Fargerikt på Dovrefjell / Colourful Dovrefjell

Norsk/English

Når vi kjører fra Trondheim til min samboers fødeby i Gudbrandsdalen, krysser vi Dovrefjell. Dette er lyspunktet på kjøreturen fra Trondheim til Otta, som ellers er ganske kjedelig. Jeg gleder meg til naturopplevelsene der hver gang, med mindre det er vinter og snøfokk. Høsten på fjellet er helt fantastisk.
When we drive from Trondheim to my partner’s hometown in Gudbrandsdalen, we cross Dovrefjell, a mountain range in Central Norway. This is the bright spot on the drive from Trondheim to Otta, which is otherwise quite boring. I always look forward to seeing the amazing scenery up in those mountains, unless it’s winter time and there are snowstorms. I find autumns in the mountains to be the most spectacular. Absolutely fantastic!

Det føltes som vi hadde valgt den aller flotteste høstkvelden til å krysse fjellet på denne gangen. Siden jeg har nedsatt energi og funksjon, har det blitt slutt på gåturer i fjellet for min del. Derfor opplever jeg det som en begivenhet å få komme opp i fjellheimen ved hjelp av moderne transportmidler. Takk og pris for at vi har bil! 🙂
I think we probably chose the most beautiful autumn evening to cross the Dovre mountains. Due to my reduced energy and therefore also less ability to be active I never go hiking any more. That’s why it’s such a great experience to get up there with the help of modern means of transport. I really appreciate having a car! 🙂

Sjåføren min stopper der fotoapparatet mitt må ut i frisk luft. Vi – fotoapparatet og jeg – nøyde oss med to stopp ute i det fantastiske fargeskrinet på turen over fjellet, og det ble mye frisk fjelluft på kort tid! 😀
My private driver (ie. my partner) stops wherever my camera needs fresh air. We – my camera and I – were quite content with two stops out in the fantastic paintbox on our way across the mountain, and there was a lot of fresh air in limited time! 😀

Takket være køkjøring hjemmefra og et godt stykke sørover fredag ettermiddag, fikk vi også med oss en dramatisk solnedgang på fjellet. Sjåføren var misfornøyd med at kjøreturen tok så lang tid, men uten rushtrafikken hadde vi ikke fått vinket god natt til sola på Dovrefjell. 🙂
Thanks to a lot of traffic and driving in a queue from we left home and quite far south Friday afternoon we got to experience a dramatic sunset in the mountain. The driver was actually dissatisfied because of the fact that traffic was so slow, but without the rush hour traffic we would not have been able to wave good night to the sun at Dovrefjell. 🙂

Se på bildene mine, så kan du være med på turen over Dovrefjell! 😉
See my photos above to join me on the ride across Dovrefjell! 😉

8 kommentarer
    1. Du og du for noen kjempefine bilder du har tatt, og for noen kjempefine høstfarger. Det er det som gjør høsten vakker 🙂

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk, Toril! 😀 Helt enig i at det er fargene som gjør høsten vakker. I tillegg liker jeg den gode, friske høstlufta. – Når det ikke er for kaldt! Tirsdagen min er fin, håper din også er fin! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg