Fikk feber etter legebesøk

Veska mi på venterommet. Forhåpentligvis på en Covid-19-fri stol.

Jeg fikk feber etter legebesøk i dag. Ikke pga smitte av noe slag, men rett og slett pga utmattelse. Jeg var i fin form da jeg gikk inn på legekontoret, sånn passe i alle fall, og da jeg gikk ut 20 minutter etterpå, kjente jeg at jeg var varm i panna. Fintfølende? Jepp, men er jo vant til at kroppen krangler for den minste lille ting.

Før legetimen hadde jeg gjort klar ei liste med punkter jeg ville ta opp med legen. Jeg hadde flere  spørsmål i tillegg til behov for fornying av resepter og hjelp til en søknad. Alt punktvis nedskrevet sånn at jeg ikke skulle glemme noe. På et grønt ark, for at jeg lett skulle finne det i veska. Legen min snakker fort og får alt unna i en fei, så det er ikke rom for å tenke seg om så lenge når man er der. Jeg må kaste meg frempå for å frembringe mine ærender.

Bl.a. ville jeg spørre om noen kosttilskudd som jeg har tenkt å begynne å ta. Flere med ME har tatt i bruk disse tilskuddene, og noen har fortalt at de har fått merkbar forbedring av ME etter å ha tatt dem ei stund. Noen sier de har fått “et nytt liv”, mens noen ikke merker noen endring, eller har fått bivirkninger. Jeg fikk, som antatt, beskjed om at jeg tar dem på eget ansvar. Og det er greit.

Legen ville at jeg skulle utsette oppstart av disse kosttilskuddene, og i tillegg kutte alle kosttilskudd som jeg tar per i dag, bare fortsette med medisiner. Inntil de har fått tatt en del blodprøver av meg. Blodprøvene er også i forhold til andre nye symptomer som har tatt bolig i kroppen min, så det blir spennende å se resultatene. Imidlertid kunne jeg ikke ta blodprøver i dag, siden man nå må ha time til laboratoriet. Nye koronavennlige prosedyrer, visstnok. Jeg fikk stikketime om ei uke.

Men hvorfor fikk jeg feber? Jeg kan egentlig ikke forklare det, men det skjer ofte i forbindelse med at jeg prater intenst med noen. Bruker sikkert sansene og mye energi på kort tid, konsentrerer meg iherdig og anstrenger meg kanskje mer enn nødvendig.

Div. info å lese før man går inn på legekontoret
19 kommentarer
    1. Det med feber er et mangeårig og velkjent problem for meg. Jeg får feber hvis det er litt for mye som skjer, og da spiller det ingen rolle om det er noe kjekt, eller noe ubehagelig. Den tiden da jeg jobbet i utplassering (i regi av NAV), jobbet jeg mellom 1-4 timer hver dag. Og hver dag satt jeg med intens feber etter kort tid. Det var 2 år med feber hver dag, inkl. i helgene. Sykt slitsomt. Jeg har også lavt stoffskifte, og min forrige fastlege forklarte at stoffskiftet nok var årsaken til feberen, da kroppen ikke helt vet hvordan den skal temperaturregulere.
      Jeg vet ikke jeg. Febersvingninger er en del av min hverdag, og det har det vært i over 10 år nå.
      Så dette du fortalte her er veldig gjenkjennelig.
      Håper du finner ut av ting, og jammen håper jeg at de nye kosttilskuddene vil gjøre en positiv virkning for deg ♥

      1. Jeg har også slitt med svingende kroppstemperatur og feber siden jeg fikk ME. Aldri klart å bli klok på hvordan jeg best kommer i balanse, men merker jo at feberen kommer lettere når jeg er sliten og utmattet etter å ha overdrevet et eller annet. Interessant det du sier om stoffskifte og at kroppen sliter med å temperaturregulere. Stoffskiftet mitt er også “på bærtur” i perioder. Du opplever det sikkert litt som meg at man straffes med feber (og andre symptomer) når du har vært sosial. Skal skrive mer om virkningen av kosttilskuddene senere 🙂

        1. Ja, selv om jeg elsker sosiale ting, så straffes jeg hver gang. Og feber er en slager, gjerne sammen med andre ting også.
          Det blir spennende å følge virkningen av kosttilskuddene. Masse lykke til ♥

          1. Det føles ikke rettferdig at vi skal straffes for å være sosial og ha det koselig, men sånn er det altså. Hos meg ledsages feber ofte av hodepine, men kan også være andre symptomer. Sikkert noe du er kjent med 😜 Ja, det blir spennende å finne ut av disse kosttilskuddene. Noen sier de har hatt kjempeeffekt, fått et nytt liv, mens andre sier at de ikke har blitt noe friskere… Tiden får vise. 😊

    2. Feber sliter jeg med også innimellom. Kan det rett å slett være at kroppen er tom for energi altså? Det høres ikke umulig ut det.
      Jeg håper du kan begynne på kosttilskuddene du vil prøve ut ganske snart. Tenk så fint hvis det vil bedre helsen din😃 Det er jo lov å håpe.
      Ønsker deg en god kveld😚

      1. Jo, feber er vel et tegn på at kroppen jobber med noe, jobber for å komme i balanse og bli friskere. Jeg har prøvd mye, og prøver stadig nye ting. Ikke alt, men det som jeg har tro på kan gagne kroppen. Disse nye kosttilskuddene skal jeg ta i synergi med høydose B1, og det blir superspennende! 🙂

    3. Hei! Et lite spørsmål.. hvor kjøper du B1? Finner det ikke her i Norge, må en kjøpe i utlandet? Har du gått på det en stund? Kanskje du skrev et innlegg om det før engang…

      1. Ja, har skrevet om det tidligere, i den gamle bloggen. Venter på å få overført arkivet til blogg.no, hvor jeg blogger fra nå. Jeg kjøpte B1 i Spania. Får kjøpt sterkere B1 uten resept der. Men tror man kan kjøpe på nett via iHerb også.

    4. Jeg har også problemer med feber, for meg kommer det når jeg blir stresset eller om jeg har oppholdt meg sammen med mange andre mennesker som jeg ikke føler meg hjemme med mm. Det er ikke pga av ME, men like forbasket kjedelig allikevel. Hvis jeg skal si noe godt om Coronapandemien, så er det faktisk den beste feberfrie tiden jeg har hatt på mange år. Min fastlege er fantastisk, for når jeg kommer til han hilser han og setter seg med ansiktet mot meg å spør om hvorfor jeg har kommet. Så lar han meg få si det jeg har kommet med, før han snur seg mot PC’n og gjør det han må gjøre der. Så tar han seg alltid litt tid til å prate om helt andre ting 😊

      1. Kjedelig at du også har problemer med feber. Kanskje er det litt som du antyder at kroppen reagerer på stress. Og stress kan være så mye, for eksempel å skulle følge med på hva mange mennesker sier og gjør og samtidig være med i en sosial setting selv. Det er vel kroppens evne til å si fra at det blir litt “overload”. Jeg må innrømme at koronatida fikk meg til å slappe av mer. Jeg var ikke så ivrig etter å sette av tid til ditt og datt når jeg var i form, og slappet derfor ufrivillig mer av. Så bra at legen din tar seg tid, ser deg, og har tid til en prat. Mulig min lege hadde hatt mer tid til slike ting også, om jeg ikke hadde hatt så mange spørsmål på lista. 😀

    5. Ikke godt å stadig ha feber, og feberfølelse. Jeg får også det når jeg holder på for mye, men nå er det faktisk en stund siden. Og det til tross for alt jeg holder på med nå om dagen. Etter jeg begynte med den oljen jeg fortalte deg om, har jeg blitt bare bedre. Om det er den, eller en god periode, vet jeg jo ikke da. Nyter ihvertfall å ha det bedre, og passer allikevel på å ta gode pauser med hvile. Det gjør godt uansett, og nå har jeg jo fått det litt inn i systemet, så det er enklere å stoppe i tide…stort sett 🙂 Blir spennende å se hva kosttilskuddene gjør for deg etterhvert. God onsdag! Klem 😘

      1. Godt å høre at du har unngått feber og feberfølelse, til tross for mye å holde på med for tida! Gode pauser er jo superviktig, men kanskje gjør den oljen en forskjell også. Jeg har prøvd den tidligere, merket ingen endring, og det endte opp med at den ble stående i skapet og gikk ut på dato… Er veldig spent på om kosttilskuddene vil gjøre en forskjell for meg, men foreløpig har jeg kuttet ut alt. Legens ordre. Hun ville ha meg “fri for alt” inntil de har fått tatt en rekke blodprøver av meg. Ønsker deg mange gode hvilepauser og en fin torsdag kveld! Bloggklem 😘

    6. Jeg har kun en gang i mitt liv hatt feber som jeg kan huske. Jeg fikk røde hunder samtidig som mine sønner på 70 tallet en gang.
      Selv om jeg noen ganger har følt meg syk får jeg ikke feber. Heldige meg.

    7. Det er trist med kroniske sykdommer og ME er jo en av de. Det er ikke greit å ha feber bare på grunn av litt anstrengelser.
      Jeg som sliter med mye smerter hverdag sliter jo mye selv uten feber. Men vi må bare gjøre det beste ut av livet uansett. God bedring til deg.

      1. Slitsomt å få feber ved selv den minste anstrengelse, men samtidig er det greit. Siden det på en måte er kroppens varsel om at det er på tide å roe ned. Og kanskje også kroppens måte å “rydde opp” i ubalanser. Mye smerter gir også utmattelser, men bra at du slipper feber i tillegg! Og vi må gjøre det beste ut av livet, ja, noe annet er ikke aktuelt. 💖

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg