Blodprøvenes konsekvenser

Blodet mitt er klart for testing

 

I går fikk jeg resultatet fra de siste blodprøvene tatt på legekontorets laboratorium. Legen skrev at prøvene var fine. Ingen dårlige nyheter til helga, altså. Hurra! Jeg har imidlertid spurt om en utskrift som viser verdiene for de ulike prøvesvarene, siden jeg vil vite mer eksakt enn at “det er komplett normale prøver”. Er det f. eks. noen verdier på vitaminer og mineraler som er i det nedre sjiktet? Det kan være viktig i forhold til ME.

Jeg skal i gang med en skikkelig kosttilskudd-cocktail nå, og da er dette nyttig å vite. Jeg la frem ei liste over hvilke kosttilskudd jeg tenker å begynne med. Som forventet ønsket hun ikke å vurdere disse i forhold til min helse, siden hun forholder seg til legemiddelhåndboka. Hun sjekket imidlertid opp høydose B1, som er hovedgrunnen til at jeg skal begynne med alle de andre tilskuddene, og ble ikke skrekkslagen da jeg sa at jeg skulle ta 600 mg, og ikke 1800 som skjermen hennes viste var høydose B1. Hun ville imidlertid at jeg skulle vente med å begynne med alle disse nye kosttilskuddene, i tillegg til å ta pause fra de jeg tar til vanlig, til hun hadde fått tatt noen blodprøver av meg.

Men alt dette er jo ikke så interessant for deg. Konsekvensen og det som kan være mer spennende, er at jeg har forhåpninger om å bli friskere av ME med disse tilskuddene. Nå som blodprøvene er tatt og jeg har fått “go”, er jeg klar for å begynne å putte i meg godsakene. Flere med ME har god effekt av dem, men ikke alle. Legen skrev i meldingen at evt. videre tilskudd blir opp til meg, så dette blir på eget ansvar. Jeg vil skrive mer om tilskuddene og hvordan det går senere her i bloggen.

I tillegg må jeg nevne at disse blodprøvene viste at jeg ikke har stoffskiftesykdom. Jeg har de siste månedene hatt skjelvinger i kroppen og dessuten gått ned i vekt. Jeg fryktet at jeg hadde fått tilbake Graves disease, som er en autoimmun sykdom og den vanligste årsaken til høyt stoffskifte. Jeg har hatt Graves disease tidligere, måtte medisineres over et par år, og var henrykt da jeg ble friskmeldt og kunne slutte med medisinene.

Konsekvensen av dette er at jeg kan fortsette å spise potetgull! Fordi vektnedgangen da ikke skyldes stoffskifteproblemer, kan jeg spise litt potetgull med god samvittighet. Jeg trenger ekstra salt, og poteter har aldri vært usunt. Dessuten er litt ekstra fett på kroppen uansett bra å ha, pleier jeg å si, i tilfelle krig eller sykdom.

Helgekos med te og potetgull

Takk for at du stakk innom bloggen min! 🙂 

13 kommentarer
      1. Ja, var veldig spent på resultatene fra disse prøvene 🙂 Glad jeg slipper medisiner for stoffskiftet, og endelig kan jeg begynne med disse tilskuddene som KAN gjøre en forskjell… 🙂

    1. Det blir spennende å følge deg fremover og se om du blir bedre etterhvert med “coctailen” din😊
      Det er godt stoffskifte er i orden i det minste😚

      1. Ja, jeg er kjempeglad for at stoffskiftet er i orden, slik at jeg slipper å ta medisiner, legge om på kosten, ol. Jeg har tro på at cocktailen kan gi meg mer energi, men vi får se… 😊

    2. Godt å få svar på prøver når de er positive. Blir spennende å se hvordan du opplever kroppen etter en tid med kosttilskudd.

      Også ble jeg så glad når du skriver at der er positivt med litt ekstra fett på kroppen, da kan jeg ta litt potetgull jeg også selv om jeg har nok på kroppen nå 😁🙈😄

      1. Ja, jeg synes jo dette er superspennende selv i alle fall 😁 Jeg spiste potetgull til lunsj i dag, så da kan du godt ta litt til middag! 😉 🙈😄

          1. 🤣 Jeg elsker ostepop! Klarer ikke å slutte når jeg begynner på ei skål full av ostepop, selv om jeg vet at jeg får vondt i magen etterpå 😜

    3. Jeg håper tilskuddene vil hjelpe deg. Jeg har ikke tatt noe tilskudd tidligere men i sommer begynte jeg å ta L’serin. Skal gi meg bedre hukommelse. Og jeg har merket litt bedring.

      1. Tusen takk! 🙂 Jeg tar mange tilskudd allerde, så disse nye blir i tillegg. Lurt med tilskudd, siden vi ikke får nok vitaminer og mineraler gjennom moderne kosthold. Håper ditt tilskudd fortsetter å hjelpe på hukommelsen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg