Det blir for mye

Jeg utforsker buskas på Grilstad Marina

 

Det blir for mye. Det som jeg tidligere ble utmattet av etter to timer, blir jeg nå utmattet av etter bare én time. Det er vanskelig å begrense. Jeg prøver å være realistisk og ikke planlegge mer enn maksimum én ting hver dag. Likevel blir det for mye, og jeg er i minus på energiskalaen mesteparten av tida.

 

Fasinerende bomullskratt

 

På mandag gjorde jeg ingenting, bortsett fra litt skriving mens jeg halvveis lå på sofaen. Hadde vakt på ME-foreningens støttetelefon. Én person ringte, men en annen telefonvakt kom meg i forkjøpet. Det var i grunnen greit, siden formen var dårlig. Tirsdag måtte jeg ha vekkeklokka på åtte. Skulle kjøre samboeren til mamma til sykehuset en tur. Mamma vil ikke kjøre i byen, så da var det kjekt å kjøre innom meg, sånn at jeg overetok rattet og tok bykjøringen. Det ble litt venting i byen, og jeg kjente at kroppen begynte å streike. Det ble for mye. Kroppen min fungerer ikke så bra til å gjøre noe som helst så tidlig på dagen heller, selv om hodet vil. Men jeg var glad for å kunne hjelpe, og det var hyggelig å tilbringe tid med de to også.

Onsdag mobiliserte jeg og ble med på 18årsfeiring til bonussønnen på restaurant i byen på kvelden. Veldig koselig, og god mat. Jeg hadde planlagt å droppe kakeselskapet etterpå, og det var nok lurt, men det ble likevel for mye. Torsdag var jeg stort sett sengeliggende igjen, frem til jeg “tok meg sammen” og dro på ME-treff på kvelden. Angrer ikke, for det var veldig hyggelig, men halvveis ut i møtet måtte jeg dra. Kjente ME-feberen og utmattelsen tok overhånd.

Så kom fredag, og jeg hadde nada planer. Null og niks. Bare telefonvakt på ME-foreningens støttetelefon. Ingen ringte. Jeg vasket litt klær, tastet på pc-en, og det var i grunnen nok, så jeg lot som vanlig fredagsvasken få fri. Handling og matlaging er det forresten samboeren min som tar seg av, så jeg har mye “fri” fra huslige sysler. 

Siden det var meldt fint vær til helga, foreslo samboeren at vi kunne gå en tur, slik vi gjorde sist lørdag. Dvs. han marsjerer i kjent travstil, mens jeg lener meg tilbake i rolig kjøremodus på Elvira (elscooteren). Det ble derfor en lørdagstur for andre helg på rad, og denne gangen i motsatt retning av sist. Grilstad Marina var målet, ca 3 km unna der vi bor. Vi var faktisk på tre visninger i dette området for halvannet år siden, før vi kjøpte leiligheten vi har nå. Og som du ser av bildene i dette innlegget, ble det en super tur i hyggelig selskap, foruten mye frisk luft og flott utsikt langs stien.

 

Bjørn og båtene på Grilstad Marina

 

Grilstad Marina

 

I dag er det søndag. Jeg hadde kun én plan for dagen, nemlig å vaske glassgelenderet på terrassen vår. Det er forsåvidt noe jeg har tenkt på siden tidlig i vår, og som stadig har blitt utsatt. Det kan kjennes ut som det blir med tanken i dag også.

Uka mi har imidlertid vært begivenhetsrik, tross alt. Selv om det blir for mye, kommer det heldigvis dager med nye muligheter. Har du hatt ei fin uke? Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!

 

Som perler på en snor

 

Skylag på skylag

 

Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

16 kommentarer
    1. Godt at du har hatt krefter til å være med på positive og hyggelige ting.🤗Å måtte bruke krefter på ting som ikke er koselige er ikke bra.
      Elvira må være en veldig god venn å ha i dette fine høstværet vi har fått.☀️🍂🍃
      Sannelig godt at hun står parat til å ta deg med ut på luftetur.🤗
      Ha en fin søndagskveld!🤗

      1. Veldig godt når kreftene er der, å kjenne at jeg kan! På en måte er det greit å bruke krefter på det som ikke er fullt så koselig også, bare fordi det gir følelse av mestring, å kunne, om du skjønner 🤗 Ja, Elvira er super. Hun maser ikke om hun blir stående ukesvis alene nede i gangen, men etter de tre siste turene er hun ekstremt lykkelig for alle opplevelsene 😀

    2. Jeg kjenner på at jeg blir fort sliten selv jeg. OG jeg har ikke ME. Jeg tåler kun jobb, på kvelden er jeg OFF. Helgene er dte ofte nok med en aktivitet for min del også. Fint med tur langs sjøen da 🙂

      1. Ja, alle kan vi bli slitne, og vi er jo ikke i 20-årene heller lenger. Du har i tillegg en jobb som krever mye av deg. Jeg kan tenke meg at du må være veldig “på” og bruker deg selv mye. Det kan være utfordrende, selv om det er hyggelig å ha en kreativ jobb. 🤗

    3. Godt at du har fått noen fine opplevelser, men absolutt ikke godt at du tåler mindre enn før. Det gjør vondt å lese det, for jeg vet jo hvor glad du er i å være med andre og kunne ta en tur både hit og dit.
      Nydelige bilder ved sjøen, og for noen fine dager vi endelig fikk. Selv om det er kaldt. Men sola varmer, og det hjelper godt ☺️
      God søndagskveld! 🥰

      1. Ja, jeg trives godt når jeg kan være sosial og ha det hyggelig sammen med andre. Turer hit og dit står høyt på prioriteringslista. Håper å få til en tur til deg etter hvert også 😉 Hodet tåler mer nå, men kroppen mindre… Vet ikke om det er en sammenheng. Sola skinner i dag også. Nyt dagen din, Heidi! 🥰

    4. beautiful looking place with the boats. Not having enough energy for daily life is very hard but you can only do what the body allows, as you know only too well. I would like to have more energy but I suppose for me, getting older is the culprit, cannot stay up very late and definitely not as sprightly as I used to be 😁 Have a nice Sunday 😊

      1. Yes, we can all only do what the body allows. And as we are getting older that slows us down, too. Maybe that’s what’s happening to me, in addition to the ME… I think you still look like and move like a young woman, Mary 🥰 But I understand how you are feeling, and getting plenty sleep is an investment in good health anyway 😊

    5. Håpet det bare er en periode for deg. Kjedelig at det føles slik. Sannsynlig rulla du kanskje like forbi der jeg var på lørdag. Vi har hatt en fantastisk fin helg, værmessig 🥰

      1. Det er nok mer eller mindre sånn hele tiden, men i perioder er det litt bedre eller litt verre. Synes kanskje jeg klarer mindre nå enn for et par år siden. Oi, har jeg rullet forbi der du var? Og så stod du ikke utenfor klare med en tekopp til meg? 😁

    6. Det er godt at du har fått med deg noen fine opplevelser i løpet av uken, selv om de har tappet deg for energi. Tenker det er bra for hode å få de opplevelsene, selv om kroppen svikter. Håper mandagen din blir god, klem 🤗

      1. Jeg er takknemlig for alle fine opplevelser jeg får med meg 🤗 Dette var en “typisk” uke, med opp- og nedturer, planlegging og tilrettelegging. Selv om jeg tappes, fylles lagrene opp til en viss grad igjen. Mandagen blir helt sikkert fin, og det håper jeg din også blir!🥰

      1. Ja, veldig viktig. Og etter alle disse årene har jeg fortsatt ikke funnet balansen 🤗 Tusen takk, Mona! Ønsker deg en glitrende mandag! 🥰

    7. Dette er mitt mantra:

      a) Må ikke krasje
      b) Være så aktiv som mulig, men samtidig tilsfredsstille pkt a)

      Dette har tatt meg fra sengeliggende til mild form over 3 år. Om ett år er jeg helt frisk hvis framgangen fortsetter.
      …men jeg ser du er involvert i ME-foreningen så “frisk” er kanskje ikke fokus?

      1. Hei Jelena, og takk for at du deler. Det er et supert mantra! 😊 Jeg prøver også å leve etter de samme prinsippene, men “feiler” stadig vekk. Må innrømme at jeg synes det er vanskelig å finne balansen etter alle disse årene med ME. Veldig godt å høre at du har gått fra å være sengeliggende til mild form. Krysser alt jeg har for at fremgangen din fortsetter! ❤️ Jeg har både “frisk” og “friskere” i fokus. Det ene utelukker ikke det andre 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg