strikkebutikk en periode. Delikat farge på pledd. Kos deg <3.

      1. Ja, det var litt modusen jeg tenkte på da jeg skrev strikkeyoga 😉 Jeg startet på en av Jens Hoffs “ekstrabutikker” da jeg var 16. Disse het HoffKjøp, og fins ikke nå lenger. Jobbet på en som lå på Kolstad mens jeg gikk på videregående 😀 Takk, håper pleddet blir like flott som fargen. Tråden deler seg litt, så ikke så lett å fiske opp masker som evt. faller mellom 😀 Artig at du også har jobbet på strikkebutikk 😉

    2. Koselig med garn..og strikking . Men jeg får så vondt i nakken av det at jeg ikke har strikka på mange år..men vet mange slapper av med det også.. og da er jo det vel så bra som yoga tenker jeg 🙂 Så koselig bilde av deg <3

      1. Dumt å strikke om du får vondt i nakken av det, ja. Jeg er litt obs på det, og prøver å slappe av. Men blir fort utålmodig uansett, siden fingrene ikke er vant til å strikke. Det blir bare en eller to omganger av gangen, så pleddet vokser ikke i kjempefart 😀 Takk-takk, er litt dårlig kvalitet på bildet, men du ser kanskje at det er meg 😉

    3. Strikkeyoga hørtes spennende ut! Og du, takk for at du nevner meg i strikkegjengen da, det var ikke dårlig 😉
      Herlig bilde av deg som ung og i en flott genser 😀

    4. I used to knit when I was very young and if I can remember quite enjoyed it 😊 I think it is supposed to be relaxing so that’s a plus, can’t wait to see your new blanket 🤗 nice photo of back in the day 😉

      1. I’m sure you enjoyed it, but like me maybe needed (and still need?) a long break… 😉 It’s actually quite relaxing as long as it’s not a difficult pattern, etc. I take my time, I’m not in a hurry to finish the blanket, so may be a while before you will see it… 😀 Thanks, I remember my mum took that photo of me. 🙂

    5. Det er deilig å strikke litt! Avslappende – og moro! Jeg har også begynt igjen (for et par år siden) Da hadde jeg ikke strikka på 25 år ca…..! Klem <3

      1. Ja, det er ganske avslappende, og så lenge det ikke er noe krevende mønster, kan man prate og se tv samtidig også. Men ikke gå tur i skogen, da 😉 Artig at du også har gjenopptatt strikkeyoga etter så lang tids pause 🙂

    6. Herlig navn på øvelsen, og det kan fint komme inn under den betegnelsen 🥰 Hmm, jeg tror faktisk at jeg strikket en noe lignende genser på omtrent samme tiden. Min var i to blåfarger om jeg ikke husker helt feil 😉 Å det er en ære å bli nevnt sånn altså, og jeg føler meg litt flinkere enn hva jeg faktisk er, tusen takk 🥰

      1. Hihi, ja, navnet beskriver “øvelsen” ganske godt 😀 Kan godt se for meg deg med en lignende genser, ut fra bilder jeg har sett av deg da du var ung! Kanskje er du flinkere enn du tror? Må være artig å være så strikkeflink at du kan gi bort produktene dine 🥰

    7. Et herlig navn som passer perfekt – for å strikke er jo avslappende det 😊
      Og jeg tenker at det blir vel som å sykle – har du først lært det, så finner du raskt tilbake til gamle ferdigheter.
      Kos deg med kvelden 🥰

      1. Hehe, synes også navnet passer perfekt, for det er akkurat slik det skal være… øvelser som byr på avslapping, med litt bruk av kroppen. Kjenner at strikkeferdighetene ikke er glemt, så kanskje er det litt som å sykle, ja 😀

    8. Flott garn til pleddet ditt!🤗🧶
      Du kan fort bli hekta på strikkeyoga.🧶
      Lurt at du starter med noe som ikke krever så mye tenking når du skal ta opp strikkingen igjen.🤗Håper du liker strikkeyogaen og koser deg.🧶

      1. Huff, ja, ikke bra om jeg blir hekta… 🤗 Må nok porsjonere strikkeyogaen, selv om det er både morsomt og koselig 😀 Men det er nok veldig lurt å strikke noe som ikke krever så mye tenking, ja, og det var litt det som var intensjonen med å strikke et pledd 🧶🧶🧶

    9. Strikkeyoga…. hehehe tja…
      Jeg må sitte ganske så rett opp og ned og holde en god stilling for nakken og armene når jeg strikker… kanskje det er min strikkeyoga-stilling? 🙂 Jeg har holdt på med arm nr 2 til en genser i lang tid nå… men nærmer meg enden 😀

      Når man har lært strikketeknikken blir det fort avslappende om det ikke er for mye mønster og trå-valg 🙂
      Et pledd er greit å starte med.
      Den genseren du strikket for mange år siden var jo lekker da. Å strikke er som å sykle visst nok 😀

      1. Jeg sitter også, og prøver å tenke på at jeg ikke skal bøye nakken. Men jeg er ganske urolig og skifter mye stilling i sofaen, har aldri beina i gulvet 😀 Synes det høres ut som du har en god strikkeyogastilling! 😉 Må være artig å se enden på et strikkeprosjekt du har holdt på lenge. Jeg vet ikke om jeg kommer til å starte opp med prosjekter som krever bytting av tråd til stadighet igjen, men man skal aldri si aldri. Det var veldig populært med slike skråstrikkede genstre midt på 80-tallet 🙂 Jeg har forresten ikke syklet på mange år heller… om jeg da ikke regner med sparkesykkelen 😀

    10. Den yogaen er gull. Jeg strikker også, særlig på vinteren. Nå planlegger jeg en genser i linfarger til høsten. Jeg har et skjørt i maskinstrikk, men ingen topp. Gøy å planlegge. Lykke til med ditt prosjekt.

      1. Hehe, ja, gullyoga 😀 Sikkert mer aktuelt å drive med strikkeyoga på vinteren, når det blir lange, mørke kvelder inne. Linførger høres fint ut 🙂 Takk, det samme! 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg