Første dag på jobb overstått

Første dag på jobb

Da er første dag på jobb overstått, og jeg storkoste meg. De to andre lærerne hadde det travelt med å fordele arbeidsoppgaver mellom elevene og alt annet som skulle gjøres i butikken. Jeg fant meg til rette på en stol i klasserommet som ligger vegg i vegg med “Vårres Butikk”. Det er på dette klasserommet sortering av varer, prising, stryking og klargjøring foregår.

Og hva var jobben min? Stort sett å gjøre som jeg ville, og det var å bidra til at de fremmedspråklige elevene fikk snakke mer norsk. Innimellom arbeidsoppgavene deres i butikken. Det er så morsomt å drive språkopplæring for fremmedspråklige voksne, for de er så oppmerksomme og lærenemme. De lytter og hermer, og korrigerer til de klarer å si ordene riktig.

Av erfaring vet jeg at enkelte lyder som vi bruker på norsk, kan være vanskelig å uttale for fremmedspråklige. Jeg tok derfor en runde med tre elever på uttaleforskjeller på i og y, og o og u. De skulle se på munnen min og herme. Som antatt, ble dette vanskelig, og jeg fikk min lærerkollega Gunn Åse til å hente et speil til oss, slik at de kunne se på munnen sin i speilet når de uttalte lydene. Det ble visst litt flaut, men de gjorde som jeg sa. Når jeg møter dem igjen neste uke, skal jeg spørre om de har øvd seg hjemme i speilet. 😀

 

Smartboard er et smart læringsverktøy

Jeg var rask til å finne sofaen da jeg kom hjem igjen. Smertestillende virket fortsatt på hodepina, men ME-feberen gjorde meg temmelig utmattet. Jeg satte meg som “tilgjengelig” på telefonen fra ME-foreningen, siden jeg hadde “vakt” som likeperson resten av dagen, og så duppet jeg av. Ingen ringte. I løpet av de to ukene jeg har hatt vakter på ME-foreningens støttetelefon har det ikke vært noen innringere til min telefon, så jeg må kanskje sjekke om den er tilkoblet hovednummeret før neste vakt.

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link

17 kommentarer
      1. Du kjenner meg nok på egne utfrodringer 😉 Ja, reisen satt nok litt i kroppen, men jeg koste meg i jobben, og så ble det intensiv lading resten av dagen 😀

    1. Viktig og artig jobb du har. Var nylig på en tilstelning der vi feira 400 nye statsborgere i en vakker statsborgersermoni. Det var deltagere fra 53 land. De kom fra forskjellige deler av landet. Vi hadde mye moro og lo mye, ikke av, men med, av det personlige pronomen jeg. Det var fem forskjellige uttalelser… jeg – eg – ei – i – æ – ej.. 😉

      1. Jeg trives med å jobbe med voksne elever, og spesielt når læringa er så viktig for dem 🙂 Høres fint ut med en “statsborgerseremoni”. Har ikke hørt om det tidligere, så måtte google 😀 Dere glemte å ta med “æg”, “je” og “e”… 🤗

    2. Det er krevende å lære bort ting og tang… og det å være lærer er tålmodighetsprøven i seg selv. Jeg har ikke den tålmodigheten 🙂
      Lykke til med jobben videre 🙂 Det er lov å være sliten – for det krever sitt 🙂 klem

      1. Tålmodig er mellomnavnet mitt 🤣 Men man gir veldig mye av seg selv i læringssammenhenger, og det er veldig krevende, ja 😇 Tusen takk! Returklem 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg