Det røde flagget advarer meg

Rødt flagg. Resten av flagget bruker jeg til 17. mai og fest.

 

 

“Dagens tekst” fra Ennagrammet 25.11.22

 

For fem dager siden fikk jeg en advarsel som satte en støkk i meg. Jeg kjente forskrekkelsen helt inn i hjerterota. Og jeg følte at disse ordene var på sin plass. Den siste tiden har jeg blitt i dårligere form. I perioder kan jeg være bedre eller dårligere av ME, og den siste tiden har jeg klart mindre enn før, blitt raskere utmattet, hatt mer feber, vondt, osv. Mens jeg tidligere f.eks. kunne være sosial i to timer, sier kroppen nå ifra og jeg må legge inn årene etter bare én time. Jeg har også hatt hodepine hver dag i over tre uker.

Et rødt flagg tolker jeg som et tegn på fare. At man må stoppe, senke farten, trekke seg tilbake. Det var også slik jeg tolket teksten jeg fikk tilsendt fra Enneagrammet, som du ser over her. Kanskje er noe av grunnen til at jeg har blitt dårligere at jeg ikke tar signalene på alvor. Jeg synes jeg hviler mye, nesten hele døgnet, men kanskje er det ikke nok…

Jeg har bestilt meg legetime. Først og fremst for å få en “opinion” om økning av hodepine, men også fordi jeg tenker å be fastlegen min om å vurdere å gi meg en medisin til utprøving for ME.

Jeg har en bestemt medisin i tankene, som normalt foreskrives for en annen diagnose, men som har vist seg å ha positiv effekt på en del ME-syke. Jeg kjenner at tiden nå kanskje er inne for å prøve denne. Jeg er lei av å sitte her og kjenne at kroppsmaskineriet ikke fungerer, at jeg går glipp av mye. Livet går på mange måter fra meg. Det er snart 14 år siden jeg ble akutt syk med ME. Jeg har testet ut mange alternative behandlingsformer, og vært prøvekanin for meg selv. Trodd, prøvd, feilet. Kanskje skal jeg nå heve det hvite flagget og be legestanden om hjelp.

 

Rødt flagg, som egentlig bare er en bit av balkongflagget vårt.

Jeg har gått kurs for å lære om de ni ulike personlighetstypene i Enneagrammet, og daglig får jeg små påminnelser tilpasset min type i Enneagrammet på mail. Enneagrammet er helt unikt når det kommer til å beskrive personlighetstyper, og er både omfattende og grundig. Det er når man finner ut hvor man “hører hjemme”, hvilken type man er, at det virkelig blir spennende. Man får en forståelse av hva som er motivasjonen for å gjøre som man gjør, hva som er ens indre drivkraft. Dessuten er det utrolig interessant å lære familie, venner og kollegaer å kjenne ved å “plassere” dem i typebeskrivelsene. Da kan man lettere skjønne hvorfor de er som de er, hva som er deres motivasjon og hvorfor de gjør som de gjør. 

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

Link til blogginnlegg på Facebook.
Link til innlegg på Instagram (story).

16 kommentarer
    1. Så synd du er blitt i værre form. Får håpe du får noe fornuftig hjelp som virker på deg hos legen. Det er ikke ålreit å føle at livet bare passerer.
      Stor klem på vei til deg 🥰

      1. Takk for god støtte, Mona Iren 🙂 Det er greit å gå glipp av noe, men ikke som nå, og jeg er spent på hva lagen vil si om min forespørsel. Returklem til deg 🥰

    2. Huff, det er ikke noe koselig å høre. Håper legen kan ha noen gode svar, og ny hjelp. Du fortjener å kunne være med på ting, og ha det gøy på så mange vis.
      Sprudlende flotte Kari! 🙂 <3

      1. Tusen takk for trøst og støtte, Heidi 🙂 Jeg er jo egentlig glad og sprudlende, men får ikke vært den egentlige meg så veldig mye. Jeg er spent på hva legen vil si. Klem til deg 🥰

      1. Tusen takk for støtte og trøst, Margrethe 🥰 Ja, håper legen er enig, og ikke minst at det hjelper. Mange returklemmer 🙂

    3. Det høres veldig interessant ut med det programmet. 👍🏻 Jeg synes det er viktig å prøve å lære seg så mulig om sin egen sykdom. Slik kan man ta de rette hensynene.
      Det er nok veldig lurt å ta et legebesøk og sjekke om det kan være andre ting som er i ubalanse. Det er ikke hyggelig å høre at du er blitt i verre form.😨

      1. Programmet er superinteressant, og nyttig. Du finner en del om det på nett, også personlighetstester. Men mest nyttig er det nok om man kan gå kurs om det. 🙂 Du har rett i dette med kunnskap om egen sykdom. Jeg gikk i mange år og ville ikke vite så mye, men har skjønt mitt eget beste, kan man vel si! Takk for omtanken. Det er ikke all verden en lege kan bidra med i forhold til ME, men resepter er de gode på å skrive ut. 🙂 😀 🥰

    4. Jeg håper at du finner medisin som kan forbedre din situasjon. Jeg skjønner at det er tøft når man ikke makter mye særlig nå i juletiden og selvfølgelig i hverdagen din. sender masse klem til deg❤

      1. Tusen takk for omtanken 🙂 Jeg prøver å innstille meg på at det ikke blir julevask i år. Men julekos blir det uansett 🙂 Jeg er spent på hva legen finner ut!

    5. Dette var ikke godt å lese, ønsker deg en snarlig bedring – at noe skjer som gjør at du føler det er bedring i emning. Dette du skriver om, dette programmet, det må googles. Gedigen varm klem til deg <3

      1. Tusen takk 🙂 Jeg blir alltid bedre, men i det siste har jeg merket at det skal mindre til før jeg må heise det røde flagget, og det tar lenger tid før jeg kommer meg igjen. Enneagrammet er veldig spennende, og nyttig både for ung og gammel. Det fins en del på nett om det. Jeg har ei venninne her i Trondheim som har drevet med kursing på det, men er usikker på om hun fortsatt gjør det. Bamseklem til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg