Flere skal dele på jobben

Vi blir flere som skal dele på jobben på støttetelefonen til ME-foreningen. Frem til nå har vi vært 8-10 personer som har tatt på oss å være telefonvakter som likepersoner og betjent denne funksjonen. Nå vil noen flere få i oppgave å være slike likepersoner. Hittil har støttetelefonen vært betjent tre dager i uka. Tilbudet vil i tillegg utvides til å gjelde to kvelder i uka. Jeg tenker at det må være supert for mange å ha muligheten til å ringe på kveldstid. Spesielt siden mange ME-syke fungerer dårlig og sover mye på dagtid, men kan være mer oppegående på kveldene. 

Du vet kanskje ikke hva en likeperson er? Dette er en person som har egne erfaringer med f.eks. å leve med ME eller å være pårørende til en ME-syk person. ME-foreningens likepersoner på støttetelefonen har gjennomgått kvalifiseringskurs og er personer man kan “kaste ball” med. Vår oppgave er først og fremst å være medmennesker. Vi er ikke fagpersoner, men har erfaringer som gjør at vi kan forstå. Vi kan ikke anbefale, men gjennom å dele erfaringer kan innringerne forstå sin egen situasjon bedre og kanskje plukke opp råd og tips.

På dager da jeg ikke føler meg frisk nok eller har noe viktig å gjøre, kan jeg sette meg som “opptatt”, eller avvente og se om noen andre kommer meg i forkjøpet med å svare på samtaler. Som regel sitter jeg hjemme i stua i Trondheim når jeg har “telefonvakt”, men jeg har også ved en anledning tatt med telefonen ut og ned til sjøen ved der vi bor. På finværsdager når formen er grei, går det fint. Og nå sitter jeg i Spania og betjener støttetelefonen. Det må vel kunne kalles fleksibel arbeidsordning. 

Noen ganger kan jeg føle meg litt “alene” om jobben på støttetelefonen. Man sitter jo alene hjemme hos seg selv og må ta spørsmål og utfordringer på sparket. Vi har taushetsplikt, men mulighet for å diskutere generelle problemstillinger med hun som er kontaktperson for støttetelefonen. I tillegg har vi en egen facebook-gruppe hvor informasjon deles og man kan stille spørsmål. 

Det er godt å være i et nettverk med andre i samme situasjon, altså andre støttepersoner. I går hadde vi et zoom-møte, altså et nettmøte hvor vi satt på hver vår kant og snakket sammen. Målet for møtet var først å fremst å få frem synspunkter på hvordan tilbudet fungerer. Det var svært nyttig, og fint å se ansiktene på de andre likepersonene. Til våren blir det sannsynligvis et seminar hvor vi kan møtes “in real life”. Det ser jeg for meg kan fungere veldig bra, med noe tilrettelegging.

Kjenner du noen som kan tenkes å ha nytte av å snakke med en likeperson i forhold til ME? Du finner telefonnummer til ME-foreningens støttetelefon HER.

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

12 kommentarer
    1. Det er mest på blogg jeg «kjenner» folk med ME. Det er noen på plattformen nå… stå på.. riktig fin dag og fredagskveld ønskes deg Suzi 😜👍🏾

      1. Jeg kjenner et par med ME her på blogg.no. Er jo ikke viktig om man er syk eller frisk, siden man ikke ER sykdommen sin. Når det er sagt, blir jeg litt lei av meg selv noen ganger… 😜 Men viktig å nå ut med info som er riktig, siden det er mange som blir misforstått og mistrodd. Vet at mange av disse trenger støtte.

    2. Absolutt fleksibelt og veldig bra at dere er flere til å dele mellom dere. Jeg kjenner nok bare folk gjennom bloggen med ME, men forstår det er en utfordrende diagnose å få. <3

      1. Ikke en enkel diagnose, nei, og det er mange usannheter ute og går. Både helsepersonell og andre mener fortsatt at ME-syke er skyld i sin egen sykdom. 😜

    3. Høres ut som et bra tilbud 🙂 Jeg kjenner ingen utenom blogg som har ME, så kjenner ingen som kunne tenke seg å være sånn telefonvakt. Men det er jo noen på blogg, kanskje de kunne tenke seg. Annebe, Heidi…?

      1. Mulig det jeg skrev, kunne misforstås litt. Det jeg “fisket etter” var bare å tipse om at dersom noen kjenner noen med ME som trenger støtte, så er vi på støttetelefonen tilgjengelig 🙂

    4. Jg har en venninne med ME, hun fungerer nokså bra, men må selfølgelig ta ting i sitt tempo og når hun klarer det. Kjenner meg faktisk igjen i mye av de hun sliter med, selv om jeg ikke har den diagnosen. Men mange sykdommer ligner jo gjerne på hverandre på enkelte ting. Ha en superfin dag i solen.

      1. Vi med ME kan ha ulike grader av ME, og i tillegg fungere bedre eller dårligere i perioder, avhengig av aktivitet, mm. Og, som du sier, er det mange sykdommer som kan ha de samme eller lignende symptomer. Det som skiller ME fra andre utmattelsestilstander/-sykdommer er PEM (anstrengelsesutløst symptomforverring), som kan komme 12 – 72 timer etter en aktivitet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg