Gender reveal – Ny tradisjon?

Det er duket for gender reveal

Jeg ble invitert på “gender reveal”, noe jeg aldri hadde hørt om før. Men ut fra sammenhengen skjønte jeg hva det måtte være. Det var nevøen min som inviterte, i anledning at søstra hans er gravid. Jeg visste at han skulle være med søstera og samboeren på ultralyd, at de selv ikke ville vite kjønnet på barnet, men at den kommende onkelen ble med for å få vite det. Jordmora skulle gi han en lapp med “gutt” eller “jente” på. Jeg skjønte ikke poenget med dette da niesen min fortalte om opplegget der broren skulle få vite kjønnet på barnet deres, før jeg altså fikk en melding fra nevøen min med invitasjon til gender reveal.

Til opplysning: Det kommer et nytt tilskudd til familien!

Siden dette var noe helt nytt, måtte jeg inn på nettet for å undersøke litt. Forutinntatt som jeg var, ble jeg ikke overrasket over å finne ut at dette er en amerikansk tradisjon. Men kanskje blir det en ny tradisjon her i Norge også? Nevøen min hadde lagt ned mye arbeid i tilstelningen for å gjøre kvelden spesiell for de vordende foreldre og resten av familien. Og det ble et hyggelig og koselig selskap.

Gammeltante Kari i speilet
Gutt eller jente?

Nevøen min hadde pyntet stua med ballonger og stæsj for anledningen, i både blått og rosa, siden det fortsatt var ukjent om det skulle bli ei jente eller en gutt. Kakene var pyntet med rosa og blå hjerter. Mange var kaffetørste og kaffekannene gikk rundt. Jeg troppet opp på kjøkkenet med en tepose fra veska, og fikk kokt vann til teen min, siden jeg fortsatt ikke er voksen nok til å drikke kaffe.

Etter hvert fikk vi beskjed om å gå ut, siden det var på gårdsplassen selve gender reveal skulle skje. Sandra og Kim hadde fått utdelt sløyfebannere med mom-to-be og dad-to-be, og nå fikk de også hver sin konfettikanon fylt med rosa eller blå konfetti. Disse skulle poppes i det en ballongbil kjørte forbi. Den flotte ballongbilen kom kjørende opp bakken med et vrom, ganske fort, og i det den passerte oppkjørselen ble en konfettikanon med massevis av blå konfetti poppet fra bilvinduet. Sandra og Kim rakk ikke å poppe sine helt i samme øyeblikk, men straks etter, og da både lufta og veien like etterpå var fylt av lys blå konfetti, var vi ikke i tvil om at de skulle bli foreldre til en liten gutt!

Mom-to-be og dad-to-be
Sympatimagen
Sandra er klar med sin konfettikanon som skal avsløre kjønnet
På vei ut for å få vite om det blir gutt eller jente

Nesten alle ble overrasket fordi de hadde trodd at Sandra hadde ei lita jente i magen. Jeg gikk litt glipp av overraskelsen, fikk mer en bekreftelse bare, siden jeg hadde spurt magefølelsen og fått beskjed om at det ville bli en gutt. Hihi. Det gikk ikke mange minuttene før Sandra begynte å tenke på guttenavn. Før i tida kunne man ikke vite sikkert hvilket kjønn barnet hadde ut fra ultralydbilder, slik som i dag. Nå kan man jo faktisk kjøpe inn klær i “riktige” farger på forhånd, male barnerommet i jente- eller guttefarge og planlegge mye mer.

Jeg ser noen praktiske fordeler med dette. Da jeg var på min første ultralyd, så faktisk jordmora på skjermen og sa at jeg skulle få en gutt. Du kan tenke deg jeg ble overrasket da det var ei jente som kom svusjende ut under fødselen.

Da jeg var på nettet for å snoke rundt for å finne ut hva som skjer på en gender reveal, leste jeg at det var lov å ta med gaver også. Det var ikke noe “must”, men jeg tok i alle fall med en liten oppmerksomhet til mum-to-be og dad-to be. De bittesmå babybleiene og ammeklutene fikk litt oppmerksomhet hos de andre mødrene. Mange minner dukket opp. Kanskje ble det litt dumt at jeg hadde med gave, siden ingen andre hadde tenkt på dette, men muligens kan dette fort bli en tradisjon dersom gender reveal blir mer vanlig her i Norge også. 

En ekstra konfetti-reveal til ære for de sist ankomne, som ikke fikk med seg konfettikanonene
Gender reveal-sjokoladekake
Gender reveal-marsipankake

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link

24 kommentarer
    1. Gosjamei – jeg vet virkelig ikke hva jeg skal si. På ene siden er det jo hyggelig med en tilstelning – på den andre siden alt stasjet det blir lagt penger i.

      Tror jeg lander på min sedvanlige oppgitthet over import av amerikanske tradisjoner. Som alltid undrende over at man kaster seg over det meste fra USA – men IKKE Thanksgiving…

      1. Ja, det er veldig koselig med fokus på noe som er så nytt og viktig for noen, men ser klart at mange vil reagere på at det blir brukt mye penger på begivenheten. Akkurat som med baby showers! Jeg er også skeptisk til at vi må adoptere “alt amerikansk”, men det er jo viktig å feire livet 😉

    2. Det der har jeg faktisk aldri hørt om før. Her har det vært vanlig med babyshower i noen år, men da vet de som oftest hvilket kjønn det blir. Men nå etter koronaen tenker jeg at det er fint å feire det som feires kan.🎉🎉🎉
      Koselig er det jo uansett å møtes og feire litt.🌸

      1. Kan hende noen synes det er litt “overkill” med både gender reveal og baby shower, men som du sier er det fint å feire det som feires kan. Og det er alltid hyggelig å samles og tilbringe tid med familien, som jo slike tilstelninger åpner for 😀

      1. Ja, det er en første gang for alt 😀 Ingen av oss som dro dit, visste egentlig hva som skulle skje. Det ble absolutt en hyggelig tilstelning! 🌸

    3. Har faktisk sett det på tv, men ikke her i Norge.
      Er i grunn glad det ikke var sånn da jeg fikk barn jeg.
      Koselig med feiringer, men blir litt mye synes jeg. Greit vi kan være forskjellige der også ☺️❤️
      Artig måte å gjøre det på 😀

      1. Vet at de unge har blitt inspirert via snutter på tik-tok. Tror ikke jeg ville hatt en sånn gender reveal heller, men vi tilpasser oss nye ting, markeringer, osv, så man vet jo aldri. Fint å feire livet, i alle fall ❤️

      1. Hehe, ja, det kan de gjøre. Vet ikke hvor stor sannsynligheten er for at de “ser” riktig kjønn på dagens ultralyd 😀 Returklem ❤️

    4. Mange rare greier, vi adopterer vist alt. Veldig koselig at de skal ha en gutte baby, alltid vidunderlig med et nytt liv uansett kjønn. Jeg ble bestemor i januar, og det er bare et under.

      1. Ja, vi adopterer og importerer mange av de amerikanske eventene/tradisjonene. Og handelsstanden kaster seg over muligheten til å tjene penger. Jeg blir faktisk gammeltante til den lille gutten. Litt artig. Blir nok enda mer spennende når jeg en vakker dag blir bestemor ❤️

      1. Haha, ja, og spennende når slike nye, positive ting skjer 😀 Der var det mer enn nok kaker til alle, og sjokoladekaka ble så fristende at jeg bare måtte ha et lite stykke. Den var nydelig god, og da fikk jeg bare tåle litt vond mage etterpå 😉

      1. Ja, veldig kul måte å gjøre det på, og det var stor stas for de som skulle bli foreldre 😊 Passer nok ikke for alle. Tviler på at jeg selv ville gått for noe sånt, men kanskje hadde jeg tenkt annerledes om jeg hadde vært ung i dag…

    5. Så morsomt og koselig 😍 Dette har jeg hørt om, men ikke sett at man gjør det i Norge. Vi valgte å ikke vite hvilket kjønn vi fikk på førstemann og det var ekstra spennende – både for oss og resten av familien/venner 😍 Og dermed ekstra gøy å sende rundt beskjed om fødselen 😂Håper jeg blir invitert til slikt når neste generasjon kommer 😍

      1. Hei Ann Katrin 😊 Ja, dette ble en fantastisk hyggelig happening 😍 Men jeg skjønner godt at ikke alle vil gjøre det sånn. Om man ikke vil vite kjønnet selv, men “spare” nyheten til fødselen, er jo dette også en like stor happening. – Kanskje enda større for mange 😇 Tiden får vel vise om det blir vanlig eller ikke i Norge… 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg