Blodbad på stranda / Massacre at the beach

Costa del Sol

English below

Jeg satt i solstolen min og slappet av på stranda på ettermiddagen. Det var stille og lite folk der nede. Bare noen enslige damer spredt rundt, og noen par. Jeg kikket utover havet, lyttet til bølgene, nøt at de slo innover og nesten traff tærne mine. Så legger jeg merke til to store vannscootere som senker farten og kommer inn mot stranda, akkurat der jeg sitter.

De blir liggende å duppe i havet en god stund. Motorlyden forstyrrer bølgesusen og jeg hører mennene snakker spansk. Plutselig ser jeg en av dem sitte med et maskingevær i hendene. I alle fall ser det ut som en maskingevær. Jeg fikler frem mobilen fra veska ved siden av meg. Om jeg ikke klarer å løpe unna, skal jeg i alle fall få tatt et bilde av mannen, tenker jeg, slik at det ligger igjen et bilde av drapsmannen i mobilen min til politiet i ettertid.

Men i det jeg finner mobilen, skyter mennene på vannscooterene fart utover havet igjen. Kanskje var det bare fantastien min som løp løpsk, igjen. Heldigvis ble det ikke blodbad på stranda. Men det kunne skjedd. Det fins folk som gjøre desperate handlinger, utfører overlagte drap og massakrer, og det kan skje overalt.

Omtrent samtidig med vannscooteropplevelsen min, skjedde det utenkelige i vår ellers så stille og rolige norske by Kongsberg. En mann beveget seg rundt og skjøt folk med pil og bue. For en skremmende, dramatisk, sjokkerende, grusom, brutal og fæl situasjon! Fem er bekreftet drept, to er skadd. Det er usikkert mht motivasjon og intensjon vedkommende hadde. Politiet vurderer om det er en terrorhandling.

Jeg har sovet lite i natt, pga smerter i kroppen. Men brått oppleves mine egne små problemer som ubetydelige. Jeg tenker på de etterlatte, de pårørende, og hvor vondt og fælt de må ha det nå.

English:

I was sitting in my beach chair relaxing at the beach in the afternoon. It was quiet down there and not many people around. Just a few single ladies scattered around, and a some couples. I looked out over the ocean, listened to the waves, enjoyed watching them splashing back and forth almost touching my toes. Then I notice that two water scooters slow down and come towards the beach, right where I am sitting.

They are bobbing in the ocean in front of me for quite some time. The sound of the engines disturb the sound of the waves. I hear the men speak in Spanish. Suddenly I see one of them sitting with a machine gun in his hands. At least it looks like a machine gun. I fiddle to get my mobile phone out from my handbag beside me. If I can not run away, I will at least get a picture of the man, I think to myself, so that there is a picture of the killer in my mobile for the police afterwards.

But as I locate my mobile phone, the men on water scooters are speeding out on the ocean again. Maybe it was just my fantasy that ran wild, again. Anyway and fortunately, no massacre took place at the beach. But it could have happened. There are people who commit desperate acts, commit premeditated murders and massacres, and it can happen anywhere.

At about the same time as my water scooter experience, the unthinkable happened in Kongsberg, which normally is a very quiet and calm Norwegian city. A man moved around and shot people with a bow and arrow. What a frightening, dramatic, shocking, cruel, brutal and horrible situation! Five have been confirmed killed, two injured. It is still uncertain what his motivation and intention was. The police are assessing whether it is an act of terrorism.

I have not slept much during the night, due to pain in my body. But suddenly my own little problems strike me as insignificant. I think of those left behind. They are caused so much pain and suffering.

12 kommentarer
    1. Uff så skummelt med de scooterne da, godt de kjørte utover igjen. Det er helt tragisk dette som skjer i Kongsberg, er det mulig? Man kan ikke føle seg trygg på en coop butikk heller nå. Hva skjer i det lille landet vårt egentlig, folk blir jo drept overalt hver uke nå for tiden føles det som 💔💔

      Ha en fin dag Kari 😊

    2. For en skremmende opplevelse du hadde 🤤.
      Hendelsene i Kongsberg i går er helt uvirkelig . Jeg blir kvalm når jeg tenker på det. Tenker på frykten ofrene og alle de som var der kjente på.
      Varme tanker går til ofre og deres pårørende.

      1. Ja, vi er nok mange som sender varme tanker til ofre og pårørende etter det tragiske som skjedde på Kongsberg i går. Brikkene faller litt på plass når vi hører om gjerningsmannen, men det er fortsatt uforståelig. Kvalme er nok en reaksjon i kroppen som skjer når noe ikke er riktig.

        Ble litt skremt jeg også, med min opplevelse, for det har jo vært massakrer på strender før. Men heldigvis var det falsk alarm.

    3. Jeg synes det var skummelt det du opplevde. Ja, det som skjedde i Kongsberg var forferdelig. Man kan ikke føle seg trygg nå lenger selv i Norge. Så synd til de etterlate:(

      1. Syntes det ble skummelt, jeg også, der jeg satt i “åpent landskap”. Men man kan jo ikke føle seg trygge i eget hjem heller, noe hendelsen på Kongsberg viser. Veldig trist 🙁

    4. Huff, ja det der høres ut som en skremmende opplevelse. Man skal ikke føle seg trygg noe sted lenger. Men det høres likevel ut som at du har det tryggere der enn vi har det her i gamlelandet for øyeblikket.
      Det er en farlig verden nå.
      Man forventer ikke sånne ting der vi ferdes. Ikke med mindre man bevisst oppsøker farlige områder. Men det gjør vi jo ikke.
      Godt å vite at du er trygg. Kos deg masse videre ♥

      1. Tusen takk, Eva ♥ Jeg koser meg så godt jeg kan, og jeg føler meg ganske trygg i området. Har bare én skrullete nabo her, og han holder jeg meg langt unna. Norge skal være et trygt og godt land å bo i, men vi ser stadig at vi er en del av den farlige og skumle verden. Vi kan ikke alltid beskytte oss selv og våre nærmeste, men noen tiltak kan vi gjøre, som å låse døra selv om vi er hjemme.

    5. Huff, der var nok litt ekkelt med disse på scooter ja. Var litt hyggeligere med nissene som kom på scooter inn til stranda da vi feirer jula på Gran Canaria 😄
      Og det sol skjedde på Kongsberg, er jo bare helt uvirkelig, og forferdelig. Kan snart ikke være trygg noe sted 😥
      Godt overskriften din ikke stemte! 😳🥰

      1. Ja, huff, skikkelig ekkelt med de to på vannscooter, og vi ser jo gang på gang at tragiske og skumle ting skjer… Høres hyggelig ut med nissesr på vannscooter. Fikk dere julepose med godteri? 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg