Førjulsfeber / Pre-Christmas fever

English below the pictures

Jeg håper at dette forblir en førjulsfeber. Jeg innser at jeg da er nødt til å senke kravene, om det ikke skal videreutvikle seg til en julefeber.

De siste ukene har jeg hatt feber hver dag. Ikke hele dagen, men storparten av dagen. Tvert jeg begynner å gjøre noe, blir jeg febervarm, utmattet og slapp. Jeg har også mer smerter enn ellers, og har spesielt vært mye plaget med hodepine og migrene. Det har faktisk vært flere migrenedager enn migrenefrie dager den siste tida.

For at dette skal bli bare en førjulsfeber, og ikke gå over i julefeber, har jeg innsett at jeg må senke kravene til meg selv og hvor mye jeg skal og kan gjøre. Før i tida ble det ikke jul før jeg hadde vasket hele huset, bakt syv sorter og strøket ut alle gjøremålene på min selvpålagte gjøre-liste. Jeg har for lengst innsett at det ikke blir vasking av vegger, tak og kjøkkenskap eller bakt julekaker i år. Derimot har jeg fått kjøpt julegaver til de nærmeste. Netthandel har vært redningen.

Jeg har som mål å ha en fin julaften med familien min. Derfor er jeg nå på lading. Jeg kan ikke presse meg til noe. Kroppen har bruk for hvile. Når jeg blir så utmattet av å skrive to julekort at jeg må ligge lenge på sofaen etterpå, skjønner du kanskje på hvilket nivå jeg er? Jeg blir andpusten av å tømme oppvaskmaskina og må finne senga etter en dusj. Jeg er imidlertid superheldig som har en altmuligmann til samboer. Han tar seg av alt som den ubrukelige kroppen min ikke klarer for tida.

Jeg er ikke så glad i engler. Derimot er jeg veldig glad i nisser.
I’m not that fond of angels. However, I love these Christmas elves.
De tre vise nisser / The three wise santas
Et av julevinduene mine / One of my Christmas windows
Julemus i vinduskarmen / Christmas mice in the window sill
Herr og fru fjøsnisse og julehesten passer på hjemmet vårt, slik at ingen slemme slipper inn. Mr and Mrs Santa and the Christmas goat are making sure no evil creatures are allowed into our home.

English:

I really hope this is just a pre-Christmas fever. That it will pass once Christmas is here and not turn into a Christmas fever. I realize that I then will have to lower my own expectations and don’t insist on my own demands.

These past weeks I’ve had a fever every day. Not all day long, but most of the day. The minute I start doing something I start feeling feverish, exhausted and fatigued. Moreover, I have more pains than what is normal for me. In particular I’ve had a lot of headaches and migraine. Actually, there have been more days with migraine than days without migraine lately.

For this to stay just a pre-Christmas fever and not to turn into a Christmas fever I need to lower the demands on myself and how much I should and can do. In the past I had to clean the entire house and bake all the seven kinds of Christmas cookies as well as tick off everything on my to-do-list before I felt that I was ready for Christmas. I have long ago realized that there will be no cleaning of walls, ceilings and kitchen cupboards or baked any Christmas cookies this year. However, I have bought Christmas presents to my closest family. Online shopping has been my rescue.

My aim is to have a nice Christmas Eve and Christmas Day together with my family. Therefore I’m charging my batteries. I can not push myself to do things. My body needs rest. I get so exhausted from writing two Christmas cards that I need to rest on the couch for a long time afterwards, so you can understand what level I’m at? I get out of breath after emptying the dishwasher and need to go to bed after having had a shower. Nevertheless, I feel really lucky to have an odd-job man (all-rounder) as a partner. He takes care of everything which my useless body can not handle for the time being.

4 kommentarer
    1. Så fint det var hos deg 🙂 Jeg er glad jeg er litt “annerledes” på noen måter. Jeg er jo verken husmor, mor eller noe spesielt huslig av meg. Har aldri kastet meg på den tradisjonelle “greia”. Jeg ble jo også sammen med en som ikke er noe glad i jul, og ikke feirer selv. Siden vi ikke har hatt barn, har nok ting blitt litt annerledes også. Ting er litt mer på “halv-tolv” her i huset, og det KAN det være også.. Jeg har aldri bakt et kakeslag, ikke vasket noe spesielt til jul, og kun tatt fram et par rød duker hvis jeg har vært i rette hjørnet. Nå har jeg to nisser som mamma har laget, dukker, sydd. Og de skal fram, så er liksom mamma litt her til jul. Godt å minnes henne sånn 🙂 Ellers skal jeg ikke gjøre stor. Vaske et par gulv muligens. 😀 Ta det med ro, og kos deg i stedet for. Man må følge den kroppen man har 🙂

      1. Tusen takk! 🙂 Er litt koselig å ha det fint når man er så mye hjemme som meg. Ligger jo stadig å sofaen, og da er det greit å ha noe å se på når jeg åpner øynene, hihi 😀 Men ellers er jeg ingen pyntedame, og det er sjelden jeg endrer på noe hjemme. Ting får stå der de står. Kan se for meg at det blir fint for deg å ha minnene etter mora di fremme nå i jula, ja! Jeg synes det er fint å være “annerledes”. Så lenge man er snill og god. Kanskje derfor jeg liker deg veldig godt. 🙂 Om noen hadde sagt til meg at jeg skulle bli mor og husmor da jeg var i 20årene, hadde jeg nok ledd rått. Men livet gir oss noen overraskelser. 😉

    2. Jeg tar ikke rundt vask heller og kanskje bare bake en eller to kakesort. Heldigvis, man kan kjøpe mye ferdig bakt, selv om jeg kjøper ikke mye heller for noen må spise det og det er bare meg her i huset for det meste av tiden. Jeg har problem nok med helsa og jeg ønsker ikke å legge på meg for jeg m skifte hele garderoben.
      Pynte huset derimot liker jeg og jeg liker masse engler og krybber:) Har også en del nisser som jeg både har fått, kjøpt og laget selv.
      Jula blir til uansett hvordan vi er. Viktig å ta vare på helse først:)
      Det er fint hos deg:)

      1. Tusen takk 🙂 Det er sikkert skikkelig julefint hjemme hos deg også! Ja, jula kommer uansett hvordan vi er, og som du sier, må vi ta vare på helsa først! Uten den, er vi ikke mye verdt. Det er koselig å bake, men enda koseligere når det er noen som spiser kakene. Ikke lurt å ha et stort kakelager om det bare er en selv som spiser, nei, og jeg hadde nok blitt ganske tjukk om jeg skulle bakt syv sorter… 😀 Dessuten er det dyrt og det ville blitt mye styr om vi måtte skifte ut hele garderoben! 😀 Men jeg gleder meg til å spise skumnisser i jula. 🙂 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg