For 30 år siden var jeg en bruning

Herlig opplevelse i 1993. Jeg besøkte Pamukkale i Tyrkia.

Da jeg var ung, var jeg rå på soling. Bildene i dette innlegget er meg for ca 30 år siden, og som du ser, var jeg en skikkelig bruning. På ferieturer til sydens varme land kunne jeg ligge pal i sola i timevis, gjerne hver dag et par uker på rad. Jeg tålte sola godt. Til tross for at jeg startet med faktor 6 på solkremen og deretter fortsatte med faktor 4 på sololje siste del av turen, ble jeg sjelden solbrent.

De siste årene har jeg vært mer forsiktig med soling. Har blitt mer klar over farene med overdreven soling, og er dessuten ikke like utholdende som før. Jeg sitter og ligger mer i skyggen. Solingstjeneste foregår helst ikke før etter tre på ettermiddagene, og da selvsagt med høy faktor. Jeg holder meg til faktor 30. Da føler jeg at jeg trygt kan unne meg noen solstråler. Noen bruker 50, altså sunblock. Det tror jeg ikke nødvendigvis er lurt, siden man da også kan stenge for at huden får puste, for på den måten å bli overopphetet. 

Kari versjon 1993. Brun og fin etter to uker i Tyrkia.

På det andre bildet ser du at det ikke bare var soling på programmet for ferieturen til Tyrkia. Jeg viser stolt og glad frem alt jeg hadde shoppet. Ny skinnjakke, nytt belte og ny bukse, Libanonringen min, ei jallaklokke og masse tyrkisk te.

Etter at jeg i november fikk påvist føflekkreft, og operert for dette, har jeg blitt mer skeptisk til å sole meg så mye i det hele tatt. Jeg var til videre utredning hos hudlege nå i februar, og har deretter fjernet tre nye “skumle” føflekker. Det var celledeling i én av disse, men ellers er det tatt bort såpass mye hud at jeg ikke trenger videre behandling. Imidlertid ble det mye styr i etterkant, siden jeg fikk infeksjoner og gule stafylokokker i disse tre sårene. Etter siste legebesøk for noen dager siden fikk jeg endelig bekreftet at sårene gror greit, så nå fremover slipper jeg sårstell. Må bare ha på plaster/bandasje/plastertape.

Jeg har fått beskjed om å beskytte såret på foten godt og bruke badesko når jeg denne uka skal plumpe ut i Middelhavet, slik at det ikke blir rifter om jeg skulle komme borti noen spanske steiner på havbunnen. Ja, jeg er forresten på vei til Spania akkurat nå, og lillesøster Tove er med for å holde meg med selskap! 😍

Det har vært snakk om at føflekkreft, basalcellekreft og andre “skumle” flekker på kroppen kan ha sammenheng med vaksinasjoner i forbindelse med Covid 19. Jeg spurte både hudlegen og fastlegen min om dette, men ingen av dem var kjent med det, eller trodde at det var økning i slike kreftformer spesielt de siste par årene. Helsevesenet er vel heller ikke så ivrig på å innrømme slike bivirkninger uansett. Jeg har forstått det slik at det å bli solbrent og dessuten bruk av solarium er “verste sort”. Men sannheter forandrer seg. Det som er sant i dag, trenger ikke være sant i morgen. 

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

20 kommentarer
    1. huffalæll..kjenner meg igjen i det du skriver, har også hatt føflekkreft, fikk det fjernet med god margin. Men i mitt tilfelle var det før covid, men det trenger ikke bety at det ikke er mete av det etterpå. Bare tiden vil vise😉🙂Godt det hår bra med deg nå🥰 nyt ferien din, alt godt❤️

      1. Trasig at du også har hatt føflekkreft. Veldig bra at det blir oppdaget, da, sånn at man kan gjøre noe med det! Ja, tiden får vise. Tusen takk, og gode vibber oversendes herved til deg! 🥰

    2. Hei Kari!
      Vi snakket jo om akkurat det da jeg besøkte deg i forrige uke. Det har jo i mange år vært advart om overdreven soling, pga økning i antall tilfeller av føflekk og hudkreft. Tror ikke det vil endre seg i fremtiden heller, så du må nok være forsiktig!
      Vakker dame, og utrolig brun. Flott ungdomsbilde, men synes du er flott nå også!
      Håper du og din søster får noen flotte uker. Din søster i solskinn, og du under en parasoll! ❤️❤️

      1. Ja, det er visstnok mer utbredt med føflekkreft i Norge. Vi får håpe de unge lærer av oss gamle. Takk-takk, fine du 🥰 Søster har kost seg i solingsmodus på terrassen i dag, mens jeg tok en gedigen dupp i senga for å lade etter nedoverturen. 😀

    3. Sånn så også jeg ut på 90-tallet😂Jeg hatet sol, men tok solarium 5 dager i uka. Gikk på videregående, var svømmer i speeeeedo…så da ble det sånn da🫣

    4. Skikkelig bruning også da! Flotte du – da og nå! Kos deg i Spania – nyt bading og kos i nærheten av sola! Vi får ta de forholdsregler som er anbefalt til enhver tid! Klemmer <3

      1. Hehe, tusen takk 😍 Det er ikke så ille at jeg har blitt redd sola, men tar flere forholdsregler, ja. Returklem til deg 🥰

      1. Tusen takk, fine du! 😍 Ja, den gangen var det sixpack, nå har jeg bare vaskeball, hihi 😂 Takk-takk, og gode vibber oversendes til deg fra sola her som takk for sist. 🥰

    5. Ja, så brunt og fin du var:)
      For mye soling er ikke bra. Jeg er litt heldig for jeg ble født brun…Men jeg vil helst ha lysere hud:)

      1. Det føltes veldig godt den gangen. Ja, du er heldig som er født brun. Tenk så mange som er misunnelig på deg for det! 😉

    6. Da var du brun ja 🙂 Heldigvis har jeg aldri hatt så behov for å bli så brun, men har sola meg ja. Men ikke så gæli som du 😉 Vi visste jo ikke at det var farlig, og det var jo deilig å ligge i sola stort sett.
      Solarium hadde jeg aldri brukt før jeg kom til trøndelag og en som også likte å sole seg 😉
      God tur! Kos deg masse. Klem <3

      1. Nå som jeg ikke bruker så mange timer på å ligge langflat i solsteiken, merker jeg at jeg får gjort litt andre ting, og det er også godt. Tenkte at du kanskje ikke var noen soltilbeder, men LITT solingstjeneste er jo greit. Godt, det. Tusen takk, fine du 🥰

    7. Brun og fin 🙂 Jeg sola meg også mye som ung og blei lett brun.. men som vi vet nå skal man sole seg “med måte ” Klem til deg <3

    8. Remember the photo of me and you on the boat heading to Norway, you lovely and brown and me white like a snow woman 😂 I think I still have that photo somewhere. Feeling the sun on your skin is wonderful, I like it and have often had sunburn which is not good either. They say the damage is done gradually, a bit like smoking I guess. Hope you’re having fun in Spain with little sister 🤗

      1. Hihi, yes, I remember that photo, and I have it too. 🥰 Happy, smiling faces though, and it wasn’t even very warm where we were sitting. 😀 You are probably right that the damage is done gradually. I guess I’m done exaggerating tanning in my life. Thanks, we have just settled and will have funny and relaxing days. 🤗

      1. Jeg er også veldig glad i sol, og tåler sol godt, så hadde ikke regnet med føflekkreft. Men uten føflekker, blir det jo heller ikke føflekkreft 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg