Bruke tida på å bli likt

Juhu! Jeg er klar for kinoforestilling!

“Man kan ikke bruke all tida på å bli likt”, sa de i kinofilmen vi dro på i går kveld. Da slo det meg at jeg har brukt mye av tida mi på å bli likt, hele livet. Jeg vil ikke si at det er feil, men jeg har brukt mye av meg selv for å tilfredsstille andre, blidgjøre, og selvsagt ha fordeler av å bli likt også. Sånn er det bare. Bruker du mye av tida di på å bli likt?

Jeg likte filmen “Alle hater Johan”. Det er en hjertevarm historie, som ga et interessant innblikk i hvordan en gutt/mann sliter for å bli godtatt i lokalsamfunnet og sprenger seg gjennom livet. Filmen er samtidig lun og inneholder masse humor. Settingen er på Titran, et fiskevær i Frøya kommune, noe som rørte et trøndersk hjerte født på et lignende sted.

Filmen “Alle hater Johan”

Samboeren og jeg hadde kinosalen omtrent for oss selv, men satte oss pliktoppfyllende ned på de to setene vi var tildelt midt i salen. Jeg hadde forventninger om rørelse, prating og ståk fra mange publikummere, samt popcornkasting og knitring i godteriposer, men der ble jeg skuffet. Hverken Bjørn og jeg eller de to som satt bakerst i salen bidro med god, gammel kinostemning. Så det ble oss og kinoen, men en super filmopplevelse just the same. Og en koselig date! 🙂

Det er faktisk fire år siden sist vi var på kino. Jeg “tålte” filmkvelden fint, så kanskje skal vi ikke la det gå fire år til neste gang!

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link 

Hurra for kinoopplevelsen 😀
18 kommentarer
    1. Alle ønsker vel i grunnen å bli likt, tror jeg.. Men samtidig, så må en også forsone seg med at en ikke kan være ‘everyone’s cup of tea’ dersom en ikke skal ‘utslette seg selv’, som jeg kaller det; Altså en sånn person som bare jatter med, holder seg til de populære meningene, er pene, blide, korrekte og beherskede 24/7, 365 dgr i året. 😉

      1. De aller fleste har nok et indre ønske om å bli likt, ja, men det er litt forskjellig hvor mye energi vi legger i det. Jeg har nok lagt mye i det, personlighetsmessig, men med alderen innsett at jeg ikke kan være everyone’s cup of tea. Blitt bevisstgjort på at det ikke er så viktig likevel. Men det er nok mange som kan bli selvutslettende i sin søken etter å bli godtatt. Der er vel hverken du eller jeg 😉

    2. Den filmen hørtes veldig fin ut, så den har jeg lyst å se.
      Fordi vi vil ha tilhørighet i flokken er det nok naturlig vi jobber for at andre skal like oss. En grunnleggende vei for å overleve mens vi levde mer primitivt. Tror alle gjør det på ett eller annet vis. Men vi ønsker nok ikke å gå på akkord med oss sjøl, i hvert fall har jeg alltid hatt problem med smisking og den slags. Og noen vil alltid være skarpere, jeg blir nok stor sett oppfatta som snill.

      1. Kan absolutt anbefale den filmen, og tror du kommer til å like den 🙂 Det er nok som du sier et grunnleggende behov nedfelt i oss om å føle tilhørighet i flokken, ja. Det er lett å skjønne om en tenker slik på det. På samme måte tilpasser vi oss i familien, i klassen, i arbeidslivet, osv. Smisking liker jeg ikke. Man skal være ærlig og redelig. Jeg tenker at det er fint å være snill, men ikke dumsnill, da. Vil gjerne bli husket som snill den dagen jeg ikke er mer. 🙂

    3. Så hyggelig for dere. Jeg bruker ikke mye å dra på kino for det er nok film på Netflix, Disney og youtube:)
      Men fint at dere har hatt det hyggelig:)

      1. Ja, det var fint å gå ut og gjøre noe annet 😊 Ellers ser vi for det meste filmer, serier osv via TV. Og det er veldig godt og avslappende å sitte/ligge i sofaen med en kopp kaffe/te på bordet ved siden av 😉

    4. Yes going to the movies is nice especially if you enjoy the film you’re watching and the atmosphere of the cinema experience. Maybe it’s a woman thing, you’re so busy trying to make sure everyone else is okay that you forget about what you need for yourself. Glad you both had a fun evening 😊

      1. Oh yes, the film needs to be good and the chairs need to be comfy as well 😀 True, it may be a woman thing to try to please everyone around… We need to become aware of it in order not to forget to do what is good for ourselves first, I think. If we ourselves are not well, we can not be good for others anyway.

    5. Høres ut som en fin film.🤗
      En ting er å prøve å gjøre andre til lags. Noe annet er når man utsletter seg selv på veien og går mot det man selv ønsker og står for, bare for å bli likt og holde seg inne med andre. Da må man stoppe opp og tenke litt.
      Tror nok damer generelt kan strekke seg litt lenger der enn mange menn.
      Godt at du greide fint å sitte en hel film. Da blir opplevelsen enda bedre.🤗

      1. Filmen kan absolutt anbefales 😊 Gikk fint å sitte på kinoen siden stolene kunne lenes tilbake, og det ble riktig så behagelig! 🤗

        Kloke ord om å gjøre til lags og å komme i fare for å bli selvutslettende. Jeg tenker at det kan gi “belastningsskader” både mentalt og fysisk på sikt. Tror du har rett i at damer har en tendens til å strekke seg lenger, ja. Det er vel noe som er både nedarvet og lært.

    6. Aaaw.. finingan 🤩
      Før jobba jeg nok hardt for å bli likt, ja.. men ikke nå. Jeg har bare rett og slett ikke den energien som trengs for å forestille meg, sånn at “alle” skal like meg.. og hvorfor skulle jeg det? Det er jo langt i fra alle jeg liker sjøl heller, for å si det sånn..
      Godt du tålte kino-daten.. det fortjente dere faktisk begge to 😊

      1. Hehe, tusen takk 😊 Tror også det hjalp på at det “bare” var kino og ikke noe annet i tillegg, pluss at det var gode stoler i salen 😀
        Det er fornuftig tenkt, og kanskje ser vi med alderen bedre at vi ikke trenger å bli likt av alle. Denne “bli-likt-følelsen” er ganske nedfelt i meg, men har fått meg noen “trøkker” som har fått meg til å innse at det ikke må være sånn 😀

    7. Hmmm – alle bruker vel krefter på å bli godt likt vil jeg tro…. i mer eller mindre grad kanskje! Jeg var nok mer opptatt av å bli likt tidligere…. nå bryr jeg meg vel ikke så mye lenger! Jeg er meg! Koselig å gå på kino – jeg har ikke vært det på mange år faktisk… hmmmm – må gjøres noe med! 🙂

      1. Det er nettopp det at man “bruker krefter” på å bli likt som jeg prøver å bli mer bevisst på. Det er jo nydelig at vi gjør det, og vi skal ikke slutte å være hyggelig med hverandre, men ikke for enhver pris, liksom 🤗 Jeg vil også bli mer jeg er meg, sånn som du 😊

    8. Jeg har nok også brukt mange år på å bli likt av andre mennesker, men så kom det til et punkt hvor jeg ga blaffen. Eller skjønte at det var helt umulig… Det evigheter siden jeg var på kino sist, men skal til uka tror jeg det er. Da skal jeg faktisk på strikkekino på Lillestrøm, for å se den nye Downton Abby filmen. Det gleder jeg meg til 🥰

      1. Godt å høre at det går an å gi blaffen 😀 Jeg øver, litt i det små 😉 Strikkekino høres koselig ut og Downtown Abby tror jeg er en fin film. Kos deg i bøtter og spann! 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg