Bloggen som ropert

På et fly, på vei ut i verden

Bloggen er litt som en ropert. Et kommunikasjonsverktøy og en stemme som blir “hørt” over avstander. Bloggen har ingen “sirénefunksjon” for å påkalle oppmerksomhet, lik et fysisk talerør, men formidles skriftlig. På den måten er den en stemme ut mot verden, dog innenfor et begrenset området.

Blogg er satt sammen av ordene web og logg, og kan beskrives som en personlig nettjournal hvor man formidler noe til flere. Det innebærer også at man kommuniserer via bloggen, i kommentarer til innholdet. Det er denne delen av bloggingen jeg synes er mest interessant.

De siste tre dagene har i snitt 811 personer daglig lest bloggen min. Det er på størrelse med en liten landsby. Jeg kjenner på takknemlighet for at det er så mange som er innom og leser, og for kommentarene! Samtidig må jeg innrømme at det gir en bismak når jeg vet at noen av disse “treffene” skyldes hatytringer og latterliggjøring fra medbloggere, som i tur har gjort det interessant å lese mine skriverier.

Det betyr imidlertid null, nix og nada å ligge høyt oppe på Topplisten til blogg.no i forhold til medbloggere. Det eneste som er positivt med en høy plassering, er at flere fatter interesse og stikker innom hos meg og leser. Jeg har ikke noe mål om å bli bloggdronning. Det gir ingen indre glede eller tilfredsstillelse. Jeg vil være dronning i mitt eget liv. Det er det jeg er født til å være. Og være den beste utgaven av meg selv, for meg selv, og de menneskene som betyr noe i livet mitt.

Jeg har valgt å ha “ME og MEning i livet” som en rød tråd gjennom bloggen. ME er en av mine kroniske sykdommer, og den som begrenser meg mest fra å leve det livet jeg vil ha. Men livet har mening, tross alt, og dette ønsker jeg å formidle.

Her er det aller første blogginnlegget jeg skrev. Der forteller jeg mer om min intensjon med å skrive en blogg: Åpenbaringen 

Jeg avslutter med kloke ord som min gamle lærer i 1. klasse skrev i minneboka mi: Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg. ❤️

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

 

20 kommentarer
    1. Dette var et kjempeflott og velskrevet blogginnlegg til ettertanke ❤️😊

      Jeg forstår nøyaktig hva du tenker og føler rundt det du skriver om antall treff på bloggen din og kommentarer.

      Hatkommentarer og latterliggjøring har jeg nulltoleranse for! Medbloggere som holder på slik har tapt, og det uten at de selv er klar over det. De ser ikke selv hvordan de holder på.

      Vi som følger liker å følge bloggen din, for du skriver så lekende lett med et positivt engasjement 🥰 I tillegg er du en blogger som alltid er omgjengelig mot medbloggere 🥰

      Din blogg er ditt hjem, og det skal være et fristed for deg hvor du kan ytre seg som du vil uten å bli møtt med latterliggjøring og hat!

      Når man latterliggjør medbloggere så er det en stygg hersketeknikk.

      Jeg har aldri til dags dato sett noen ufine blogginnlegg fra din side!

      Ønsker deg en superfin torsdags ettermiddag ❤️🥰

      Purr, purr og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk for kommentaren, og beskrivelsen av bloggen min! 😊 Så hyggelig at du synes det. Du har vært ute i hardt vær selv, og følt på hvordan det oppleves å bli utsatt for nedsettende uttalelser. Dette handler også om å ikke la negativitet og giftige mennesker leie plass i sinnet. Det er bare å sparke dem ut. 😉 Ha en fin kveld! 🥰

    2. Jeg tror jeg skjønner litt hva du føler. Det er vel av samme grunn at noen besøker min blogg for tiden. Jeg vet ikke. Jeg følger ikke samtlige blogger.
      Det jeg vet er at jeg er meg. Jeg skriver og blogger slik jeg vil. Opp gjennom årene er det flere som har hatt meninger om hva jeg kan og ikke kan skrive. Vel, jeg har ikke lenger til hensikt å danse etter andres pipe. Har aldri vært spesielt god til det.
      Flere som ar blitt “lokket inn” av hat kommentarer eller hat-omtale hos andre blogger har funnet ut at jeg ikke er den grusomme kjerringa de så for seg. De har kommet til at det faktisk kan være ganske underholdende å følge bloggen min.
      Så la de som profilerer seg med hat og intrigemakeri bare holde på. Jeg orker ikke bry meg eller bli dratt ned på deres nivå.
      Litt slitsomt når det står på, men jeg overlever.

      1. Tusen takk for kommentaren din! 😊 Du er deg, og skal aldri være noe annet. Slik er det også med meg. Jeg har ikke noe behov for å forklare meg eller argumentere for hva som er er min sannhet. Det er egentlig ganske tragisk at hatomtale skaper høyere lesertall, men folk liker drama, blir tiltrukket av det. Sånn er det bare, og man må heve seg over det. Jeg skal innrømme at jeg tidligere har blitt påvirket av medbloggeres nedsnakking av deg. Nå ser jeg humoren i det du skriver. 😉

    3. Det viktigste er at DU og JEG gjør det VI har lyst til – hva vi har lyst å dele. Jeg følger meg selv – og ja, jeg følger mange av dere her inne. Men jeg er ikke forpliktet til noe. Jeg elsker å dele bilder og dikt og tanker osv… det er det som er MIN blogg.
      Jeg velger selv hvem jeg vil klikke inn på, og om jeg vil kommentere eller ikke. Og alle andre velger selv om de vil klikke inn på MIN blogg og lese og evt kommentere.
      Stå deg vel 🙂

      1. Tusen takk for kommentaren! Det er veldig sant, og jeg kunne ikke vært mer enig! 😊 Du velger for deg, jeg velger for meg. For øvrig liker jeg å stikke innom bloggen din nettopp fordi den gjenspeiler hvem du er, det er givende å lese diktene dine og mye er til ettertanke. Jeg tror også du er flink til å stole på den lille stemmen inni deg som sier hva som er riktig. ❤️

    4. Det har vært et par forsøk på å få dratt meg inn i stridigheter det siste året også., men jeg har bare oversett det. Jeg driter langflatt i om de mener sånn eller slik om min blogg og meg som person, samt at jeg rett og slett ikke gidder de greine der. Dessuten tror jeg det å gi seg ut på sånt piss vil kunne skade den troverdigheten jeg er avhengig av å ha som aktualitetsblogger..

      1. Tusen takk for kommentaren! Jeg ser klart at det er ufordelaktig å la andre leie plass i bloggen din. Visdom er å vite hvilken sti man skal følge. Integritet er å følge den. Der er du god, og det står det respekt av. 😊 Jeg vet hva jeg vil, men trenger mer trening på å “drite i” hva andre sier og mener.

        1. Online er det faktisk pokker så mye enklere enn folk tror! – Det gjelder bare å justere bittelitt på vinkelen en ser det fra;
          Altså.. Dette er altså greia:
          – På den ene siden, ser du for deg denne- eller hvilken som helst ‘klinsj’ av kortere eller lengre varighet du har opplevd online, og de kriterier som gjelder her, mens du på den andre, velger en konflikt du er oppe i/har vært oppe i som utspiller seg ansikt til ansikt, -altså ‘in real life’.
          – I ‘real life’ -konflikten, -det være seg om den utspiller seg på arbeidsplassen, om det er en nabokrangel, en eks, en familiekrangel, om du har røket uklar med en venn, eller what ever.. I det motparten kommer for å konfrontere- og/eller provosere deg, er du i bunn og grunn stuck i den situasjonen,. Du kan selvsagt rømme unna og låse deg inn bak ei dør eller noe, men du har nada styring i hht om vedkommende faktisk forsvinner, eller blir stående å hamre på døren, roper sin eder og galle inn til deg bak denne døren, eller følger etter deg om du kjører/går din vei, for den saks skyld. Dessuten vil de uungåelig dukke opp igjen i samme ærend innen få timer, max. Poenget er at de ikke lar seg fjerne etter eget forgodtbefinnende!
          Dessuten lar det seg ikke gjøre, dersom du ønsker å ha noen mulighet til å kunne oppnå ting i det respektive miljøet, å gi totalt blaffen i hva andre måtte mene in ‘real life’.
          – Det du måtte komme utfor av ‘shit-storms’ online, derimot, er en heeelt annen grei! – ALT som kreves for å få vedkommende ut av håret her, er å foreta et eneste forbannet klikk på musen, eller bare scrolle forbi uten å ofre den respektive kommentaren et blikk, – og voila! De er vekk!! Borte vekk, fjernet, -uten den ringeste mulighet til å nå deg! Og ikke nok med det; Du rår til og med over de ord som blir sagt på eget dommene, liksom hvilke sider du selv klikker inn på jo er helt opp til deg selv å bestemme! – Og so what om disse anser deg som noe skikkelig herk, -et regelrett umenneske, eller whatever.. So what! Disse her har jo ingen innvirkning på slikt som dine jobbmuligheter, på dine søknader til kommunen, stemningen i nabolaget.. De er m.a.o fullstendig irrelevante i hht å kunne forsure livet ditt på noe vis!
          – Justerer du mind-settet hit, tør jeg vedde på at du vil være like ‘never-minded’ som meg ‘in no time’. 😉

          1. Kloke ord fra deg enda en gang. Har bare et lite men. Kan skjønne veldig at bloggere som blir sjikanert med ufine og utidige karakteristikker som går på kropp/utseende/helseplager og selve personligheten, kan være en belasting når dette blir spredd til tusenvis av uvitende lesere gang på gang på gang hos en blogger.

            Det er vel et ordtak som sier at om en løgn blir gjentatt ofte nok, kan den for enkelte bli til en sannhet. 😉

            1. Gjentakelse er en kommunikasjonsmetode som kan brukes som maktstrategi og hersketeknikk. Noen bruker det bevisst, for andre blir det ganske enkelt en del av deres personlighet.

          2. Tusen takk for en klok og utfyllende kommentar, Gry. Jeg ser for meg min forrige arbeidsplass, kollegaer og dører, and it all makes sense. Jeg har evnen til å gi blaffen. Det er bare så mye vanskeligere når jeg ser at “shit storms” går ut over andre. Da må jeg “si fra”. For min egen del klarer jeg lettere å riste av meg kommentarer ment for å såre eller latterliggjøre. Det som skrives, handler ikke om meg, ganske enkelt. Jeg kan også til en viss grad benytte kognitiv terapi på meg selv. Nå skal jeg bli flinkere til å stenge ute det som ikke hører hjemme i meg og gjøre som du sier, “justere mind-settet” mitt, for jeg er egentlig god på å smile til verden selv om verden ler av meg. 😉

    5. Don’t listen to people who display negative hurtful comments. We call them here keyboard warriors, it’s easy to sit at a keyboard and spew rubbish. Your blogg is interesting, informative and joyful. Keep up the good work Kari and as we say here, if you’ve nothing good to say, say nothing at all. 🤗 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg