Dagens tekst kan være nyttig

Over brua til Dovregubbens Hall (Foto: Kari)

Hver morgen får jeg en mail med dagens tekst fra Enneagrammet. Dette er en liten tekst som er spesialtilpasset min personlighetstype. Jeg gikk kurs for å lære om Ennagrammet for et noen år siden, lærte om de ni personlighetstypene, hva som kjennetegner dem, og hvordan dette kan være nyttig. Men med tiden har mye av lærdommen gått i glemmeboken. Disse små daglige tekstene leser jeg imidlertid fortsatt. Noen ganger skjønner jeg dem ikke helt, eller jeg velger dem bort fordi jeg ikke orker å tenke på innholdet. I dag fikk jeg denne du ser i avsnittet under, og det har resultert i at jeg stadig tenker på akkurat det jeg gjør i øyeblikket, her og nå, hvordan jeg gjør ting, ofte i minste detalj. Det er både nyttig og unyttig, etter som… Men også en øvelse i å være i øyeblikket!

EnneaThought®for the day: Ponder this universal teaching: When we are able to notice what we are doing now, to experience our current state completely and without judgment, the old patterns will begin to fall away. (The Wisdom of the Enneagram, 37)
Teaching:The mechanism of the personality is set in motion by what we call the Basic Fear of the type. The Basic Fear arises because of the inevitable loss of contact with our Essential natures in early childhood.

Å observere det som skjer akkurat NÅ, kan bevisstgjøre og gjøre oss oppmerksomme på små detaljer som vi ikke legger merke til ellers. Kanskje også noe vi ikke visste vi har for vane å gjøre. Vaner kan være gode, og gjøre at ting går av seg selv, uten at vi må anstrenge oss. Men vaner kan bli til uvaner også. I dag har jeg flere ganger i minuttet – gjennom hele dagen – både prøvd og øvd på å bli kvitt uvanen med å stramme kjeven og presse tunga opp mot ganen. Jeg gjør det hele tiden, spenner kjeven helt unødvendig, har gjort det i mange år. Selv når jeg ligger og slapper av. Når jeg tar meg selv i å gjøre det, slipper jeg ned tunga og slapper av i kjeven. Men det går ikke mange sekundene før tunga ligger klistret oppi ganen igjen. Det hadde nok vært mer effektivt å satt på strøm på kjeven min hver gang jeg gjør det, slik de gjør med dyr som skal dresseres og avlære uønsket adferd. Du synes du ser meg sitte her i sofaen og skrive mens jeg hopper opp i eksentriske sprell med jevne mellomrom?

Jeg synes det er spennende og interessant å observere andre mennesker, men det kan sannelig være interessant å observere seg selv også. Mens man gjør små ting helt ned på mikronivå. Å observere hvordan man holder hånda, bruker fingrene, flytter på beina, plasserer hodet mens man lager seg frokost, kan bli en hel vitenskap. Og kanskje kan observasjonene føre til at man ser at man burde endre på noe. Jeg merket bl.a. at jeg flyttet fokus fra agurken og eggene til handa, fingrene, sittestillingen. Er det mest praktisk og energibespareende å løfte kanna med tre fingre på hanken eller alle fingrene på hanken? Ganske interessant, eller kanskje ikke?

Du tror kanskje at jeg er i ferd med å “tørne tulling”, bare pga. dagens tekst? Studerer og analyserer meningsløse småting… Neida, ikke enda. Jeg har imidlertid erfart at det kan være nyttig å flytte fokus fra hva jeg gjør til hvordan jeg gjør ting. Kanskje kan innlærte mønstre avlæres, slik at man kan endre på hvordan man holder gaffelen og hvordan kroppsholdningen er når man sitter og spiser, dersom det er hensiktsmessig. Hva tenker du om dette? Er jeg helt på vidda? Aktuelt for deg å gjøre et slikt eksperiment?

“Helt på vidda” (Dovrefjell) Foto: Kari

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

 

14 kommentarer
    1. Jeg liker å lese inspirerende ord hver dag:)
      Ja, de er mange uvaner som forandres her hos neg også.
      Jeg er også slik. stramme kveven hele tiden. gjør det uten å tenke. skal skjerpe meg:)

      1. Da må vi skjerpe oss begge to! 😀 Det er skikkelig vansklig å slutte når man helt ubevisst har gjort det i lang, lang tid. Jeg pleier også å bevege kjeven litt frem og tilbake når det blir veldig stramt, for å løse opp. Lykke til med avlæring!🤗 Jeg liker også å lese inspirerende tekster 🙂

    2. Interessant! 🙂
      Tror det kan være veldig nyttig å stoppe opp litt på denne måten, se seg selv og hva en gjør og ikke gjør.
      Fint og tankevekkende innlegg 😀

    3. Artig og intressant md slike tekster og ord for dagen… Vaner og uvaner… de er det mange av… og det å skulle forandre/lære noe nytt kan til tider være komplisert og vanskelig og negativt.
      Det å tenke over, slik du har gjort, er ikke dumt 🙂 Så oppdager man ting man kanskje kan forandre på – i små skala 🙂
      Lag deg en fin fin onsdag 🙂 klems

      1. Absolutt, det kan føles som en uoverkommelig utfordring å forandre vaner og uvaner. Det som er “innarbeidet”, ligger lagret som sannheter på en måte, sikkert i cellene i kroppsmaskineriet vårt også. Takk-takk 🙂 Håper onsdagen din blir fin-fin også 😊

    4. Det var en artig og nyttig påminning. Vi har vel alle våre fordommer, “rare” vaner og uvaner. Ta for eksempel mitt sykelige ritual ved frokostbordet og inntak av mitt daglige brød. Fire halve skiver med leverpostei, makrell i tomat og blåbærsyltetøy.
      Så lenge jeg kan huske er det for meg nevrotisk viktig å spise disse i “riktig” rekkefølge fra den første til den siste.
      I morra skal jeg pika meg endre på rekkefølgen. Og se om det påvirker meg og de andre rundt kjøkkenbordet resten av dagen 😉

      1. Hahaha 😅 Så artig at du “ser” deg selv og dette morgentitualet utenfra 🤗 Men det er jo sunne pålgg du spiser. Jeg lurer på hvor mye av ritualet du tør å endre på, hva du selv kjenner på underveis, og ikke minst om noen andre blir påvirket! 😀

    5. Viktig å stoppe opp innimellom og virkelig være tilstede, å nyte øyeblikkene. Rett og slett være bevisst og komme bort fra autopiloten 🙂 Fint innlegg! Lag deg en fin kveld 🙂

      1. Ja det er viktig, for sin egen del. Og godt. Tusen takk, og kvelden har vært fin, med første tai chi-trwning på seks uker. Juhu! Håper du har en fin kveld! 😊

    6. Nei, slett ikke på vidda!!! Det er mye vi kan tenke over og gjøre noe med. Måtte le av den tunga di. Jeg hadde det med å bite sammen, hardt! Det gikk ut over gamle plomber i tennene. Men å slutte med det, gikk ikke av seg selv. Likevel har jeg klart å begrense det mye, bare ved å tenke over hva jeg gjør. Bevissthet er ikke dumt!

      1. Hihi, da ble jeg beroliget 🤗 Det er visst mange som biter sammen tennene og strammer på den måten også. Fikk tilbud om en slags biteskinne fra tannlegen min, men gnisser ikke tenner, strammer bare kjeven. Fikk et nytt tips fra tai chi-treneren min i dag. Det går ut på å si vokalene i alfabetet med åpne og tydelige munnbevegelser. Verdt et forsøk, eller 100 000 🤗 Veldig bra at du har greit å begrense bitingen bare ved bevisstgjøring! 😊

    7. Det høres veldig nyttig ut, spør du meg.🤗👍🏻
      Jeg tar meg selv i å ikke puste skikkelig, slik at magen blir «låst» og det blir tungt å puste. Det er nok lurt å prøve å være litt mer bevisst i både hva vi gjør og hva vi ser rundt oss.🤗
      Fin påminnelse dette.🤩👌🏻

      1. Åååh, pusting er så viktig, også med magen 🤗 Jeg har blitt flinkere med pusting etter at jeg begynte på tai chi. Lykke til med videre bevisstgjøring og pusting! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg