Fortsatt munnbind i Spania

Jeg måtte ha på munnbind i drosjen


I Spania må vi fortsatt bruke munnbind. Det gjelder hovedsakelig på offentlig transport, dvs. drosje, buss og tog. Men det er også munnbindregler for fly.

Munnbindreglene for fly synes jeg er ganske merkelige og meningsløse. Før ombordstigning på Norwegians rute ned til Malaga, ble det opplyst om at de som ikke hadde med munnbind, måtte kjøpe før boarding. På flyet ble det tatt en opptelling over hvem som ikke hadde. Mange rakk opp handa, og de ble da oppfordret til å spørre medpassasjerer om å få “låne”. Norwegian hadde ikke nok til alle disse.

Vi nordmenn er jo generelt ganske lovlydige og følger påbud og forbud. Da setebelteskiltene kom på før nedstigning, satt alle med munnbind. Disse fikk være på til vi (saueflokken) hadde entret flyplasshallen, før vi tok dem av. Akkurat som instruert.

Men hva er poenget med dette? Ingen hadde på munnbind da vi reiste fra Trondheim, og ingen brukte det under den 4,5 timer lange flyturen. På vei til flyplasshallen møtte vi ingen, ikke før vi gikk inn i ankomsthallen, som er kombinert ankomst- og avgangshall. Da var det plutselig greit å kneppe av seg munnbindet, noe selvsagt alle gjorde!

Kanskje var dette bare en test på hvor lydige nordmenn er? Dattera mi og venninna reiste ned to dager før meg, og de måtte ikke ha munnbind på flyet. Det måtte ikke jeg da jeg var i Spania for bare tre uker siden heller. Forstå det den som kan…

 

Ine og Thea er klar for togtur til Malaga

Munnbindpåbud i toget


Bussjåfører overholder maskepåbudet strengt. Om du ikke har på munnbind, blir du nektet ombordstigning. I taxi kan det variere litt. Noen sjåfører er strenge på at du må ha på, andre ikke, men det er altså påbud. På togene er det vakter ansatt som sjekker at folk overholder munnbindpåbudet. 

Jeg hadde veldig lyst til å bli med jentene på shopping i Malaga i dag. Jeg kjørte dem til togstoppet, som ligger et par km unna oss. Om jeg bare hadde hatt mer energi og kroppen hadde virket, skulle jeg klart å svi av noen euro sammen med dem i dag. Det hadde vært så herlig, gøy og trivelig! 😍

 

Munnbindpåbud på apoteket


Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link

10 kommentarer
      1. Hehe, nei, de har sikkert ikke tenkt gjennom hva den nye reguleringen innebærer eller hvordan den virker 😀 Tusen takk! 😊

    1. I think it maybe because cases of covid are on the rise again, a fresh summer wave 😍 we have had an increase in the last 2 weeks but no introduction of mask wearing….yet

      1. Yes, that may be the reason, of course. The Spaniards never ceased to impose people to wear masks on public transport, but at least you don’t need to wear them in shops etc now. The thing on the plane was just a waisted new regulation, though 😀 Will be interesting to see if we need to go back to wearing them everywhere again in the future…

    2. Åjaa, det har vært koselig at du hadde hatt energi til, det skjønner jeg godt. Men at det skal bytte så på med munnbind er en gåte. Brukte faktisk munnbind sjøl i dag, jeg :). Veldig ubehagelig.

      1. Veldig uvant å måtte ha på munnbind igjen, ja. Rart hvordan vi både venner oss på og venner oss av… Innretter oss, liksom. Jeg fikk i alle fall “rapport” fra Malaga-turen 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg