En rev, og rev i seilene

Du tenkte kanskje at jeg skulle fortelle om da jeg tok meg en rev? Altså røykte cannabis? Neida, gjorde ikke det, vet du. Fikk tilbud om “en rev” flere ganger da jeg fartet rundt i England en gang på åttitallet, men det er liksom ikke min stil å gjøre det. På bildet under ser du “min stil” i 1986. 😀

Bloggeren Frodith vekker kreativiteten min med sin fotoutfordring, som du kan lese om HER. Dagens ord er altså “rev”. Litt merkelig er det at det dukker opp så mange gamle hendelser når jeg skal løse oppgavene med homonymer. Sikkert fordi jeg begynner å bli gammel, og de gamle er jo gode på minner fra gamledager. 😀

Dagen i dag tilbringer jeg i rolige former, siden jeg får besøk av søster Anita og samboeren Tommy i kveld. Det er noen mil mellom oss, og vi møtes ikke så ofte. Derfor har jeg “tatt rev i seilene” i dag. Sparer energi, slik at jeg kan kose meg sammen med dem litt senere. Uttrykket kommer fra å reve et seil i mye vind, noe man gjør for å lettere kontrollere båten. I overført betydning vil dette være å gå forsiktig(ere) fram, opptre forsiktigere, for å lettere kunne styre båten. Forhåpentligvis har jeg også litt mer kontroll på formen om jeg rever. Kanskje blir jeg mer stabil og “krenger” mindre.

Nyere båter har reveliner som kontrolleres fra cockpit. Jeg har min egen cockpit i hodet, hjernen min. Og med denne hjernen prøver jeg å kontrollere meg selv litt, for å ha mer stabil form. Vi med ME kaller dette å “aktivitetsavpasse” eller “energiøkonomisere”. Litt merkelige, men samtidig beskrivende ord.

Rev er jo også et dyr. Jeg har sett mange fine rødrever på Vikna, der jeg opprinnelig kommer fra, men har ikke lyktes med å ta noen fine bilder av en rev. De er ikke så villige til å posere. Men vi har faktisk en rev på stua, i et bilde, og den får duge som “løsning” på denne oppgaven.

This blog post is about Norwegian homonyms, which are words that are written or pronounced the same way. Homonyms are different in Norwegian and English, so I will not translate this blog post into English.

4 kommentarer
    1. Det er fint når vi kan hente frem gamle minner 🙂
      Og ja, å reve, ta det litt mer med ro, er viktig for oss, og også for andre. Men vanskelig av og til 🙂

      1. Enig, vanskelig å ta det med ro når det er så mye man har lyst til å gjøre… 😉
        Og spennende hvordan et enkelt ord kan får gamle minner til å dukke opp 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg