Fish’n’chips i nye utgaver

Fish’n’chips i spansk utgave

 

Fish’n’chips slik vi kjenner den, er torsk og poteter i en britisk gratinert og fritert variant, altså et litt mer spennende alternativ til den tradisjonelle norske “kokt torsk med poteter”. Det fins utallige utgaver av fish’n’chips, og muligheter for annet tilbehør også. Mens vi har vært i Spania har vi forsket litt på ulike fiskeslag som de har her. De to første bildene i dette innlegget er det de på spansk kaller dorado, en liten Middelhavsfisk med mild og nydelig smak av det hvite fiskekjøttet. 

 

Doris og Daniel Dorado

 

Den blide fiskemannen på Mercadona

 

Dorado med chips og grønnsaker er helt klart min favoritt av de tre fiskerettene Bjørn serverte til middag. Rosado smaker også nydelig, og jeg har tidligere beskrevet denne smaken som en blanding av torsk og kveite. Fiskekjøttet er hvitt også for denne fisken, mens den er rosa på utsiden, i motsetning til dorado, som er gylden grå.

De har egen fiskedisk på nærbutikken vår, og jeg fikk lov til å ta bilde av blide fiskemannen som renset og pakket inn doradoen vår, til bruk i bloggen. Med mine begrensede spanskkunnskaper og hans gebrokne engelsk, fikk jeg også tips til hvordan fisken kunne tilberedes. 🙂 

 

Rosado stekt i ovnen

 

Gresskarchips

Jeg hadde lest i bloggen til Morsmiddag at det går an å bruke gresskar som tilbehør, og jeg tenkte at vi måtte prøve dette. Jeg har nemlig tidligere kjøpt pakker med ferdig oppkuttede gresskarbiter her i Spania. Den gangen kjøpte jeg det imidlertid fordi jeg trodde det var mango. Gjett om jeg ble skuffet! Alt innholdet i pakken gikk i søpla, for noe så uspiselig skal man lete lenge etter! Men da tipset fra Morsmiddag om å steike gresskar i ovnen dukket opp, kom jeg på det mislykkede mangokjøpet og ville gi gresskar en ny sjanse. Bjørn var også skeptisk, men vi ble begge desto mer overrasket over hvor godt gresskarbitene smakte etter 20-25 minutter i ovnen, stekt i olje med sitron, salt og pepper, og et dryss fersk persille over til servering. Det ble faktisk litt som chips i en ny og spennende utgave, ikke ulikt søtpotetchips.

Bildet under viser Bjørns stekte laks med chips og grønnsaker.  Hjertesalaten er stekt i panna med olje, salt og pepper, og er en favoritt til både kjøtt og fisk i min gane.

 

Laksefish’n’chips

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

12 kommentarer
    1. Mat er så spennende! Har alltid spist hjertesalaten rå, så dette skal prøves. Stekes det lenge i panna skal tro? Og artig med nye fisketyper. Skjønner godt det måtte være skuffende å oppdage at mango ikke var mango, men der også et tips. Jeg er ikke så flink til å bruke gresskar, men mener jeg har lagd kake. God fredag :).

      1. Bjørn har tidligere stekt hjertesalat på grillen, og det er knallgodt. Det er første gang han har prøvd den i steikepanna. Vet ikke hvor lenge, men bare til den blir litt mykere 😊 Kake av gresskar? Wow! Fredagen er nesten over, så god natt til deg 🤗

    2. The salmon, fish and chips looks so delicious, but don’t think I would be able for the fish with the heads still on them 😅🤪

      1. Alt smakte supergodt. Har ikke opplevd dårlig fisk på restaurant, men et par ganger lite kokt/stekt fisk, og det er ikke greit. 🤗

    3. Jeg liker også å koke grønnsakene sammen med fisken i en panne.

      Det smaker godt, er så enkelt og krever ikke så mye oppvask. (ö:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg