Bygg og bolig, og øl

Bygg! Sa vi. Og snekkere kom, og gikk, og kom tilbake igjen. Etter hvert begynte huset å ta form igjen. Etter lange uker med ventetid, har vi omsider fått ordentlige gulv å gå på i huset vårt. Parketten på gulvet oppe, som du kan se på bildet over, var det siste som ble bygd. Det var litt “kronglete” siden gelenderet rundt trappeoppgangen måtte taes av og deretter bygges på plass igjen.

Byggeplassen på bidet ovenfor er fra Lilleby rett nord for Trondheim sentrum. Mange har en “guttedrøm” om å få styre en slik byggkran. Jeg tenker at det må være tilfredsstillende å se at bygg blir til. Forme og bygge, akkurat som vi gjorde i sandkassen da vi var små.

Jeg har i løpet av livet bodd mange steder, og vært med på bygging av to eneboliger. Kanskje alle gode ting er tre? Det var opprinnelig planen, og det tredje huset hadde nok blitt perfekt. Men planer endrer seg, og kanskje jeg etter hvert ender opp i en leilighet i et område som på bildet over? Det er mye arbeid med et hus. Vedlikehold, utbedring, hagearbeid, osv. Mange fordeler også selvsagt, men slik helsa mi er nå, tenker jeg noen ganger at mye hadde vært enklere med ei lita leilighet. Mindre tid til vedlikehold, arbeid og utgifter betyr mer tid til avslapping og lading.

Etter som dette er et blogginnlegg som omhandler homonymer, og er med i Frodiths fotoutfordring, må jeg ta med en annen form for bygg også. Bygg er også en plante, i byggslekta, av grasfamilien. Det er den eldste kornarten og faktisk den som er mest dyrket i Norge. Ikke alle spiser dette kornet i mat, men du kjenner den kanskje til tradisjonen knyttet til ølbrygging hvor de bruker malt i produksjon? I Stjørdalsområdet har de sitt eget øl, som de kaller maltøl. Har du smakt dette Stjørdalsølet? Det er ikke for pyser, ganske sterkt, og etter mitt skjønn lukter det sterkt av kufjøs!

This blog post is about Norwegian homonyms, which are words that are written or pronounced the same way. Homonyms are different in Norwegian and English, so I will not translate this blog post into English.

2 kommentarer
    1. Jeg er ikke noen øldrikker, så nei, jeg har ikke smakt det ølet. De få ølene jeg har smakt, har ikke fristet til gjentakelse. Er vinjente jeg 🙂
      Mange flotte byggverk, og jeg tenker nok at en leilighet vil være neste bosted ja. Jeg har jo leilighet jeg, men det er selveier, med hage, så det er ikke noe mindre arbeid enn hus egentlig.
      Både du og jeg hadde nok hatt godt av å få mer tid til lading ja 🙂 Imponert over at du har vært med på to husbygginger. Jeg har vært med på en, og det var jo en del arbeid ja 🙂
      Men, vi nordmenn skal jo trives med hjemmet vårt, all den tid vi tilbringer mye tid innendørs, så da er det fint å bruke litt tid og sånt på det perfekte hjemmet 🙂

      1. Vær glad du ikke har den gleden å smake på dette “fjøsølet”! 😉 Jeg er heller ingen øldrikker, men kan tåle et glass vin innimellom 🙂

        Høres ut som du har en del arbeid med leiligheten og hagen. Halvpart? Koselig med egen uteplass, men den krever stell. Det er artig og spennende å bygge hus, men det er en tid for alt… 🙂 Enig i at “hjemmerommet” er desto viktigere når man skal tilbringe så mye tid der som oss. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg