Den viktigste hvilen

Rosa-Kari

Det er viktig å gi kroppen hvile, ta fri fra aktiviteter, fra må, skal, bør, og restituere og ta seg igjen. Men den viktigste hvilen er å gi hjernen fri. Fri fra stress, multitasking og meningsløs belastning. Fri fra scrolling på skjermer, stadige nye inntrykk i forhold til hva som skjer ute i verden og på hjemmebane. Fri fra musikk, samtaler og bakgrunnsstøy. Hjernen trenger også pauser fra alt. Direktøren for kroppen vår trenger hvile og søvn, for at den skal kunne restituere og hente seg inn igjen. Stillhet og pauser kan roe ned nervesystemet. Fokus på pusten er heller ikke dumt, for hjernen liker at vi puster rolig og dypt.

Hvis vi dropper å hele tiden gi hjernen input, og dermed gir den muligheter for å “tenke selv”, er det større sjanser for at vi kan bli kreative, tenke nye tanker. Kanskje løser man problemer man ikke var klar over til og med. Det er utrolig hvilke nye idéer som kan dukke opp om man blir sittende lenge alene på do for å gjøre sitt fornødne uten en skjerm til selskap. 😀

Noen ganger legger jeg meg ned på ryggen i senga, flatt ut i en god hvilestilling og med øynene lukket. Høyre hånd plasserer jeg på magen på høyre side, venstre hånd på venstre side rett nedenfor hjertet. Så fokuserer jeg på at jeg skal hvile i nakken, kjevene, kinn, øyne, panne. Når jeg konsentrerer meg om dette, klarer jeg samtidig å tømme hodet for tankespinn. Det gir indre ro, og det er godt.

Men ellers synes jeg det er greit å la tankene vandre mens jeg hviler, lar dem finne veier dit de vil. Noen ganger må jeg si til meg selv at “dette er unødvendige bekymringer”. Ikke desto mindre er det en grunn til at vi har de tankene vi har. Noen kan vi velge bort, styre hjernen over til å se muligheter. Eller bare finne noe å fokusere på som innbyr til ro. Det er når jeg stenger ute alle syns- og hørselsinntrykk, rydder bort det som skaper uro i hjernen, at jeg gir hjernen anledning til å være innfallsrik og våken for nye idéer. Jeg kan finne løsninger på noe, få ny innsikt eller forståelse. 

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

14 kommentarer
    1. Jeg synes det lett blir for mye tankespinn om jeg bare LIGGER DER… Orker ikke sånn tenke på en og en del av kroppen og sånt heller… Men av og til “finner jeg fram” de gode tankene, og bestemmer at de skal overta 🙂

      1. Hahaha, ser for meg hvor utålmodig du blir der du ligger og liksom skal scanne gjennom kroppsdel for kroppsdel, og plutselig er du oppe og gjør et eller annet i stedet 😅 Jeg mister lett tråden når jeg skal gå gjennom hele kroppen fra tå til topp, så jeg starter like godt med nakken og ansiktet og er fornøyd med det. Resten ordner seg selv. 😀 Men jeg tror du er veldig god på å bestemme deg for å la de gode tankene overta styringa, ja.🥰

      1. Det passer vel ikke for alle å gå “slavisk” til verks, men overtenking kan snus, ja 😉 Regner med at du får mye god ro på turene dine i skog og mark. 🥰

      1. Fint at du likte påminnelsen. De fleste av oss har kanskje hjerner som svirrer og snurrer seg inn i alt for mye 😉 Kanskje ekstra mye om man er høysensitiv. 🥰

    2. Den første sjefen jeg hadde var veldig bevisst på hvem som eide problemet. Var det egentlig ikke ditt problem, så skulle du ikke bruke energi på det. Kunne du ikke løse det, så var det heller ikke verdt energien det tok.

      1. Høres ut som en veldig klok mann. 😉 Jeg prøver også å tenke på hvem som “eier” problemet, og ikke la det gå for mye inn på meg.

    3. Jeg faller i en yoga-pose/stilling og der kan jeg ligge, sitte og bare koble ut. Det er viktig å få ting ut av hodet av og til – samle ny energi.

    4. Det er så sant det du skriver om her, det er veldig viktig å tømme hodet for inntrykk. Men jeg tror de fleste av oss ikke er så flink til å gjøre det. Jeg har en plan om å få inn meditasjon som en fast rutine. <3

      1. Det er nok sånn at det å tømme hodet for inntrykk ikke får prioritet i hverdagen, ja, og det er hele tiden noe nytt vi må, vil og bør. 😉 Det er kanskje lurt å gjøre det som deg, å legge inn fast rutine på meditasjon. 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg